Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Greenwheels ziet mobiliteitsbehoefte ‘keihard veranderen’…

maandag 9 mei, 2022
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Het einde van de leaseauto. Wat nu? Zo kopte de whitepaper van deelauto-aanbieder Greenwheels onlangs. Het document maakt heel wat los – en dat was precies de bedoeling, zegt Donny Semeleer, productmanager B2B van Greenwheels. De titel van die whitepaper mag weliswaar worden gezien worden met een knipoog; er had best een vraagteken achter mogen staan. “Maar de mobiliteitsbehoefte en de vraag naar deelvervoer neemt zienderogen toe, nu worden wíj gebeld door bedrijven in plaats van andersom.”

Het besef in mobiliteitsland begint branchebreed in te dalen: hybride werken is een blijvertje en werknemers willen keuzevrijheid in hun mobiliteit. Tel daarbij op de historisch hoge brandstofprijzen, de lange levertijden van auto’s en laadpalen plus en de focus op kosten. Hierdoor lijken deelauto-aanbieders het tij mee te hebben. Donny Semeleer ziet in ieder geval de markt momenteel snel veranderen. “Potentiëlen klanten komen direct met concrete vragen hoe autodelen bij hen zou kunnen werken.”

Bij zo’n aanvraag gaan hij en zijn team eerst aan de slag om de mobiliteitsbehoefte van een bedrijf in kaart te brengen. Want er zijn bijna geen twee bedrijven die dezelfde behoefte hebben, benadrukt Semeleer. “Wat is de verwachte reisbehoefte, worden de deelauto’s straks alleen ingezet voor woon-werkverkeer of is het voor de incidentele zakelijke afspraak buiten de deur? Is het in combinatie met OV of reizen vanaf kantoor? Op basis van die informatie maken wij vervolgens een inschatting welk abonnement en beleid het beste past. Dan kunnen ook de kosten worden afgezet van de inzet van deelauto’s tegen bijvoorbeeld de kosten van leaseauto’s. Dit zien we vooral bij grote bedrijven. Bij kleinere MKB-bedrijven zijn er vooral praktische vragen en willen ze vooral aan de slag.”

Vaste plek

Greenwheels biedt de zakelijke markt meerdere tarieven, altijd gebaseerd op hun station-based deelauto’s die over het hele land op een eigen locatie staan. Dat in tegenstelling tot free floating deelauto’s die in een bepaald gebied van een stad staan. Greenwheels heeft onderzocht wat toegevoegde waarde van dit model is. “Maar alle onderzoeken toonden aan dat een vaste plek voor een deelauto het meest positieve effect heeft op de tevredenheid van klanten en op de leefbaarheid van steden. Mensen willen niet zoeken naar auto’s; hij moet gewoon op een vaste plek beschikbaar zijn. En je weet dan ook dat je altijd een parkeerplek hebt; vooral in de grote steden geen overbodige luxe. Op een gegeven moment gaan mensen het toch een beetje zien als hun ‘eigen’ auto.”

Mensen willen niet zoeken naar auto’s; hij moet gewoon op een vaste plek beschikbaar zijn. En je weet dan ook dat je altijd een parkeerplek hebt

Download hier de whitepaper van Greenwheels: Het einde van de leaseauto. Wat nu?

De andere pijler van de deelauto-aanbieder is de aanwezigheid van de auto’s in de mobiliteitskaarten en de Mobility-as-a-Service (MaaS)-apps. Zo werkt Greenwheels al sinds 1997 (!) samen met NS en staat Greenwheels al jaren op het platform van NS Business card. Dat is nog altijd goed voor een groot deel van het zakelijke volume. Maar inmiddels kan er ook een Greenwheels-auto worden gereserveerd met mobiliteitskaarten, zoals die van Shuttel, Reisbalans en XXImo. En er komen nog meer MaaS-aanbieders bij. Semeleer: “Op het vlak van MaaS is het nog pionieren, maar ons streven is om op alle belangrijke platforms mee te draaien. We geloven in MaaS; het zal een belangrijk deel van de zakelijke mobiliteit gaan invullen. Het is eigenlijk ook een logische stap. Als bedrijf wil je niet met 10 of zelfs ‘maar’ 5 verschillende aanbieders werken om invulling te geven aan de wens van brede mobiliteit. Alleen al de factuurstromen die dat oplevert! MaaS is daarin echt een mooie oplossing.”

Populariteit van het mobiliteitsbudget

Greenwheels heeft in de markt een stevige reputatie opgebouwd in de ruim 25 jaar van haar bestaan. Gepokt en gemazeld in deelvervoer; lessen zijn in het verleden geleerd. Want autodelen mag simpel klinken, in de uitvoering is dat het allerminst. In de praktijk moet het allemaal vlekkeloos werken; het afbreukrisico is groot. De schaal en de spreiding van de auto’s ziet Donny Semeleer als de krachtigste punten van Greenwheels, maar ook de betrouwbaarheid en veiligheid van de auto’s en de klantenservice die 24/7 paraat staat, zijn onlosmakelijk verbonden aan een ‘goed deelproduct’. En met zo’n product met hoge tevredenheidscijfers is het ook makkelijker werknemers te verleiden tot het gebruik van deelauto’s. Die acceptatie van de deelauto ziet men bij Greenwheels ook al een tijdje stijgen. Mede ingezet door de populariteit van het mobiliteitsbudget waarmee werknemers de vrijheid krijgen hun mobiliteit zelf te regelen. “Greenwheels speelt duidelijk in op die andere trend in mobiliteitsland: het verhogen van de medewerkerstevredenheid. En natuurlijk op het vlak van duurzaamheid”.

We geloven in MaaS; het zal een belangrijk deel van de zakelijke mobiliteit gaan invullen

Wat betreft die duurzaamheid: de associatie met elektrisch rijden wordt dan snel gelegd. De vloot van Greenwheels wordt momenteel geëlektrificeerd, maar die ontwikkeling wordt momenteel vertraagd door de lange levertijden van zowel auto’s als laadpalen. Semeleer: “We willen sneller, maar kunnen momenteel niet door externe afhankelijkheden. Maar wat men vaak vergeet: een deelauto, ook een benzine-variant, is in essentie al duurzaam. Een Greenwheels-auto haalt 11 auto’s van de weg. En gebruikers gaan bewuster om met mobiliteit. Dat is een belangrijker pijler van onze missie: steden leefbaarder maken.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: Greenwheels

Gerelateerde links:

  • Station-based autodelen was nog nooit zo populair
  • Blaricum: de 140e Greenwheels-gemeente
  • Lightyear gaat 5.000 auto’s leveren aan MyWheels
  • SIXT Benelux gaat op in Europese divisie
  • Hyundai met IONIQ 5 in autodeelpilot
  • Autodelers melden goede zaken in 2021
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design