Te midden van het coronajaar 2020 kwam Melanie Lane aan het roer te staan van een van Europa’s grootste bedrijven in laadoplossingen voor elektrische auto’s, NewMotion. “Dat was pittig”, aldus Lane. “En dat is het nog steeds”. Maar de grootste uitdaging blijft toch om in een zeer concurrerende en roerige laadmarkt de nieuwe generatie EV-rijders te bedienen, of het nu leaserijders zijn of niet. Het omslagpunt van elektrisch rijden is wel bereikt, helemaal voor bedrijven. Maar houdt de laadinfrastructuur wel gelijke tred?
Dat laatste wordt zeker een uitdaging, benadrukt Lane. Het is in haar ogen jongleren, balancerend op een strak gespannen koord. “Allereerst moeten we natuurlijk uit deze pandemie raken waarna de markten zich moeten herstellen en er weer vertrouwen komt. Onze prioriteit wordt dit jaar in ieder geval de groei in verkopen van elektrische voertuigen bij te benen. Dan hebben we het niet alleen over de producten, zoals de hard- en software – waar we ook voortdurend in investeren – maar ook in onze mensen.”
Bovendien is de laadmarkt zelf ook nogal uitdagend. Onlangs stelde het gerenommeerde adviesbureau Guidehouse Insights nog dat in deze prille en snelgroeiende markt het toekomstige concurrentielandschap divers blijft. Voortdurende innovaties, zowel van autofabrikanten als van bedrijven daarbuiten, zullen de markt waarschijnlijk jarenlang in hun greep houden. Dat maakt het lastig om voortdurend in de juiste oplossingen te investeren. Het is ook een markt waar zowel startups als gevestigde bedrijven kansen krijgen, aldus de onderzoekers.
Gebrek aan prijstransparantie
Bovendien komt er de laatste tijd uit verschillende hoeken kritiek op de laadmarkt in het algemeen: het openbare laadnetwerk zou te mager zijn en de laadkosten willen maar niet transparant worden voor de gebruiker en/of leasemaatschappij of fleetowner. Uit bijvoorbeeld de onlangs gepubliceerde Nationale Laaddrukanalyse blijkt dat in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten de laadpalen overbezet zijn. Aanleiding voor deze analyse was de ontstane scheefgroei tussen het aantal verkochte elektrische voertuigen en het aantal geplaatste publieke laadpalen. Een scheefgroei die overigens vooral aan beleidsmakers te wijten valt; de aanvraag van laadpalen bij gemeenten gaat vaak bepaald niet vlekkeloos.
Zelf reiken we onze klanten de tools aan om toch inzicht in de laadkosten te kunnen krijgen, bijvoorbeeld via de app. Dat is een begin
Maar ook ’s lands grootste leasemaatschappij LeasePlan riep eind vorig regeringen wereldwijd op de schouders onder de aanleg van elektrische laadinfrastructuur te zetten. “Leaseplan wil sneller overstappen op ev’s, maar het gebrek aan laadinfra weerhoudt ons”, aldus CEO Tex Gunning. Zo ook kritiek op het gebrek aan prijstransparantie aan de laadpaal. Iets wat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat straks wil afdwingen in een wet die moet ingaan op 1 juli 2021. En ook de Europese Commissie wil een ecosysteem dat gebaseerd is op open protocollen en interoperabiliteit, zodat bestuurders én bedrijven onevenredige kosten kunnen vermijden. Het zijn allemaal zaken waar ook Lane grote waarde aan hecht. “Uiteraard moet de laadinfrastructuur, zowel de publieke als thuis en op het werk, meegroeien met het aantal EV’s op de weg. Al is er een wereld te winnen in de optimalisatie van laadgewoontes. Zo kunnen de nieuwste EV’s al zoveel kilometers maken op een lading, dat elke dag laden allang niet meer hoeft. Maar bedenk: het is een markt in wording met alle groeistuipen die daarbij horen. Daarnaast pleiten we al langer voor meer standaardisering in de markt. Er moet een gemeenschappelijk standaard komen. Zelf reiken we onze klanten de tools aan om toch inzicht in de laadkosten te kunnen krijgen, bijvoorbeeld via de app. Dat is een begin.”
