Het programma van het aanstaande Mobiliteitsmanagement Event van 7 (congresdag tot 16.40!) en vanaf 8 december (online event als verdiepingsslag) weerspiegelt de veranderende mobiliteitsmarkt waarbij ‘onderliggende trends’ in veel gevallen een slinger hebben gekregen door corona. Organisator Heliview is met recht trots op het programma. Waarbij dit jaar ook extra aandacht voor gedragsverandering. “Een onmisbaar element in deze transitietijden”.
Eerder gaven we al een inkijkje in het programma met onder andere keynote spreker Pim de Weerd van Philips die de congresdag op dinsdag 7 december aftrapt met de ‘lessons learned by Philips.’ De Weerd is bij Philips in de lead in de transformatie van fleet- naar mobiliteitsmanagement. Een ander praktijkverhaal komt van de ANWB. De organisatie kwam dit jaar met een nieuw mobiliteitsbeleid met als kernelementen keuzevrijheid, flexibiliteit en duurzaamheid. In deze sessie vertelt de ANWB over de gemaakte keuzes, de rol van HR, medezeggenschap, vakorganisaties en medewerkers in de totstandkoming van dit beleid, waarbij werknemers ook een vergoeding krijgen voor thuiswerken en lopen of fietsen naar het werk.
Een van de kernthema’s in het programma op beide dagen is gedrag, ofwel gedragsverandering. Want de mens is een gewoontedier, veel reisgedrag gaat op de automatische piloot. Bovendien willen we ons niet laten vertellen wat we moeten doen, zijn we van nature sceptisch over nieuwe oplossingen, en zelfs als we al willen veranderen blijkt dit lastig door ingesleten gedragspatronen. “Gedragsverandering is in deze transitietijden dan ook een onmisbaar element op een event”, stelt Ingeborg Bosch, verantwoordelijk voor het inhoudelijke programma van het Mobiliteitsmanagement Event. “We zijn dan ook blij dat we mooie sprekers hebben op dit vlak, op beide dagen. Waaronder een gedragspsycholoog en een HR adviseur. Ook is er een workshop ‘hoe werk je aan gedragsverandering’ om er handen en voeten aan te geven”.
Honderden beïnvloedingstechnieken
In de live workshop ‘hoe werk je aan gedragsverandering?’, dat onderdeel is van het verdiepende online programma en plaatsvindtop dinsdag 11 januari , tonen gedragspsychologen Stijn de Vries en Stef Bos welke stappen je kan zetten om gedragsverandering voor elkaar te krijgen. Want er zijn honderden beïnvloedingstechnieken die je in kan zetten, maar om gedragsverandering te bereiken is het van belang om te weten welke techniek inspeelt op jouw doelgroep. Begrijpen waarom mensen zich op een bepaalde manier verplaatsen en wat ze tegenhoudt om te veranderen is dan ook de sleutel naar verandering. De stappen die de gedragspsychologen laten zien, zijn gebaseerd op een praktijkcasus uit de mobiliteit.
Menig HR- of mobiliteitsmanager zit nu met de handen in het haar…
Corona heeft menig al eerder ingezette mobiliteitstrend versterkt of is juist een stoorzender geweest. Dat laatste geldt vooral voor het openbaar vervoer, voor corona aan onmisbaar onderdeel bij het opzetten van een duurzaam mobiliteitsbeleid. Maar tijdens de pandemie schaften Nederlanders massaal tweedehands auto’s aan. Het OV voelde niet veilig aan. Menig HR- of mobiliteitsmanager zit nu met de handen in het haar, schrijft Deborah Scholte, HR adviseur bij Hunter Douglas Europe. “Werknemers die voorheen drie dagen in de week naar kantoor kwamen met de trein, stappen nu in de auto om naar kantoor te gaan. Met alle gevolgen van dien voor het duurzaamheidsbeleid en natuurlijk de files.” Scholte verzorgt hierover een live Roundtable-sessie op de woensdag.
Leren van anderen
Inspiratie geven. Dat is eigenlijk de rode draad van het event. Ook de automerken op de beursvloer willen vooral een doorkijkje geven naar een ‘inspirerende toekomst’; eentje waar elektrificatie de boventoon voert. Mercedes-Benz wil bezoekers van haar online Roundtable vooral laten leren van anderen: waar liepen zij tegenaan bij de elektrificatie van hun wagenpark? Welke hindernissen werden er genomen? Deze sessie is toegankelijk voor ongeveer 10 tot 15 deelnemers, waarin iedereen wordt gevraagd om actief deel te nemen. Een gespreksleider zal het geheel in goede banen leiden om zo iedereen zoveel mogelijk te inspireren…
Meer inspiratie – en een schets van een verder toekomstplaatje – komt van een topman van Mercedes-Benz AG belast met autonoom rijden, Georges Massing. Wat is eigenlijk de basiswetenschap van autonoom rijden en rijhulpsystemen? Massing geeft een korte blik op de techniek, de huidige stand van zaken bij Mercedes-Benz en een blik in de toekomst.
Zin van de onzin scheiden
Ook bij de fabrikanten staat de transitie naar het bredere ‘mobiliteit’ centraal. Maar wat gaat dat uiteindelijk inhouden? Rijden we straks nog zelf? Gaan we mobiliteit betalen met onze privacy? Willen we nog wel auto’s? En wat betekent de coronacrisis voor al deze ontwikkelingen? In deze keynote sessie op de congresdag van 7 december zal Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility aan de Technisch Universiteit Eindhoven, maar vooral bekend als mobiliteitsdeskundige, het publiek meenemen naar de toekomst van de mobiliteit. Hij is als geen ander in staat om de zin van de onzin te scheiden bij al die voorbijschietende mobiliteitstrends.
Klik hier voor meer informatie of claim hier uw tickets direct!
Categorie: Evenementen
Gerelateerde links:
- Mobiliteitsmanagement Event: inspiratie en kennis
- Fleetclub van 100 wordt Masters of Mobility
- Mobiliteitsdata is het nieuwe goud voor Vlaamse overheid
- Toogethr: helft werknemers staat open voor ander vervoer
- “Geen twijfel meer om mobiliteitsbeleid op de schop te nemen”
- Het Mobiliteitsmanagement Event gaat door! (#2)