Voor 2017 was het voor Paul de Winter nog veelal pionieren; duurzame mobiliteit was nog niet top of mind bij fleetowners. In zijn tijd als salesmanager bij clean fuels leverancier PitPoint, vooral bekend van het groengas, legde hij samen met bedrijven lange adviestrajecten af om te komen tot een doortimmerd duurzaamheidsplan. Maar de tools om er handen en voeten aan te geven, ontbraken nog. Sinds PitPoint is overgenomen door Total, zijn de mogelijkheden en middelen aanzienlijk toegenomen. “Het is mooi om te zien wat hier gebeurt.”
Met zo’n middel bedoelt De Winter bijvoorbeeld een tankpas. En dan niet een tankpas van de traditionele soort, maar een pas met bijbehorende app, waarmee kan worden getankt of geladen en waarbij de gegevens direct gelinkt zijn aan de administratie van de klant. Deze data kan weer worden gebruikt voor (realtime) inzichten in de prestatie van de vloot, waarbij de berijder tegelijkertijd via de app inzicht krijgt in zijn gebruik en ook bewust wordt gemaakt om zuinig te rijden.
Maar de slagkracht van een grote partij als Total Nederland, die met het onderdeel Mobility & New Energies momenteel grote stappen maakt op het gebied van het verduurzamen van mobiliteit in de breedste zin van het woord, behelst natuurlijk meer dan het hebben van een slimme tankcard. Total Nederland heeft een eigen netwerk van servicestations met ook steeds meer multi-energie tankstations. Capelle aan de IJssel is een mooi voorbeeld hiervan; naast de reguliere brandstoffen staan hier ook ultrasnelladers waar elektrische voertuigen geladen kunnen worden, en kan er groengas getankt worden. Zeer binnenkort is het ook mogelijk om waterstof te tanken op dit tankstation. In september zijn de werkzaamheden begonnen voor het multi-energie truckstation in Deventer aan de A1. Naast reguliere brandstoffen wordt het station als eerste voorzien van de schonere brandstof LNG. Ook de toekomstige mogelijkheid voor waterstof is in het design meegenomen.
Energietransitie-partner
Total heeft zich voorgenomen de energietransitie-partner te zijn voor haar klanten, ofwel ‘to become the responsible energy major’, aldus de ambities verwoord op de website. Voor De Winter, grootgebracht met de scale-up mentaliteit van PitPoint, was het snel wennen bij Total. “De bevlogenheid hier is groot, terwijl de business echt anders is geworden. Voorheen kwamen we vooral bij inkopers die veelal de voorkeur hadden om bij hun eigen leverancier te blijven. Overstappen was maar gedoe in hun ogen. Nu komen we met een heel andere propositie binnen en vinden we een gewillig oor. We hebben niet alleen een breed scala aan reguliere brandstoffen, maar ook alles om de energietransitie succesvol te begeleiden voor onze klanten zoals elektrische laadinfrastructuur, Groengas, (bio-LNG) en waterstof.”
Bij het verduurzamen van een wagenpark kijkt De Winter altijd eerst naar de doelen van het bedrijf
“Er is al jaren een grote vraag naar elektrische laadinfrastructuur, een markt waar we een grote rol in spelen”, zegt De Winter. Total Nederland heeft een aantal grote tenders voor de exploitatie van laadpalen in het publieke domein gewonnen, zoals MRA-E (Metropool Regio Amsterdam). Begin vorig jaar won Total Nederland de grootste concessieovereenkomst in Europa voor openbare laadpunten. Op basis van de overeenkomst gaan we de komende jaren maar liefst 20.000 nieuwe laadpunten installeren en exploiteren in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Hiermee spelen wij een grote rol spelen in dit B2G segment. Ook hebben wij dedicated laadpleinen voor grote fleet klanten. Total Nederland rolt nu daarnaast haar eigen snellaadnetwerk uit en bouwt gestaag aan een netwerk van fast chargers (50 kW) en high power chargers (175 kW) op haar eigen tankstations.
Mobiliteitsbudget
Bij het verduurzamen van een wagenpark kijkt De Winter altijd eerst naar de doelen van het bedrijf. Vervolgens worden de producten en diensten bekeken die het beleid daarachter ondersteunen. Dat kan bijvoorbeeld ook een mobiliteitsbudget zijn, benadrukt De Winter. “Of een NS-businesscard. Als het de duurzaamheidsplannen van de klant kan bevorderen, doen we dat.” Maar uiteraard biedt Total Nederland de nodige eigen voorzieningen aan om succesvol de transitie in te gaan. Voor een bedrijf of wagenparkbeheerder wel zo makkelijk om met zo min mogelijk leveranciers te werken. “Je bespaart immers een hoop tijd als je via één loket kan coördineren”, aldus De Winter.
In deze hele energietransitie mogen we trouwens groengas of (bio)-LNG zeker niet vergeten. Dat wordt door het ‘succes’ van elektrische auto’s wel eens vergeten
“In deze hele energietransitie mogen we trouwens groengas of (bio)-LNG zeker niet vergeten. Dat wordt door het ‘succes’ van elektrische auto’s wel eens vergeten”, meent De Winter. Een ‘succes’ dat overigens wordt ingegeven door fiscale voordelen voor de zakelijke rijder. Maar vanuit duurzaamheidsoogpunt kan groengas zeker een rol spelen; immers, rijden op afval is een mooie oplossing! Een kleine 2 jaar geleden zette bijvoorbeeld ICT-dienstverlener Centric een groot deel van haar vloot op groengas. Ook nu is zo’n beslissing nog zeker te rechtvaardigen, zegt De Winter. “PostNL maakte eerder ook de transitie naar groengas door, momenteel is KPN ermee bezig. Bedenk: groengas is de duurzame variant van aardgas. Rijden op groengas stoot tot 75% minder CO2 uit dan fossiele brandstoffen en reduceert de uitstoot van stikstof en fijnstoffen. Maar groengas kan natuurlijk prima fungeren naast elektrische auto’s en op langere termijn ook naast waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen. Het is maar voor welk doeleinde je het voertuig inzet.”
Waterstof
Waterstof zal de komende jaren waarschijnlijk een rol innemen in de brandstoffenmix en het portfolio van Total. De stelling is dat waterstof, als energiedrager, een schakel is in de energietransitie naar zero-emissie vervoer. Het kan immers dienen als opslag van zonne- en windenergie. Overschotten in hernieuwbare energie kunnen door elektrolyse worden omgezet in groene waterstof. Total Nederland bouwt dan ook aan een netwerk van waterstoftankstations in Nederland. Het eerste openbare waterstoftankstation in eigendom in Nederland is geopend in Arnhem, naast de waterstoftankstations voor bussen in Delfzijl. Uiteindelijk zal het een vast onderdeel worden van de mix. Dat wordt wat De Winter betreft een van zijn uitdagingen de komende tijd.
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten
Gerelateerde links:
- Total Nederland wint laadpalentender Rotterdam
- Total realiseert eerste ‘multi schone energie tankstation’
- Chargepoint: 25% kostenbesparing met elektrische besteller
- Eerste dealergroep die mobiliteitspas (Shuttel) aanbiedt
- Brandstofprijsvergelijking van start: LPG goedkoopst
- Biobrandstoffen: Natuur & Milieu vreest run op frituurvet