Dataleverancier Smart Profile breidt haar database van fleetowners uit; ook de ‘onderkant’ van de markt – bedrijven met minder dan 10 voertuigen – heeft Smart Profile nu in het vizier. Het levert nu een ‘totaalproduct’ van inzichten dat door koppelingen met bijvoorbeeld de CRM-systemen van de klant direct kan worden ingeschoten. “In een veranderende markt moet je snel met de juiste persoon in contact komen”
Leasemaatschappijen, auto-importeurs en dealerbedrijven, maar ook telematicabedrijven, mobiliteitskaartenleveranciers, laadinfrastructuur en deelauto-aanbieders; velen hebben inmiddels de weg gevonden naar Smart Profile en hun omvangrijke database met gegevens over allerhande bedrijven, over hun wagenpark en soms zelfs over hun ambities over een ‘gedroomd’ veelal duurzaam mobiliteitsbeleid. Ook TrendsinAutoleasing maakt gebruik van deze enorme database: ons magazine Fleet & Lease wordt in een oplage van zo’n 15.000 verstuurd naar deze doelgroep. Bedrijven kunnen zich hierin presenteren en profileren richting een brede waaier aan fleetowners, een anders moeilijk bereikbare doelgroep.
Job Boons van Smart Profile heeft zijn klantenkring in de mobiliteitssector de afgelopen jaren flink zien verbreden. Toch moest hij af en toe nee verkopen. Vooral omdat de database zich richtte op de grotere fleetowners, vanaf minimaal 10 voertuigen. Die grotere fleetowners kon Smart Profile gericht opzoeken en die werden vervolgens ‘geïnterviewd’ over hun wagenpark en hun mobiliteitsbeleid. Boons: “Rijden er elektrische auto’s rond met bijbehorende laadinfrastructuur en welke laadpassen worden gebruikt? En wordt er misschien meer gestuurd op mobiliteitsbudgetten de laatste tijd? Zijn er misschien plannen om het leasepark te laten krimpen of juist uit te breiden? Dergelijk waardevolle inzichten verzamelen we allemaal in onze database waarbij de informatie natuurlijk ook continu wordt ververst.”
‘Voorspellend model’
Nu is er dus ook zicht op de kleinere wagenparken in Nederland. Daarvoor put Smart Profile uit meerdere bronnen; van KvK-gegevens tot en met RDW-gegevens en koopregistraties. Daar laat het vervolgens een in eigen huis ontwikkeld ‘voorspellend model’ op los. “Je krijgt in eerste instantie een bestand met 1,8 miljoen voordeuren, zoals we dat noemen. Dat aantal kleden we vervolgens uit naar aantal vestigingen, aantal werknemers en we voegen er de koopregistraties van de voertuigen aan toe. Dan krijg je een beeld van zoveel bedrijven met zoveel voertuigen. Dan kan je vervolgens ook voorspellen dat als er bijvoorbeeld twee voertuigen zijn gekocht de overige twee die zijn geregistreerd, geleased zijn. Het is te bewerkelijk om al die bedrijven te interviewen, zoals we met de grotere fleetowners doen; het levert een meer rudimentair maar toch betrouwbaar beeld op; de foutmarges zijn marginaal.”
Het is opmerkelijk hoe groot de honger is in de markt naar betrouwbare data. Waarbij dus ook de kleinere fleets belangrijk zijn voor de aanbieders van die enorme waaier van mobiliteitsproducten
Maar het proces organiseren achter al die data, daar draait het voornamelijk om. Pas dan kan je data-gedreven business eruit halen en je potentieel realiseren, zoals Boons het omschrijft. “De markt is momenteel snel aan het veranderen, het is zaak om zo snel mogelijk met de juiste persoon in contact te komen. Tegelijkertijd moet het behapbaar zijn: als accountmanager kun je weinig met een potentieel van 10.000 bedrijven. Wel als je een rangschikking weet te maken van de 100 meest interessante, relevante bedrijven voor jouw specifieke dienst of product.”
Brede en duurzame mobiliteit
Die data behapbaar beschikbaar stellen aan de klant kan nu ook in het CRM-systeem van diezelfde klant. Was voorheen de data van Smart Profile alleen toegankelijk via een webtool, nu kan er gekoppeld worden met de systemen van de klant. Dat zorgt ervoor dat alles in één systeem kan worden verwerkt: bijvoorbeeld de commerciële informatie, KvK-gegevens en een creditcheck. Boons: “Het is opmerkelijk hoe groot de honger is in de markt naar betrouwbare data. Waarbij dus ook de kleinere fleets belangrijk zijn voor de aanbieders van die enorme waaier van mobiliteitsproducten. Die ‘veranderde markt’, waarbij brede en duurzame mobiliteit de boventoon voert, is natuurlijk niet alleen te zien bij de grotere fleetowners. Bij die kleinere wagenparken gebeurt momenteel net zoveel.”
Categorie: Data / adressen