Goede locaties
Wat betreft het publieke laadnetwerk, NewMotion heeft daarin, volgens Lane, een belangrijke troef in handen. Het bedrijf is immers onderdeel van Shell en kan daarom voorzien in heel wat locaties doorheen het land. Inmiddels zijn dit al meer dan 160 locaties waar snel geladen kan worden met Shell Recharge. Op dat vlak wordt ook nauw samengewerkt met het moederbedrijf, weet Lane, die hiervoor meerdere functies heeft bekleed bij het energiebedrijf. “Nu vindt 40 procent van de laadsessies thuis plaats, nog eens 40 procent op het werk en 20 procent onderweg. Maar dat laatste percentage gaat naar verwachting flink omhoog met de komst van de tweede generatie elektrische rijders. Mensen die minder de gelegenheid hebben voor een eigen laadpunt thuis. Kijk ook naar de ontwikkelingen van hubs in en rond steden. Goede locaties zijn belangrijk en daar kan Shell ons prima in helpen.”
Het is heel andere koek om anno 2021 de ‘reguliere consument’ in een EV te krijgen dan de early adopters
Die nieuwe generatie elektrische rijders zijn ook kritischer dan de groep early adopters, bleek al eerder uit de omvangrijke internationale studie ‘Electric Mobility Insights Report 2020’ van NewMotion. EV is voor velen nog een sprong in het diepe, vertelde eerder al Chief Strategy Officer Arjan Keizer van NewMotion tegenover TrendsinAutoleasing. Het is heel andere koek om anno 2021 de ‘reguliere consument’ in een EV te krijgen dan de early adopters die alle ‘kleine ongemakken’ over zich heen lieten komen, weet ook Lane. Alles moet dan ook foolproof werken. “Daarin hebben we al grote stappen gezet gezien de vele oplossingen die we inmiddels aan een brede groep stakeholders bieden. Bijvoorbeeld voor leasemaatschappijen, die bieden we diverse laadoplossingen aan zoals hardware en software. Zo bieden we hen de oplossingen aan voor alle mogelijke klantwensen op het gebied van elektrische mobiliteit.”
Next level
Ander belangrijk punt is de samenwerking met de auto-industrie, benadrukt Lane. Al eerder heeft NewMotion diverse samenwerkingen opgetuigd met onder andere Ford, Nissan, Mitsubishi en BMW. Onlangs kwam daar de Fiat Chrysler Automobile Group (FCA) bij. Voor zakelijke FCA-klanten gaat NewMotion in 12 landen de laadoplossingen verzorgen. “De samenwerking met de industrie is cruciaal om elektrische mobiliteit verder aan te jagen. Waarbij de laadproducten en diensten vooral duidelijk en simpel moeten zijn voor zowel autoverkoper als -koper. Daarbij helpt natuurlijk ons enorme roamingnetwerk van zo’n 185.000 laadpunten in heel Europa. Maar ook hier is voortdurende innovatie noodzakelijk.”
In de korte tijd dat Lane nu CEO is, heeft ze talrijke lessen geleerd. Voor haar aantreden in juni vorig jaar wist ze dat het een dynamische markt was. Maar de snelheid van de groei en innovaties (en van de concurrentie) heeft haar toch versteld doen staan. Toch moet ze NewMotion nu naar de ‘next level’ brengen, zoals ze het uitdrukt. En dat gaat zeker lukken, want de wil en de noodzaak om elektrische mobiliteit volwassen te maken, is groot. “Duurzaamheid heeft mijns inziens tijdens deze coronapandemie postgevat bij zowel bedrijven als bij mensen. Elektrische mobiliteit geeft de mogelijkheid om serieus aan onze carbon footprint te werken. Wij als NewMotion geven daar de tools voor. In dat proces valt er voor ons ook nog heel wat te leren, maar dat maakt het alleen maar uitdagender.”
Categorie: Laadinfrastructuur
Gerelateerde links:
- Grootste slimme laadplein in Amsterdam: 108 stations
- Europcar Mobility Group kiest NewMotion laadinfrastructuur
- NewMotion wordt laadpartner van Fiat Chrysler Automobiles (FCA)
- Chargepoint: 25% kostenbesparing met elektrische besteller
- Meer snelladers (ook bij supermarkten) overtuigen!
- Gemiddelde (werkelijke) actieradius EV’s in NL: 260 km
- Prijstransparantie aan laadpaal straks verplicht







