Met een beheerde vloot van 170.000 voertuigen internationaal heeft wagenparkbeheerder Fleet Support een schat aan informatie hoe werkgevers in deze ‘uitdagende tijden’ omgaan met hun mobiliteitsbeleid. Want ga er maar aan staan: krapte op de arbeidsmarkt, lange levertijden van nieuwe auto’s (en dat blijft nog wel even zo!) hoge brandstofprijzen (structureel?), elektrificatie van de vloot (onomkeerbaar), meer thuiswerken (en dus minder leaseauto’s?).. “Nooit eerder zagen we zoveel tegengestelde bewegingen in verschillende sectoren.”
Jaap van Daalen van Fleet Support zit al ruim dertig jaar in het vak; zag het vak mobiliteitsmanagement steeds uitdagender worden en daarmee zijn rol als adviseur en outsourcingspartner flink groeien. Want een wagenpark als bedrijf zelf beheren, tegenwoordig inclusief mobiliteitspassen, fietsen, laadpalen, laadpassen, mobiliteitsbudgetten en andere zaken – waarbij straks ook nieuwe verplichtingen gaan gelden met betrekking tot het bijhouden van al het zakelijke verkeer en bijbehorende CO2-uitstoot – is bijna niet meer te doen.
De dynamiek in de markt is ongekend. “Corona heeft natuurlijk al voor flink wat verandering gezorgd wat betreft zakelijke mobiliteit. Er worden structureel minder kilometers gereden, thuiswerken is een blijvertje. Dan zou je zeggen dat er minder leaseauto’s komen en dat hebben we vorig jaar ook gemerkt. Maar in sommige sectoren zien we nu juist weer het tegenovergestelde. Mensen rijden nu weer meer dan vorig jaar, ook privé, en gebruiken daar natuurlijk graag de leaseauto voor. Een auto die door de krapte op de arbeidsmarkt ook weer sneller door werkgevers wordt verstrekt. Zonder een goede mobiliteitsregeling, inclusief de mogelijkheid voor een aantrekkelijke leaseauto in het arbeidsvoorwaardenpakket, kunnen specialistische bedrijven in sectoren met grote schaarste aan personeel, zoals o.a. de IT, Accountancy en Techniek, nauwelijks personeel aantrekken”, aldus Van Daalen.
150 euro aan de benzinepomp
Van Daalen verwacht dus meer leaseauto’s en die groei komt deels vanuit werknemers die de laatste (Corona) jaren hebben gekozen voor een mobiliteitsbudget. “Daar hebben ze financieel van geprofiteerd. Maar als je nu iedere keer met je privéauto 150 euro bij de benzinepomp afrekent, dan ga je opnieuw dat rekensommetje maken. Ik verwacht dat heel wat werknemers dit jaar toch weer voor de leaseauto gaan kiezen.”
Zonder leaseauto in het arbeidsvoorwaardenpakket kunnen bedrijven, met name in de IT en Techniek, nauwelijks personeel trekken
Maar dé grote trend van het moment is de elektrificatie van het wagenpark. De grote klanten van Fleet Support, waaronder veel grote fleets van onder andere EY, Deloitte, Randstad, BAM, ABNAMRO en Eiffel, zitten al midden in de transitie. Steeds meer bedrijven besluiten om alleen nog maar elektrisch toe te laten. Maar dan doemt het probleem van lange levertijden op. Van Daalen ziet de worsteling van bedrijven die wel willen overstappen maar niet kunnen omdat voor veel EV’s inmiddels een levertijd geldt van een jaar. Van Daalen: “Dat betekent dus voor ons meedenken met de klant. Van het inzetten van meer tijdelijk mobiliteit zoals huur- of voorloopauto’s maar ook tot een andere manier van inkopen. Dan gaan wij kijken welke (elektrische) leaseauto’s wel voorradig zijn en koppelen dat aan de vervangingsvraag van onze klanten. We zorgen dus voor een structureel goed aanbod, per categorie heeft men dan keuze uit bepaalde auto’s. Dat gaat dan wel ten koste van de vrijheid van medewerkers om een auto zelf uit te zoeken, maar de voordelen wegen hier ruimschoots tegenop.”
