Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“De stekker maakt het verschil”

vrijdag 1 mei, 2015
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Het verschil tussen een ‘gewone’ full hybrid en een plug-in hybride is dat de eerste geen en de laatste wel een stekker heeft. Lijkt simpel. Maar met die stekker beginnen de problemen – althans voor de werkgever. De meerkosten van een plug-in (tot maandelijks 248 euro!) rijzen in veel gevallen de pan uit en zijn bovendien lastig voorspelbaar, met name door weinig gedisciplineerd laadgedrag. Toyota breekt (opnieuw) een lans voor de full hybrid.

Nu de eerste plug-in hybrides hun leasecontract (bijna) hebben uitgediend, wordt het dilemma voor de werkgever steeds duidelijker. De auto’s halen bij lange na niet het lage verbruik zoals in de folders staat vermeld, het regelen van laadinfrastructuur kost heel wat kopzorgen en in veel gevallen moet de autoregeling specifiek voor deze groep berijders worden aangepast. Maar misschien nog wel de grootste uitdaging: al deze meerkosten blijken voor een werkgever moeilijk voorspelbaar.

Opnieuw uitleggen

Het merk dat in Nederland de hybride op de kaart zette is natuurlijk Toyota. De Prius verscheen in 2000 op de markt. Ondertussen heeft ook Toyota een plug-in variant van de Prius in de showroom staan. Maar in de ogen van fleetsalesmanager Michel Dudok is de plug-in toch vooral een nicheproduct en minder geschikt voor gewone zakelijke kilometers.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Dudok noemt het opmerkelijk dat hij momenteel veel aandacht trekt met zijn lezingen die het verschil tussen de hybrides en de overige brandstofsoorten opnieuw moet uitleggen. Maar blijkbaar is men inmiddels door schade en schande wijs geworden. “Daarbij verandert de wetgeving voortdurend wat nogal wat consequenties heeft voor de kosten. Zo moet er in 2016 weer (deels) MRB worden betaald, ook voor bestaande contracten. Dat betekent voor een Mitsubishi Outlander maandelijks ruim 42 euro en bij de Volvo V60 PHEV zelfs 79 euro extra. Die laatste krijgt namelijk ook te maken met extra dieseltoeslag.”, aldus Dudok.

Onvoorspelbaarheid

De meerkosten van MRB, maar ook die van extra brandstofkosten en kosten voor laadinfrastructuur, maakt het ‘plug-in verhaal’ lastig voor een werkgever, benadrukt Dudok. Vooral ook de onvoorspelbaarheid daarvan. Uit cijfers van LeasePlan en de Belastingdienst heeft Dudok een overzicht gemaakt van die totale meerkosten ten opzichte van een auto zonder stekker. Het reikt van de Prius plug-in, die bij een kilometrage van 35000 per jaar op maandelijks 125 euro extra komt, tot en met de Mitsubishi Outlander die op maandelijks 248 euro extra uitkomt (zie tabel hieronder). “Vooral bij plug-ins met hoog vermogen en gewicht, neemt de onvoorspelbaarheid toe”, aldus Dudok.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Volgens de fleetsalesman blijft de ‘gewone’ hybride voor werkgevers het meest interessant vanuit aspecten als TCO, MVO en bijtelling. Ook bij hoge jaarkilometrages, benadrukt Dudok. Berekeningen op basis van de website Werkelijkverbuik.nl moeten uitwijzen dat een Toyota Auris (benzine) hybride nog bij jaarlijks 40.000 km goedkoper is vergeleken met een Peugeot 308 diesel. Beide auto’s vallen als enigste in hun segment (station, C-klasse) in de 14% bijtellingklasse. Dudok: “Een ander voordeel van de gewone hybride ten opzichte van de plug-in is dat de autoregeling niet hoeft te worden aangepast en er niet hoeft geïnvesteerd te worden in laadinfrastructuur.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Elektrisch rijden
Labels: Toyota

Gerelateerde links:

  • Aftrap ‘Het Nationale EV debat’ op Fleetmanagement event
  • Green Tax Battle Electric voor versnelling elektrisch rijden
  • EV-rijders tevreden maar ergernis over kapotte laadpalen
  • Plug-in voor werkgever altijd duurder dan benzine of diesel
  • ANWB: verschillen in verbruik plug-ins fors
  • TNO: PHEV op grijze stroom levert ‘slechts’ 15% CO2-reductie op
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design