Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Schadeherstel: de markt schreeuwt om kwaliteit!

donderdag 17 maart, 2022
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Digitalisering heeft een vlucht genomen bij ABS Autoherstel; al voor corona was de schadeketen er volop mee bezig. Binnenkort komt een nieuw schademeld-platform live. Het moet zorgen voor meer efficiency en duurzaamheid – en uiteindelijk bijdragen aan wat branchebreed (inclusief de klanten van schadeherstellers) inmiddels wordt erkend: het belang van kwaliteit van het herstel aan de immer complexer wordende (elektrische) voertuigen. “De markt schreeuwt om kwaliteit”, aldus Nico Stolk, directeur van ABS Autoherstel.

Dat laatste was in het verleden zeker niet altijd vanzelfsprekend, toen prijs nog de boventoon voerde in schadeherstelland. Branchevereniging FOCWA moest soms ‘waarschuwen’ voor prijserosie en de gevaren die slecht herstelwerk voor berijders kon betekenen. Anno 2022 is die discussie een stuk anders, zegt Stolk. “Alle partijen onderkennen inmiddels wel de waarde van goed schadeherstel aan de huidige, complexe auto’s. Zo lang je maar transparant en op basis van data kan aantonen wat de consequenties kunnen zijn van een bepaalde schade.”

Nico Stolk, directeur van ABS Autoherstel

En ABS beschikt inmiddels over een ‘enorme bak’ met data. De keten was er vroeg bij toen bijvoorbeeld Tesla de zakelijke leasemarkt veroverde. Van die vroeg opgedane kennis en investeringen in bijvoorbeeld gereedschappen en deskundigheid, profiteert de keten nu de zakelijke leasemarkt in hoog tempo elektrificeert. Maar het is vooral de combinatie met ABS’ visie op ‘totaalherstel’ die eraan bijdraagt, benadrukt Stolk. Die visie komt erop neer dat binnen de ABS-keten (81 vestigingen) klanten en opdrachtgevers de zekerheid krijgen dat elke schade – ongeacht merk, soort en grootte – op de juiste plek, met de juiste mensen en op de meest efficiënte manier gerepareerd wordt met behoud van geldende (fabrieks-)garanties. “En alle stappen in het herstelproces worden inzichtelijk gemaakt, digitaal vastgelegd en onderbouwd met foto’s en al. Ik heb onze werkplaats al eens eerder vergeleken met een open keuken waarbij het publiek over de schouders kan meekijken met de schadehersteller. Een totaal andere manier van werken voor onze schadeherstellers.”

Digitale afspraken voor herstel

Het schadetraject begint natuurlijk met de inname van de auto. Beter gezegd, met de digitale inname voorzien met foto’s en al. Dat met foto’s gebeurt al enige tijd bij ABS – het voorkomt in veel gevallen een extra rit naar de schadehersteller. Maar straks gaat het verder: bij het nieuwe schademeld-platform wordt een koppeling gemaakt met een calculatiemodule waardoor er meteen inzichtelijk wordt wat er moet gebeuren en de berijder kan dan direct, digitaal, een afspraak inplannen voor het herstel. Daarbij wordt ook rekening gehouden met beschikbare capaciteit en specialisaties binnen het netwerk. ABS experimenteert momenteel nog met dit platform maar Stolk verwacht dat het binnenkort live gaat.

Het grote voordeel van een keten als ABS is dat het tevens de kennis en kunde heeft om het werk uit te voeren, hoe complex en moeilijk ook

Dat betekent dus een volledig digitale afspraak voor herstel waarmee ook een kwart van de kilometers wordt bespaard van ritten tussen klant en schadehersteller omdat de klant niet meer naar de vestiging hoeft te komen voor de intake. Daarmee voldoet deze aanpak ook aan de steeds strengere eisen op het vlak van duurzaamheid, tegenwoordig een harde eis van bijvoorbeeld leasemaatschappijen en verzekeraars. Wat die duurzaamheid betreft: ABS heeft zich begin 2020 aangesloten bij het duurzaamheidslabel Erkend Duurzaam dat deel uitmaakt van het branchebrede duurzaamheidsprogramma van RAI Vereniging, BOVAG, Vereniging FOCWA Schadeherstel en STIBA dat wordt uitgevoerd door IvDM (Instituut voor Duurzame Mobiliteit). De audits voor Erkend Duurzaam zijn geïntegreerd in de jaarlijkse KIWA audits voor de ketencertificering. In 2015 werd ABS Autoherstel al voor de eerste keer ketenbreed gecertificeerd voor verschillende kwaliteitsnormen. Het was hiermee de eerste schadeherstelketen in Nederland die op deze uitgebreide wijze haar kwaliteit heeft geborgd. Inmiddels heeft de keten ook de opvolgingsaudit doorstaan voor de kwaliteitsnormen ISO 9001:2015, ISO 14001:2015 en BOVAG Erkend Schadeherstel.

Kracht van eigen netwerk

Maar Stolk benadrukt ook het belang van de intrinsieke motivatie van de vestigingen op het gebied van duurzaamheid. De initiatieven op dat vlak zijn talrijk: van het gebruik van zonnepanalen en het gebruik van LED-verlichting tot het experimenteren met luchtdrogende lakken en het in gebruik nemen van elektrische auto’s in de leenvloot. Daarbij gaat er binnenkort een nieuw leer- en kennisplatform live (zie kader) gericht op kennisdeling binnen de 81 vestigingen van ABS. “Als iemand in Groningen iets ontdekt voor een beter aanpak van een specifieke schade, wordt dat direct gedeeld onder alle schadeherstellers. Die kennisdeling gebeurt natuurlijk al langer, maar je moet het steeds beter kunnen faciliteren.”

Die kennis in de groep ziet Stolk als de grootste usp van ABS. Het maximale gebruik maken van het netwerk, dat ziet hij als de beste manier om de uitdagingen van de markt aan te blijven kunnen. Het grote voordeel van een keten als ABS is dat het tevens de kennis en kunde heeft om het werk uit te voeren, hoe complex en moeilijk ook. Dat in tegenstelling tot andere digitale schadeherstelplatformen die zelf niet over de handjes beschikken. Stolk: “Handjes bovendien op verschillende niveaus en deskundigheid. Dat is de kracht van een netwerk met ‘eigen handjes’.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Schadeherstel
Labels: ABS Autoherstel

Gerelateerde links:

  • ABS Autoherstel lanceert online leer- en kennisplatform
  • ABS Autoherstel breidt netwerk verder uit
  • Arval: vrouwen rijden iets meer schade dan mannen
  • Meeste schade door niet voorrang verlenen
  • ASN Autoschade start met A•Glas Autoruitschade
  • TVM en Fixico gaan samenwerken voor digitale schadeafhandeling
  • Schadelast elektrische auto’s 10 procent hoger
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design