Veel lichte bedrijfswagens in ons land rijden op onveilige banden. Dat is de uitkomst van een uitgebreide studie van de organisatie voor de banden-en wielenbranche, de VACO. Voor dit onderzoek werd samengewerkt met Evofenedex. Paul Eidhof van bandenfabrikant Apollo Vredestein is niet verbaasd: “Bedrijfswagens komen ook vaak in ruige omgevingen waar banden kunnen beschadigen. Er is vaak onvoldoende aandacht voor.”
VACO noemt de uitkomst van het onderzoek zorgwekkend: 14,7 procent van de gecontroleerde bedrijfswagens is bandtechnisch een gevaar voor de verkeersveiligheid. Het aantal lichte bedrijfswagens in Nederland is groot: circa 887 duizend voertuigen. Door ontwikkelingen zoals de snelle groei van online winkelen is het segment lichte bedrijfswagens ook een groeimarkt. Volgens het CBS neemt de rol van oudere bedrijfswagens toe; het aantal kilometers dat met lichte bedrijfswagens van negen jaar of ouder wordt gereden, is tussen 1990 en 2018 met een factor negen toegenomen.
Deze feiten en trends vormden voor VACO en evofenedex meer dan genoeg redenen om een groot onderzoek uit te voeren naar de technische staat van de banden van lichte bedrijfswagens. Het belangrijkste argument is verkeersveiligheid. De technische staat van banden heeft daarnaast invloed op onder meer de kilometerkosten en de milieubelasting. Paul Eijdhof van Apollo Vredestein zegt niet verbaasd te zijn over de uitkomst van het onderzoek. Hij proclameert al langer: “Bedrijfswagenbanden moeten meer aandacht krijgen. Bedenk, 14,7 procent betekent dus één op de zeven bedrijfswagens. Slechte banden in combinatie met vaak zware belasting dus hoger gewicht en tja, hoge snelheden, vormen een gevaar. Nogmaals, ik begrijp het wel want de omstandigheden waarmee er wordt gereden vergt veel van de banden. En dan krijgen de banden ook nog eens niet de aandacht die ze verdienen; ze worden minder regelmatig gecontroleerd.”
Controlemomenten
Wat dat laatste betreft, uit het onderzoek blijkt overduidelijk dat de controlemomenten, zoals apk of een

Paul Eidhof van Vredestein, verantwoordelijk voor de verkoop in de Benelux, Groot Brittannië en Scandinavië
onderhoudsbeurt bij een garage, geen garantie is dat de technische staat van banden gemiddeld voldoende is. Bijzonder is ook dat de technische verschillen tussen banden van verschillende seizoenscategorieën dusdanig groot zijn dat een gemixte montage een negatieve invloed heeft op het voertuiggedrag en dus de verkeersveiligheid negatief kan beïnvloeden. 8,6 procent van de gecontroleerde lichte bedrijfswagens reed op banden met minstens twee verschillende seizoenscategorieën (zomerband, winterband, vierseizoenenband). Een voorbeeld: zomerbanden op de vooras en winterbanden op de achteras. Bij 2,5 procent van de voertuigen werden zelfs banden met verschillende seizoenscategorieën op één as aangetroffen. Voorbeeld: linksvoor een winterband, rechtsvoor een vierseizoenenband.
Wat daarbij telt is dat Vredestein ook steeds vaker door fabrikanten wordt verkozen als ‘eerste montage’ band
Vanzelfsprekend moet dat anders, benadrukt Paul Eidhof: “Daarom organiseren wij speciale testdagen met alleen maar bedrijfswagens. Dan maak je kennis met het verschil dat een Vredestein-Comtrac-band, speciaal ontwikkeld voor bestelauto’s, maakt bij zo’n wagen: een betere stabiliteit en goede prestaties in verschillende weersomstandigheden mét daarbij een lage rolweerstand. Kortom, eigenschappen die alle Vredesteinbanden kenmerken.” De Comtrac
Heb je het over Vredestein, dan kom je al snel uit bij de vierseizoenenbanden. Vorig jaar werd Vredestein door het toonaangevende Duitse magazine Auto Bild al verkozen tot All Season producent van het jaar. Nu is er de Comtrac 2+ serie, die er ook is als vierseizoenenband speciaal voor het bedrijfswagensegment. Ook onder caravans, aanhangers, paardentrailers etc. moet de Comtrac 2+ zich bewijzen. Eidhof is deze band nu aan het promoten bij fleetowners, leasemanagers en wagenparkbeheerders. Wat daarbij telt is dat Vredestein ook steeds vaker door fabrikanten wordt verkozen als ‘eerste montage’ band. Zo staat de nieuwe Volkswagen Golf 8 op Vredestein banden. Maar ook voor de All Season-producten is Vredestein steeds vaker de OEM. Eidhof: ““Er is nog altijd een groeiende belangstelling voor onze All Season-banden. Ja, dat komt óók door de matige winters, die we hebben gehad. Heel veel automobilisten, zowel leaserijders als privé autobezitters vinden dan een All Season-band voldoende.”
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)






