Van vier à vijf keer per week naar kantoor, naar slechts twee of drie keer. Het nieuwe werken betekent ook een nieuwe manier van reizen. Naar verwachting zullen leaseauto’s ruim een derde minder kilometers afleggen, waardoor minder medewerkers in aanmerking komen voor een auto van de zaak, maar ook minder medewerkers hier behoefte aan zullen hebben. Michael Baan, verantwoordelijk voor business development bij Hely, schetst een toekomst met slimme deelauto’s.
Want gewoonweg een aantal leaseauto’s vervangen door deelauto’s is volgens Baan te makkelijk gedacht. De zakelijke (lease)auto blijft nodig: voor zakelijke afspraken op locatie en bovendien gebruiken veel medewerkers hun leaseauto ook privé. Maar bij ongewijzigd beleid blijven de kosten van een leaseauto nagenoeg gelijk, zowel voor de werkgever (leasekosten) maar zeker ook voor de werknemer (bijtelling). Ook al rijden we minder. Baan: “De oplossing ligt niet in nieuwe leaseregelingen, maar in het deelbaar maken van de zakelijke auto als onderdeel van een multimodale mobiliteitsoplossing.”
Baan benadrukt dat er veel komt kijken bij een succesvol deelconcept. Waarin niet alleen deelauto’s maar ook elektrische deelfietsen een belangrijke rol kunnen spelen. “Vaak is maatwerk vereist om de juiste mix aan voertuigen samen te stellen. Bovendien moet het werkbaar zijn voor de wagenparkbeheerder, de werkgever kosten besparen en de werknemer moet het eenvoudig kunnen gebruiken”, aldus Baan. Deelmobiliteitsaanbieder Hely is gespecialiseerd in het exploiteren van slimme mobiliteitshubs voor de zakelijke markt. In zo’n mobiliteitshub plaatst Hely een deelvloot op maat: (elektrische) deelauto’s of -fietsen, of een combinatie hiervan. Via de Hely app kan de medewerker alle voertuigen eenvoudig reserveren, openen en sluiten. De hub wordt volledig door Hely beheerd, zodat de wagenparkbeheerder geen omkijken heeft naar onderhoud, verzekering en sleutelbeheer.
Durf tegen heilige huisjes te schoppen!
Door deelauto’s onderdeel te maken van het wagenpark worden auto’s efficiënter ingezet; meer medewerkers kunnen op pad met minder auto’s. Tegelijkertijd resulteert dit in minder kosten voor de werkgever, minder benodigde parkeerplekken en ook een reductie in CO2-uitstoot. In vergelijking met een wagenpark met enkel leaseauto’s lijkt een vloot met deelauto’s dus de ideale oplossing. Waarom zijn we hier dan nog niet massaal aan begonnen? Sommigen beweren dat de drempel ligt bij de medewerker; dat zij het lastig vinden om afscheid te nemen van hun leaseauto en hun mobiliteitsgedrag te veranderen. Maar volgens Baan, begint het toch echt bij de werkgever zelf: “Onderzoek toont aan dat veel medewerkers in principe bereid zijn om de leaseauto te laten staan, mits het alternatief genoeg voorziet in hun mobiliteitsbehoeften. De werkgever moet dus durf tonen en tegen heilige huisjes schoppen, alternatieven bieden en dit goed faciliteren. Vervolgens is de acceptatiegraad van medewerkers natuurlijk doorslaggevend, maar de werkgever moet de eerste stap zetten. Dit is best een uitdaging, maar absoluut mogelijk!”
Onderzoek toont aan dat veel medewerkers in principe bereid zijn om de leaseauto te laten staan, mits het alternatief genoeg voorziet in hun mobiliteitsbehoeften
Eén van de mogelijkheden bij Hely is om de deelauto ook voor privéritten beschikbaar te stellen. Zo kan de medewerker bijvoorbeeld op een vrije middag met de auto weg, of op vrijdag de auto meenemen voor het hele weekend. ”Hiermee kan de werkgever veel meer flexibiliteit bieden. Het maakt het bovendien makkelijker voor de medewerker om af te zien van de leaseauto. Het bespaart de medewerker ook veel kosten. Er wordt namelijk alleen betaald voor gebruik, niet voor de maandelijkse bijtelling”, aldus Baan. De zakelijke ritten worden gefactureerd aan de werkgever en de privéritten betaalt de medewerker zelf. “Bijkomend voordeel is dat de voertuigen buiten kantoortijden niet alleen maar stilstaan. De vloot wordt zo optimaal benut.”
Koppelen met andere mobiliteitsplatformen
Deelbare auto’s aanbieden op kantoor is zeker een goede eerste stap, maar er is meer nodig om medewerkers te verleiden hun mobiliteitsgedrag te veranderen, benadrukt Baan. Een auto voor de deur staat namelijk voor veel medewerkers gelijk aan optimale flexibiliteit. Door naast de deelauto’s een breed palet aan mobiliteit te bieden, zoals (elektrische) fietsen en het openbaar vervoer, geeft dit de medewerker meer keuzevrijheid en flexibiliteit. Baan: “We vinden het belangrijk dat organisaties niet alleen toegang krijgen tot onze deelvoertuigen, maar tot alles wat de markt te bieden heeft. Daarom koppelen wij ook met andere mobiliteitsplatformen en -aanbieders, zoals Shuttel (OV) en Greenwheels. Zo kunnen we onze klanten altijd voorzien van de mobiliteit van vandaag én morgen, en dat alles via één partij.”
Meer weten over de mogelijkheden van Hely? Klik hier!
Of neem direct contact op met Michael Baan
michael@hely.com, 06-51 98 03 66
Categorie: Huur & Deelauto's





