In tankpassenland zijn de veranderingen momenteel groot. Niet alleen vanwege verregaande digitalisering, de komst van nieuwe mobiliteitsvormen en nieuwe brandstoftypes – waaronder elektrisch – de klant verwacht ook extra mogelijkheden met de kaart die het leven van de chauffeur én fleetmanager vergemakkelijken. De multimerk GO tankpas met bijbehorende webportaal en app neemt in dit krachtenveld een bijzondere positie in. Waarbij dit betaalmiddel geniet van een krachtige motor; ofwel de partij achter de kaart: het wereldwijde fintechbedrijf WEX.
Ze noemen zichzelf vol trots ‘WEX-ers’: Head of Sales Europe Marc Wouters en Head of Brand & Communication Europe, Koen Vroman. Dit enorme wereldwijde betalingsverwerkingsbedrijf heeft vorig jaar de GO tankpas van EG Group overgenomen en binnen een jaar tijd is de complete ‘back-end’ van de tankpas overgezet op het nieuwe GO platform. Een complexe operatie en tegelijkertijd een enorme prestatie in zo’n korte tijd, weet Wouters. “Daarbij vragen we ons continu af: hoe kunnen we complexe betalingen in verschillende corporate omgevingen zo eenvoudig mogelijk maken voor de klant, waarbij de klant veel inzichten en controle krijgt om zo op fleetkosten te besparen.”
Het GO platform van WEX is in eigen huis ontwikkeld en dus niet als standaardpakket van de plank gehaald, benadrukt Vroman. Het is heel specifiek voor de fleetmarkt gemaakt. Waarbij alle klantengroepen kunnen worden bediend – en dat zijn er nogal wat bij de GO tankpas. Van ZZP’ers tot en met de grootste fleetowners van ons land en truckklanten. “De ZZP’er, maar veelal ook het MKB-bedrijf, willen bijvoorbeeld in hun regio goed worden bediend door ons netwerk en de administratie simpel afgehandeld hebben. De fleetmanager wil de kosten inzichtelijk hebben, flexibiliteit hebben en zien waar er bespaard kan worden, zonder dat daarbij met verschillende leveranciers hoeft te worden gewerkt.”
Multimerkenstrategie
Die complexiteit zit niet alleen in het afhandelen van de betalingen, maar tegenwoordig ook in het brede aanbod van brandstoftypes waar een goed netwerk aan ten grondslag moet liggen. Een merkafhankelijke pas schiet dan al snel te kort. Niet één merk kan bijvoorbeeld én reguliere brandstoffen én HVO én CNG of groengas bieden op een schaal waar een klant echt wat aan heeft. Daarvoor heb je een overkoepelende oplossing nodig. De GO tankpas verschaft toegang tot 1.610 tankstations van onder andere Esso, Texaco, BP (bemand), Total, Firezone en Haan in Nederland en zelfs 5.265 tankstations in Europa.
Een netwerk dat trouwens jaar na jaar fors blijft groeien. Wouters: “Hierbij gaat het niet alleen om kwantiteit, kwaliteit is net zo belangrijk. Wij als aanbieder met een multimerkenstrategie kunnen, als er zich een nieuwe brandstoftype aandient, de klant meteen een mooi netwerk aanbieden. Bijvoorbeeld als een klant in het kader van zijn duurzaamheidsstrategie volop wil gaan inzetten op alternatieve brandstoffen zoals Neste MY (HVO100), HVO30, CNG of groengas, dan kan hij op voldoende plekken deze brandstoffen tanken zonder dat er extra kilometers hoeven te worden gemaakt. Daarbij zorgen we natuurlijk voor de data die het beleid moeten ondersteunen en waarop eventueel kan worden bijgestuurd. Dat doen we door middel van ons webportaal met allerhande dashboards tot en met een app voor de berijders.”
Niet één merk kan bijvoorbeeld én reguliere brandstoffen én HVO én CNG of groengas bieden op een schaal waar een klant echt wat aan heeft. Daarvoor heb je een overkoepelende oplossing nodig
Voordeel dan weer tot zo’n grote partij als WEX te behoren: er is enorm veel kennis en expertise opgedaan in andere landen en andere markten. Die vergaarde kennis kan overal worden ingezet. “Bijvoorbeeld bij verduurzamingstrajecten fungeren we steeds meer als consultants. Elektrisch rijden staat in Nederland momenteel top of mind, wat we binnenkort ook in ons aanbod integreren. Maar we weten ook dat er bijvoorbeeld met HVO-diesel veel duurzaamheidswinst te behalen valt, zonder dat er eerst fors geïnvesteerd hoeft te worden. Kortom, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wij wijzen onze klanten op die mogelijkheden waarbij we voor iedere mogelijkheid een oplossing kunnen aandragen. Inderdaad, het wordt complexer voor de klant, en net daar komen onze expertise en oplossingen van pas”, aldus Wouters.
De kracht van de GO tankpas is technologie, stellen beide heren. Zonder een sterke en veelzijdige back-end kan je de uitdagingen van de markt straks niet meer aan, is hun overtuiging. Vroman: “Dit in combinatie met de ervaring die WEX wereldwijd heeft met betaaloplossingen in andere domeinen, zorgt ervoor dat we veel extra mogelijkheden voor onze klanten zien in de nabije toekomst.”
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten







