Een brede coalitie van bedrijven en branche- en milieuorganisaties, de zogenaamde ‘road to zero’-coalitie, pleit voor het opnemen van scherpe doelen in het regeerakkoord voor mobiliteit zonder uitstoot. Door het stellen van een ‘vlootnorm’ zouden alle nieuwe zakelijke personenauto’s vanaf 2025 nulemissie aan de uitlaat (dus elektrisch of op waterstof) moeten zijn.
Het plan levert 1 Mton CO2-besparing op in 2030, meldt de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie, aanjager van de coalitieplannen. Uiterlijk in 2030 zouden alle nieuwe personenauto’s nulemissie moeten zijn in lijn met het Klimaatakkoord.
Naast grotere bedrijven als ABN-AMRO, Aegon, Allego, Arcadis, ASR, Deloitte, Philips, PWC, Royal HaskoningDHV, Shell en VodafoneZiggo zit ook LeasePlan in de coalitie. Sander Pleij, Managing Director LeasePlan Nederland, zegt dat met de plannen de zakelijke markt een voortrekkersrol pakt. Plannen die ook de tweedehands markt in Nederland positief beïnvloed, doordat er zo een grote stroom zuinige auto’s beschikbaar komt. “We zijn dan ook enthousiast dat zich zo’n grote kopgroep heeft gevormd en verwachten dat hiermee een essentiële bijdrage geleverd kan worden aan het behalen van de Nederlandse klimaatdoelstellingen, mits de overheid onze aanbevelingen overneemt.”
Cruciale succesfactor
Ook VNA heeft inmiddels gereageerd op de plannen en is positief. Volgens VNA-voorzitter zijn de koplopers ook hard nodig om de beweging naar zero-emissie verder op gang te krijgen. “Dat we de transitie gaan maken naar zero-emissie is al lang geen vraag meer, daar hebben wij als Nederlandse autoleasesector ook voor getekend in het Klimaatakkoord. Daarin is ook de cruciale succesfactor benoemd: zonder nieuwe instroom van zuinige en duurzame auto’s in de zakelijke markt, geen doorstroom naar de tweedehands, particuliere markt. Dus gebruik de zakelijk leasemarkt als een accelator!”
Daarnaast is essentieel dat er voldoende aanbod en productie is van elektrische auto’s
Hobbels ziet VNA wel: zo moet er bereidheid zijn bij een grotere groep werkgevers en werknemers om de stap naar elektrisch te maken. “Daarnaast is essentieel dat er voldoende aanbod en productie is van elektrische auto’s, iets dat met de chiptekorten en productieachterstanden voor de komende periode ernstig onder druk staat. Ten slotte is de beschikbaarheid en capaciteit van de Nederlandse laadinfrastructuur cruciaal, want op een lege batterij kun je simpelweg niet rijden.”
Lagere TCO
Volgens Nederlandse Vereniging Duurzame Energie loont zero emissie niet alleen voor klimaat en leefomgeving, maar ook voor werkgevers. In termen van Total Cost of Ownerschip (TCO) dalen de kosten van emissieloos vervoer snel. Dit komt onder meer door snel dalende batterijprijzen, en het feit dat de energie- en onderhoudskosten veel lager zijn dan bij auto’s met verbrandingsmotor.
Nederland zou internationaal geen uitzondering vormen met vlootnormering voor werkgevers. Zo is in België recent een wet aangenomen die de facto auto’s van de zaak met uitstoot vanaf 2026 verbiedt.

Coalitie van bedrijven en organisaties: ABN-AMRO, Aegon, Allego, Arcadis, ASR, Deloitte, Vereniging Doet, Eneco, ENGIE, Essent, Fastned, Gemeente Amsterdam, Gemeente Rotterdam, Greenchoice, LeasePlan Nederland, Lightyear, Natuur& Milieu, Nederlandse Vereniging Duurzame Energie, Philips, PWC, Royal HaskoningDHV, Schiphol, Shell, Signify, Sweco, Tennet, Thales Nederland, Vattenfall, Vebego, Vereniging Elektrische Rijders en VodafoneZiggo.
Categorie: Elektrisch rijden





