Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

INQAR Autoverhuur is klaar voor ‘de inhaalslag’

zondag 18 april, 2021
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De coronacrisis heeft er in de autoverhuurbranche flink ingehakt, maar franchiseorganisatie INQAR is volop bezig om, eenmaal post-corona, de rol van flexibele mobiliteitsleverancier met verve op zich te nemen. Daarvoor zijn onlangs elektrische auto’s in het (korte) huurprogramma opgenomen, een unicum in autoverhuurland. CEO Jaco Vink heeft bovendien tijdens de crisis de kracht van een franchiseorganisatie leren kennen.

Het aantal huurauto’s is landelijk met 16 procent gedaald door de coronacrisis, maakte BOVAG eerder dit jaar bekend. Ook bij de aangesloten franchisers van INQAR is het wagenpark veelal afgeschaald, zegt Jaco Vink. Waarbij hij opmerkt dat dit ‘afschalen’ eenvoudiger klinkt dan het is. Contracten met importeurs of dealers moeten worden opengebroken, eventuele afkoopsommen betaald. Dat ging bij de een gemakkelijker dan bij de ander. “Je leert in een crisis je partners kennen”, aldus Vink. “Bedenk dat het wagenpark voor een autoverhuurder de grootste kostenpost is. Als van de ene op de andere dag honderden auto’s stilstaan, lopen de kosten gewoon door. Waar overigens geen corona-compensatie voor bestond. Er zijn in de branche per auto heel wat rekensommetjes gemaakt voor wat beter is: afkopen of stil laten staan.”

Tegelijkertijd is er doorgewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Afgelopen februari heeft INQAR een speciaal programma voor de verhuur van elektrische voertuigen opgezet. Niet alleen voor de lange termijnverhuur maar juist voor de korte termijn, wat een unicum is in de verhuurbranche. Die EV-verhuur vindt plaats op alle 27 vestigingen door heel Nederland, en voor een breed publiek van particuliere en zakelijke afnemers. Bij de huur hoort ook een gratis laadpas en wordt er een duidelijke instructie gegeven bij aflevering over het gebruik van de auto en hoe deze te laden. Waarbij er speciale tarieven zijn waardoor de auto’s niet duurder uitpakken dan eenzelfde variant met een brandstofmotor. INQAR maakt daarmee duurzaam rijden ook voor de korte termijn toegankelijk en laagdrempelig, stelt Vink. “De elektrische auto is in de huurbranche nog een ondergeschoven kindje, helemaal in de dagverhuur. Enkele concurrenten bieden het wel aan, online kan je hem niet zomaar aanklikken. En als je informeert naar de tarieven, dan krijg je de indruk dat ze de auto eigenlijk niet willen verhuren.”

Leasecontracten massaal verlengd

Terwijl elektrische mobiliteit vooral in de zakelijke markt booming is. In tenders van bijvoorbeeld leasemaatschappijen, zijn elektrische auto’s ook steevast onderdeel van de eisen. Groot is het allemaal nog niet, en de EV is voor INQAR zeker nog geen winstpakker, Vink wil wel er wel klaar voor staan als het echt een vlucht gaat nemen. Nu zijn de klanten voor EV-dagverhuur vooral zakelijke rijders die al elektrisch rijden maar hun eigen auto een dag moeten missen. Overigens wordt er in de dagverhuur bijna nooit meer dan 200 kilometer gereden, waardoor klanten niet eens aan de laadpaal hoeven tijdens de huurtermijn.

Ook onderhoud is massaal uitgesteld, daar gaan we allemaal een inhaalslag van zien

En er zijn meer kansen als Nederland eenmaal weer van slot gaat. Net als de uitzendbranche is het de autoverhuurbranche die na een crisis vaak als eerste profiteert van hun flexibele aanbod. Bedrijven zullen in eerste instantie namelijk niet gaan investeren in de opbouw van een eigen wagenpark. Die willen een zo groot mogelijke flexibele schil van (huur)auto’s, Daarbij zijn de leasecontracten het afgelopen jaar massaal verlengd. “Je weet dat dit gaat zorgen voor meer reparaties waardoor er huurauto’s nodig zijn. Ook onderhoud is massaal uitgesteld, daar gaan we allemaal een inhaalslag van zien”, aldus Vink.

De kunst is nu klaar te staan voor die inhaalvraag straks. Waarbij snel opschalen een belangrijk onderwerp wordt. En dan is het franchisemodel van belang waarbij de franchisenemers hun eigen (warme) lokale contacten benutten bij dealers om snel aan meer auto’s te komen. Dat werkt beter (lees: sneller) dan partijen die alleen via de importeurs nieuwe contracten kunnen aangaan. “Daarbij kunnen we als franchiseorganisatie ook makkelijk schuiven met auto’s tussen de franchisers. Het zijn allemaal lokale kanjers waarmee we werken, allen zijn ze de crisis doorgekomen. Nu is het tijd om kansen snel te pakken. De mobiliteitsbranche vraagt steeds meer om flexibiliteit en creativiteit. INQAR gaat daar een relevante rol in spelen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: Inqar

Gerelateerde links:

  • MaaS biedt kansen voor autoverhuurder 2.0
  • Gebruikers erg tevreden over deelauto
  • MINI start Sharing nu ook in Nederland
  • Share Now komt met loyaliteitsprogramma
  • Alarmcentrale SOS International wint tender Europcar
  • WeGo Carsharing viert 10-jarig bestaan
  • Louwman lanceert ‘warme deelauto’ Amigo
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design