Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Movida: ‘Verbinden als leidraad voor slimme mobiliteit’

vrijdag 4 december, 2020
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

In 2025 worden de 2g en 3g netwerken in Nederland uit de lucht gehaald. Ed Moné, directeur van Movidia, bekend van het mobiliteitsplatform Finder, vreest dat er tegen die tijd heel wat deelautoprogramma’s en fleetmanagementsystemen uit de lucht gaan vallen. Want de telematicawereld is er nauwelijks mee bezig, de focus ligt bovendien nog te veel op de hardware. “Wij bereiden ons voor op een wereld waarin telecom, telematica en ‘installatie’ elkaar ontmoeten. Verbinden is de leidraad voor slimme mobiliteit.”

Werknemers moeten overal ter wereld mobiel ontsloten worden. Dat is de missie van Movida. Daarbij ligt de focus van het bedrijf uit Lelystad op het beheren van telecom, telematica, fleetmanagement en installatie. Hoewel dat laatste wellicht eindig is, zegt Ed Moné. Het is ook de reden dat de mensen van de inbouwtak MDP sinds kort niet meer de weg opgaan als inbouwers maar als fieldengineers. Want het inbouwen van telematica, maar ook repareren van schade aan (lease)auto’s door inbraak – iets wat de laatste jaren een enorme vlucht heeft genomen, MDP heeft tussen de 40 en 60 schadegevallen per maand! – is tegenwoordig vooral een zaak van herstellen en programmeren. “Tegenwoordig kan je niet zomaar een nieuwe radio of navigatie in je auto klikken. Het moet worden geprogrammeerd. Dit moest voorheen bij de dealer, maar dit jaar hebben we geïnvesteerd in eigen apparatuur en opleiding voor onze fieldengineers. Nu doen we het zelf.”

Pijnpunt in de automotive

Directeur Ed Moné van Movida

Dergelijke inbouwwerkzaamheden worden vooral gedaan voor leasemaatschappijen die hun vloot zelf verzekeren tegen dergelijke cascoschade. Maar ook door verzekeraars en – in toenemende mate – door garagebedrijven wordt MDP ingezet. De omzet uit deze tak van Movida is het afgelopen jaar enorm toegenomen, zegt Moné. Er blijkt enorm veel ingebroken te worden in auto’s. “Waarbij er hele dashboarden uit worden getrokken om bij navigatie en radio te komen. En dat gebeurt bepaald niet zachtzinnig, kan ik verzekeren. Vooral leasemaatschappijen willen een snelle en prijs effectieve oplossing. Ieder dag dat een leaseauto stilstaat kost immers geld, bijvoorbeeld voor vervangende vervoer.”

En dat brengt Moné op een volgend pijnpunt in de automotive: het gebrek aan een generieke gedachte om de data uit auto’s te ontsluiten

Kink in de kabel bij een snelle reparatie is soms dat nieuwe onderdelen niet direct voorhanden zijn. Fabrikanten kunnen de productie vaak niet bijbenen, blijkt uit de praktijk. Daarvoor heeft MDP enkele tijdelijke oplossingen bedacht, compleet met levering, inbouw en programmering. Maar in hoeverre deze tijdelijke oplossingen volledig geïntegreerd kan worden, is vaak weer afhankelijk van het automerk. En dat brengt Moné op een volgend pijnpunt in de automotive: het gebrek aan een generieke gedachte om de data uit auto’s te ontsluiten. Al is het maar om eenzelfde interface te gebruiken. Moné: “Zo zie je dat iedere fabrikant bezig is op zijn eigen eiland. Maar wat eigenlijk nog het meest opvallend is: de meeste auto’s zijn nog beperkt online. Dat moet eerst maar eens veranderen.”

Overstappen

En zo zijn er ook structuren in telematicaland die aangepakt mogen worden, in de ogen van Moné. Zijn toekomstbeeld waaraan gewerkt wordt: één platform waar ieder type hardware op ontsloten kan worden. Waar het in telecomland bijvoorbeeld normaal is om de mobiele telefoon mee te nemen naar een andere provider, geldt dat bij telematica niet. Als een fleetowner heeft geïnvesteerd in de kastjes van fabrikant A maar hij wil overstappen naar fabrikant B, omdat die wellicht een betere oplossing heeft voor zijn specifieke situatie, dan moet er opnieuw geïnvesteerd worden in hardware. “Technisch is zo’n overstap met dezelfde hardware mogelijk. Bedenk dat er maar een paar hardware fabrikanten zijn in de wereld van telematicakastjes. Voor de klant, de gebruiker, kan dit porteren voordelen opleveren. Maar, net als bij autofabrikanten, speelt het eigen commercieel belang van de aanbieders hier een rol. Als je als bedrijf goed bent in dienstverlening, zou dat eigenlijk geen rol mogen spelen.”

Technisch is zo’n overstap met dezelfde hardware mogelijk

Zo zijn automotive en telematicapartijen vooral druk met de voorkant van het bedrijf, zegt Moné. Hoe het er aan de achterkant aan toe gaat, staat minder op het vizier. Dat is voor een deel ook het bestaansrecht van Movida, die bijvoorbeeld voor grote deelauto-initiatieven zoals WeGo en GreenWheels de technische oplossingen aan de ‘achterkant’ van het platform verzorgt. Het bedrijf sorteert voor naar een omgeving waar alle datastromen bij elkaar komen en vertaald kunnen worden naar leesbare informatie. Dat is feitelijk wat het platform Finder doet. Maar hoever mag je gaan in het verzamelen van data? Moné: “Via de mobiele telefoon kan je bijvoorbeeld precies zien of een werknemer aan het werk is of onderweg. Dergelijke informatie kan belangrijk zijn om inzicht te krijgen in het mobiliteitsgedrag van werknemers. En dat inzicht kan je weer gebruiken voor het ontwikkelen van mobiliteitsbeleid. Alleen de auto tracken, volstaat niet meer. Die focus moet worden verlegd van kentekens naar werknemers; de leasebranche is daar ook mee bezig. Maar dan moeten er uiteindelijk wel goede afspraken worden gemaakt, bijvoorbeeld wat betreft privacy. Wat dat betreft is er nog genoeg werk aan de winkel!”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Telematica
Labels: Movida

Gerelateerde links:

  • Telematica tijdens de coronacrisis
  • Movida breidt internationaal uit
  • Telematicamarkt is de tijd van dozen schuiven voorbij…
  • Finder van Movida ook tegen (onderdelen)diefstal
  • Eerste ‘veilige’ keyless entry systemen goedgekeurd
  • Audi met Capgemini in ‘digitale transformatie’
  • Lightyear uitgeroepen tot meest disruptieve ‘rising star’
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design