Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Laadpalen en het gevaar van ‘over-dimensionering’

woensdag 6 juli, 2022
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Hoeveel laadpalen heb je als fleetowner eigenlijk nodig in deze tijden van hybride werken en elektrische auto’s die al ruim 500 kilometer ver komen op één acculading? Het is nogal een puzzel, weet Ruud Maat van Allego. Het gevaar van ‘over-dimensionering’ ligt op de loer, met alle kosten van dien. Maat, verantwoordelijk voor Fleet Charging binnen Allego, over geldpotjes, PostNL en laadhubs (liefst met comfortabele faciliteiten voor EV-rijders!).

Bij het grote publiek is Allego vooral bekend van het internationale laadnetwerk; van varianten van 11 kW in het straatbeeld tot en met grote laadhubs langs internationale snelwegen met laders tot 350kw.Door heel Europa staan er inmiddels 28.000 laadpunten.

Maar een andere belangrijke poot onder het bedrijf zijn de zakelijke klanten. Dat kunnen leasemaatschappijen zijn – voor LeasePlan verzorgt Allego sinds 2018 de laadpunten voor op het werk en bij de leaserijders thuis. Maar ook dealerbedrijven – Allego is de laadpartner voor alle Nissan-dealers in Europa – voor autofabrikanten, supermarktketens, parkeergarages en horeca – waaronder Van der Valk. En natuurlijk voor de doorgaans grotere fleetowners. Bedrijven die ook vaak een internationale oplossing willen voor al hun vestigingen in Europa. Voor die brede klantengroep is de afdeling van Ruud Maat verantwoordelijk. En hij ziet momenteel de omslag bij die zakelijk klant. “Fleetmanagers kiezen en masse voor een radicaal andere koers en kiezen voor vol-elektrisch. En daar hoort natuurlijk een goed laadbeleid bij.”

Interne organisatie

De partijen waar Maat tegenwoordig aanschuift komen ofwel met uitgewerkte plannen of willen graag alles overlaten aan professionele partijen, al dan niet in samenwerking met hun leasemaatschappij(en). Het verschil in kennis en aanpak is groot. En dat is ook logisch, zegt Maat. “Veel van de besluitvorming hangt allereerst af van de interne organisatie van het bedrijf zelf. Vaak zie je dat een fleetmanager verantwoordelijk is voor de auto’s, de laadinfrastructuur ligt weer op het bordje van facilitymanagers. Dat werkt onduidelijkheid in de hand: alleen al doordat er budget moet worden gereserveerd voor zowel auto’s als laadpunten. Allego zorgt in deze situaties vanaf het begintraject voor passend advies en begeleiding.

En als thuisladen al in het pakket van de leaserijder zit, dan hoef je wellicht op kantoor minder laadvoorzieningen te treffen

Ook hangt het ervan af of een bedrijf is gevestigd in een huur- of eigen pand. Veelal is er sprake van een huurpand; wie gaat dan de investering doen in laadpalen? Het bedrijf zelf of de verhuurder? Helemaal relevant als er moet worden geïnvesteerd in verzwaring van de aansluiting. Iets wat Maat overigens altijd probeert te voorkomen. “Met slim en tijd-gestuurd laden is tegenwoordig al veel mogelijk. En als thuisladen al in het pakket van de leaserijder zit, dan hoef je wellicht op kantoor minder laadvoorzieningen te treffen. Ook hier geldt; het is maar net hoe je het geregeld hebt.”

One-stop-shop

Maar op kantoor laden kan net zo goed het belangrijkste middel zijn om werknemers mobiel te houden. “Onlangs hadden we een bedrijf waar het verloop in personeel groot is en de elektrische leaseauto’s vaak overgaan naar andere berijders. Dan moet je dus niet investeren in thuisladers. Kortom, iedere situatie vraagt om z’n eigen laadoplossing.”

Fleetmanagers kiezen en masse voor een radicaal andere koers en kiezen voor vol-elektrisch. En daar hoort natuurlijk een goed laadadvies bij

Al dit soort zaken moeten van tevoren in ieder geval in beeld worden gebracht. Allego heeft hierin inmiddels veel ervaring opgedaan en adviseert hier dan ook volop in. En als eenmaal de laadinfrastructuur werkt, worden klanten aangesloten op hun ISO-gecertificeerde EV-Cloud: ‘de one-stop-shop voor alle relevante gegevens over het wagenpark’, zoals Maat het omschrijft. Het biedt klanten een eenvoudig overzicht in een gepersonaliseerde omgeving van waaruit alles kan worden beheerd. Ook kunnen werknemers zelf hun laadgegevens hierop bijhouden. Voor een klant als bijvoorbeeld de PostNL is het ook een belangrijk sturingsmiddel om al de elektrische bestelauto’s rijdend te houden. “Bezorgdiensten hebben natuurlijk een andere aanpak nodig dan bijvoorbeeld een accountantskantoor, inclusief andere soft- en hardware. Bij bezorgdiensten werken we ook meer met laadpleinen waar de bussen al dan niet tijd gestuurd en met verschillende snelheden kunnen laden.”

Laadhubs

Die laadpleinen of laadhubs ziet Maat overigens meer en meer verschijnen. Vooral ook in buurten waar bewoners niet de mogelijkheid hebben om hun auto’s voor de deur te laden. Of natuurlijk op bedrijventerreinen. Waarbij er steeds meer snelle DC-laders zullen komen. In de mix van laadmogelijkheden kunnen deze laadhubs uitgroeien tot een belangrijk onderdeel. Dan bij voorkeur voorzien van een koffietent… Maar thuisladen blijft in deze tijden van hybride werken – we gaan niet meer zo vaak naar kantoor – een belangrijke pijler onder het laadbeleid, benadrukt Maat. “Dat kan tegenwoordig ook prima worden gefaciliteerd, waarbij wij uiteraard zorgdragen voor de verrekening van de stroomkosten met de werkgever. En die kosten kunnen uiteraard worden aangepast; dat zien we nu gebeuren door de stijgende energiekosten. De berijder is ten alle tijden in charge over zijn eigen laadpaal!”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Allego

Gerelateerde links:

  • ACEA wil meer laadpalen in EU
  • Thuisladers gaan de straat op
  • VZR: laadpalennorm wordt niet nageleefd
  • Alle leaseauto’s per 2025 elektrisch?
  • Instroom EV bij Fleet Support 60 procent
  • ‘Werkgever mét EV is niet aantrekkelijker’
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design