Een toenemend aantal Europese EV-rijders (54%) maakt zich zorgen over een tekort aan laadpunten, blijkt uit de nieuwste Europese EV Driver Survey van NewMotion. In Nederland gaat het daarentegen meer over ‘laadervaring’ waarbij het goede nieuws is: het aantal laadpassen neemt af. Had eerst bijna een kwart van de EV-rijders 4 of meer laadpassen nodig, nu rijdt nog maar 15 procent met meerdere passen rond.
Die ‘Europese zorgen’ zijn vorig jaar met 9 procent toegenomen, maar dat is vooral te verklaren door de toenemende vraag naar elektrische auto’s. In Nederland zijn ook de meest trouwe EV-rijders te vinden. Althans, maar weinigen willen ooit nog terug naar een brandstofauto. Slechts 1% denkt dat hun volgende auto een benzine- of dieselmotor heeft. Dit is 10% minder dan vorig jaar terwijl er ondertussen alleen maar meer EV’s op de markt komen. In Nederland worden bovendien de meeste elektrische kilometers gereden: maar liefst 31% van de berijders rijdt meer dan 500 kilometer per week.
Nederlandse EV-rijders zijn zich ook bewuster van de noodzaak om een duurzamere levensstijl aan te nemen. 40% kiest een elektrische auto bewust om duurzaamheidsredenen terwijl 15% vooral een financieel motief heeft. De rijervaring op zichzelf is vrijwel even belangrijk en wordt door 54% van de Europese EV-rijders genoemd.
Lagere kosten auto
Wanneer gevraagd wordt naar wat nodig is om de snelle acceptatie van EV’s voort te zetten, noemt een op de vijf Europese EV-berijders een betere actieradius als belangrijkste factor. Meer dan de helft van de Europese EV-rijders zet dit in de top 3 van belangrijkste factoren. Ook een betere beschikbaarheid van laadpunten wordt vaak genoemd (48%), gevolgd door lagere kosten van de auto (12%). Ook op de vraag welke drie veranderingen de eigen laadervaring het meest zouden verbeteren, wordt een betere beschikbaarheid van laadpunten door 48% van de Europese EV-berijders genoemd. Vooral in Nederland krijgt sneller laden prioriteit. 64% noemt dit als belangrijk verbeterpunt, ten opzichte van 52% van de Europese respondenten. Kortom, EV-rijders hebben behoefte aan kortere laadtijden op alle locaties.
Volgens NewMotion hebben bedrijven in heel Europa nog een weg te gaan wat betreft de ondersteuning van hun medewerkers in de transitie naar e-mobiliteit
Laadpunten worden vooral gekozen op basis van gebruiksgemak. Dit wordt door 47% van de Europese EV-berijders als belangrijkste aankoopmotief genoemd, gevolgd door de kosten van het laadpunt (32%) en de laadsnelheid (30%). Daarmee wordt de laadsnelheid ten opzichte van vorig jaar door 5% meer respondenten belangrijk gevonden. Uitdaging blijft nog wel het laden thuis, nu steeds meer mensen elektrisch gaan rijden die geen mogelijkheden hebben voor een thuislaadpunt. Volgens NewMotion hebben bedrijven in heel Europa nog een weg te gaan wat betreft de ondersteuning van hun medewerkers in de transitie naar e-mobiliteit. Nederland (50%) en het Verenigd Koninkrijk (44%) leiden de dans als het gaat om beschikbare laadpunten op werk, gevolgd door Frankrijk en België (beiden 38%). In Duitsland hebben medewerkers met 32% de minste kans op een laadpunt op werk.
Netwerk interoperabiliteit
Melanie Lane, CEO van NewMotion, ziet de nieuwe EV-rijders duidelijk zichtbaar in het onderzoek. “Deze groep heeft er vertrouwen in dat de toekomst elektrisch is en beseffen dat een betere laadinfrastructuur essentieel is voor verdere EV-adoptie. Daarnaast zijn we verheugd over de enorme bereidheid tot slim laden onder EV-berijders. Dit biedt mogelijkheden om duurzamer te laden, met meer gebruik van hernieuwbare energie. Dat draagt bij aan een slimmere, schonere toekomst.”
Wat betreft de laadpassen: gezien veel EV-rijders beschikken over meerdere laadpassen – driekwart (76%) heeft er twee of meer – is het niet verrassend dat er een grote behoefte is aan netwerk interoperabiliteit. Het gemiddeld aantal laadpassen is in het afgelopen jaar wel gedaald. Bovendien zegt ruim twee derde (68%) van de Europese berijders dat hun laadpas toegang biedt tot alle benodigde laadlocaties. In Nederland geldt dit zelfs voor 88% van de berijders. Met meer overeenkomsten voor interoperabiliteit moet dit alleen nog maar verder verbeteren.
Laadpunten op straat zijn voor 6 op de 10 Europese berijders (62%) de eerste keus voor het laden van hun elektrische auto. Ook parkeergarages en winkelbestemmingen zijn populair, beiden worden door bijna de helft van de Europese berijders (46%) gebruikt. Het belang aan interoperabiliteit wordt nog eens onderstreept, doordat 57% van de Europese EV-berijders stellen dat de beschikbaarheid van een laadpunt bepaalt waar ze winkelen. Bedrijven doen er dus goed aan om te investeren in een laadinfrastructuur nu de acceptatie van elektrische auto’s blijft stijgen.
Download hier de hele Europese EV Driver Survey van NewMotion
Categorie: Laadinfrastructuur
Gerelateerde links:
- Met WeGo een laadpaal reserveren…
- Tango opent snellaadstation in Den Haag
- Yeet! bouwt laadnetwerk na uitgebreid locatieonderzoek
- Efteling krijgt grootste laadplein van de Benelux
- Gemiddeld één laadpaal per drie auto’s
- ANWB en Eneco eMobility samen in thuislaadpunten
- TSG Group en EVBox in ‘one-stop-shop’ laadoplossingen
- ‘Advisering elektrisch rijden door (lease)branche kan beter’








