Digitalisering heeft een vlucht genomen bij ABS Autoherstel; al voor corona was de schadeketen er volop mee bezig. Binnenkort komt een nieuw schademeld-platform live. Het moet zorgen voor meer efficiency en duurzaamheid – en uiteindelijk bijdragen aan wat branchebreed (inclusief de klanten van schadeherstellers) inmiddels wordt erkend: het belang van kwaliteit van het herstel aan de immer complexer wordende (elektrische) voertuigen. “De markt schreeuwt om kwaliteit”, aldus Nico Stolk, directeur van ABS Autoherstel.
Dat laatste was in het verleden zeker niet altijd vanzelfsprekend, toen prijs nog de boventoon voerde in schadeherstelland. Branchevereniging FOCWA moest soms ‘waarschuwen’ voor prijserosie en de gevaren die slecht herstelwerk voor berijders kon betekenen. Anno 2022 is die discussie een stuk anders, zegt Stolk. “Alle partijen onderkennen inmiddels wel de waarde van goed schadeherstel aan de huidige, complexe auto’s. Zo lang je maar transparant en op basis van data kan aantonen wat de consequenties kunnen zijn van een bepaalde schade.”
En ABS beschikt inmiddels over een ‘enorme bak’ met data. De keten was er vroeg bij toen bijvoorbeeld Tesla de zakelijke leasemarkt veroverde. Van die vroeg opgedane kennis en investeringen in bijvoorbeeld gereedschappen en deskundigheid, profiteert de keten nu de zakelijke leasemarkt in hoog tempo elektrificeert. Maar het is vooral de combinatie met ABS’ visie op ‘totaalherstel’ die eraan bijdraagt, benadrukt Stolk. Die visie komt erop neer dat binnen de ABS-keten (81 vestigingen) klanten en opdrachtgevers de zekerheid krijgen dat elke schade – ongeacht merk, soort en grootte – op de juiste plek, met de juiste mensen en op de meest efficiënte manier gerepareerd wordt met behoud van geldende (fabrieks-)garanties. “En alle stappen in het herstelproces worden inzichtelijk gemaakt, digitaal vastgelegd en onderbouwd met foto’s en al. Ik heb onze werkplaats al eens eerder vergeleken met een open keuken waarbij het publiek over de schouders kan meekijken met de schadehersteller. Een totaal andere manier van werken voor onze schadeherstellers.”
Digitale afspraken voor herstel
Het schadetraject begint natuurlijk met de inname van de auto. Beter gezegd, met de digitale inname voorzien met foto’s en al. Dat met foto’s gebeurt al enige tijd bij ABS – het voorkomt in veel gevallen een extra rit naar de schadehersteller. Maar straks gaat het verder: bij het nieuwe schademeld-platform wordt een koppeling gemaakt met een calculatiemodule waardoor er meteen inzichtelijk wordt wat er moet gebeuren en de berijder kan dan direct, digitaal, een afspraak inplannen voor het herstel. Daarbij wordt ook rekening gehouden met beschikbare capaciteit en specialisaties binnen het netwerk. ABS experimenteert momenteel nog met dit platform maar Stolk verwacht dat het binnenkort live gaat.
Het grote voordeel van een keten als ABS is dat het tevens de kennis en kunde heeft om het werk uit te voeren, hoe complex en moeilijk ook
Dat betekent dus een volledig digitale afspraak voor herstel waarmee ook een kwart van de kilometers wordt bespaard van ritten tussen klant en schadehersteller omdat de klant niet meer naar de vestiging hoeft te komen voor de intake. Daarmee voldoet deze aanpak ook aan de steeds strengere eisen op het vlak van duurzaamheid, tegenwoordig een harde eis van bijvoorbeeld leasemaatschappijen en verzekeraars. Wat die duurzaamheid betreft: ABS heeft zich begin 2020 aangesloten bij het duurzaamheidslabel Erkend Duurzaam dat deel uitmaakt van het branchebrede duurzaamheidsprogramma van RAI Vereniging, BOVAG, Vereniging FOCWA Schadeherstel en STIBA dat wordt uitgevoerd door IvDM (Instituut voor Duurzame Mobiliteit). De audits voor Erkend Duurzaam zijn geïntegreerd in de jaarlijkse KIWA audits voor de ketencertificering. In 2015 werd ABS Autoherstel al voor de eerste keer ketenbreed gecertificeerd voor verschillende kwaliteitsnormen. Het was hiermee de eerste schadeherstelketen in Nederland die op deze uitgebreide wijze haar kwaliteit heeft geborgd. Inmiddels heeft de keten ook de opvolgingsaudit doorstaan voor de kwaliteitsnormen ISO 9001:2015, ISO 14001:2015 en BOVAG Erkend Schadeherstel.
Kracht van eigen netwerk
Maar Stolk benadrukt ook het belang van de intrinsieke motivatie van de vestigingen op het gebied van duurzaamheid. De initiatieven op dat vlak zijn talrijk: van het gebruik van zonnepanalen en het gebruik van LED-verlichting tot het experimenteren met luchtdrogende lakken en het in gebruik nemen van elektrische auto’s in de leenvloot. Daarbij gaat er binnenkort een nieuw leer- en kennisplatform live (zie kader) gericht op kennisdeling binnen de 81 vestigingen van ABS. “Als iemand in Groningen iets ontdekt voor een beter aanpak van een specifieke schade, wordt dat direct gedeeld onder alle schadeherstellers. Die kennisdeling gebeurt natuurlijk al langer, maar je moet het steeds beter kunnen faciliteren.”
Die kennis in de groep ziet Stolk als de grootste usp van ABS. Het maximale gebruik maken van het netwerk, dat ziet hij als de beste manier om de uitdagingen van de markt aan te blijven kunnen. Het grote voordeel van een keten als ABS is dat het tevens de kennis en kunde heeft om het werk uit te voeren, hoe complex en moeilijk ook. Dat in tegenstelling tot andere digitale schadeherstelplatformen die zelf niet over de handjes beschikken. Stolk: “Handjes bovendien op verschillende niveaus en deskundigheid. Dat is de kracht van een netwerk met ‘eigen handjes’.”
Categorie: Schadeherstel
Gerelateerde links:
- ABS Autoherstel lanceert online leer- en kennisplatform
- ABS Autoherstel breidt netwerk verder uit
- Arval: vrouwen rijden iets meer schade dan mannen
- Meeste schade door niet voorrang verlenen
- ASN Autoschade start met A•Glas Autoruitschade
- TVM en Fixico gaan samenwerken voor digitale schadeafhandeling
- Schadelast elektrische auto’s 10 procent hoger