Klantenportals voor ruilen van leaseauto’s
Maar ook in het inrichten van klantenportals waarin auto’s tussen werknemers kunnen worden geruild, ziet Van Daalen kansen. Voor een grote klant is zo’n portal, als pilot, nu draaiende onder de noemer Fleet Support Shift. “Sommige berijders waarvan het leasecontract afloopt, willen liever nog niet elektrisch, anderen waarvan het contract nog doorloopt willen juist sneller overstappen, om wat voor reden ook, vaak gedreven door bijtelling. In de portal kunnen ze auto’s met elkaar uitwisselen, wij regelen alle administratieve processen aan de achterkant. Een mooi instrument om ook meer flexibiliteit te brengen in je mobiliteit.”
Van Daalen ziet de worsteling van bedrijven die wel willen overstappen maar niet kunnen omdat voor veel EV’s inmiddels een levertijd geldt van een jaar of langer
Dan de trend waarbij ook het kantoorpersoneel dat geen recht heeft op een leaseauto wordt bediend. Daarvoor kan o.a. de mobiliteitskaart van XXImo gebruikt worden (als zusterbedrijf van Fleet Support, ook vallend onder Mobinck). Met XXImo kan brede mobiliteit worden gefaciliteerd, zoals het ov, deelauto of -fiets of taxi, maar ook laden en tanken. Fleet Support zorgt ervoor dat alles administratief aan elkaar geknoopt wordt, waardoor de werkgever niet alleen 1 factuur krijgt maar ook zicht heeft op alle zakelijk mobiliteit (en CO2-uitstoot) van alle werknemers. Straks nodig voor alle bedrijven met meer dan 100 werknemers, als per 1 januari 2023 een dergelijke administratie verplicht wordt. “Maar het biedt ook de mogelijkheid om te sturen op bijvoorbeeld het woonwerk-verkeer. We zien nu al bedrijven die bijvoorbeeld de fiets en auto apart belonen. Waarbij er een extra vergoeding voor de fiets geldt.”
Lease Prijs Checker
Overigens richt Fleet Support zich tegenwoordig niet alleen meer op de grote fleets van Nederland en daarbuiten (sinds kort is er ook een eigen vestiging in Duitsland geopend en in 2021 heeft het XPOfleet en MobilityPower in België overgenomen), maar ook op het (grotere) MKB. Want daar zijn de uitdagingen ook groot. Hiervoor wordt bijvoorbeeld de software van XPOfleet ingezet, waarmee die bedrijven hun wagenpark heel efficiënt zelf kunnen beheren, met aanvullende (advies)diensten vanuit Fleet Support. Dit Fleet Support GO pakket wordt ingezet voor bedrijven met grofweg een vloot van tussen de 50 en 250 voertuigen.
Vers op de markt is de zogenaamde Lease Prijs Checker voor diezelfde doelgroep: “Het zijn bedrijven die graag met één leasemaatschappij willen werken omdat het efficiënter is. Maar om te voorkomen dat de leaseprijzen jaarlijks met procenten stijgen – heel gebruikelijk in de markt – moet je de leasetarieven kunnen borgen. En dat doen we met de Lease Prijs Checker. Het is afgeleid van onze succesvolle Lease Rate Monitor voor grote fleets (vanaf 250). Uiteraard moeten we onder ogen zien dat mobiliteit gewoon duurder wordt, denk aan de stijgende energie- en brandstofkosten. Maar om dan toch de broodnodige leaseauto’s als werkgever te kunnen blijven leveren, moet je wel grip houden op de kosten. De Lease Prijs Checker levert daar een belangrijke bijdrage aan”
Categorie: Fleetmanagement / inkoop