De opkomst van private lease smeedt de wereld van zakelijke operationele lease en consumentenfinancieringen aan elkaar. En niet alleen aan de voorkant waar leasemaatschappijen momenteel over elkaar heen buitelen met private leaseacties. Ook aan ‘de achterkant’ komen de werelden bijeen door de systemen en processen aan elkaar te knopen.
De leasebranche schermt tegenwoordig volop met nieuwe diensten als smart mobility, private lease en brede mobiliteit. Is hier voornamelijk sprake van een hype of vinden dergelijke ‘nieuwe’ diensten inmiddels gretig aftrek? Het Belgische IT-bedrijf Sofico, bekend van het leasesoftwareprogramma Miles, blijkt een goede graadmeter. Want deze automatiseerder was één van de eerste die de trend van bezit naar gebruik vertaalde naar haar leasesoftwarepakket Miles. Wim Bauwens van Sofico: “In Miles staat niet meer de auto of het leasecontract centraal, maar de gebruiker met al zijn mobiliteitsdiensten. Dat maakt het voor leasemaatschappijen mogelijk brede mobiliteitsdiensten te beheren en dus aan te bieden. Die stap hebben we drie jaar geleden gemaakt en daar plukken we nu de vruchten van”.
Debiteurenstuk
Met de komst van onder andere private lease vervaagt de grens tussen de puur zakelijke proposities en de consumentenacties. Private lease heeft veel weg van operationele lease, hoewel de doelgroep zich bevindt in het retailsegment. Momenteel heeft Sofico een pilotproject lopen bij een captive leasemaatschappij om hun retailcontracten in Miles te beheren. Dit pilotproject loopt in Nederland, zegt René Vermeij van Sofico, verantwoordelijk voor de Nederlandse markt. “De synergie die je haalt om met één systeem beide markten te bedienen, is groot. Voor de retail is het van belang dat je het creditproces, de BKR toetsing, de opvolging, de betalingen, kortom het hele debiteurenstuk in het systeem hebt. Een webportaal waarop je het product aanbiedt, maakt ook onderdeel uit van de Miles-propositie. Het lijkt allemaal op zakelijke leasing maar is toch net anders. En met veel grotere volumes.”
Het lijkt wel of de branche zich massaal opmaakt voor een stormloop op deze diensten
In Nederland maken onder andere leasemaatschappijen ALD Automotive en Noordlease gebruik van Miles. Die laatste biedt private lease al langer succesvol aan. Het opende onlangs zelfs een private leasewinkel in hartje Groningen. Ook die maatschappij beheert zowel haar grootzakelijke klanten als haar privélease consumenten binnen één pakket. Overigens faciliteert Miles ook andere ‘brede’ mobiliteitsproducten, zoals het mobiliteitsbudget. Alle afspraken daaromtrent, hoe groot het budget is voor bijvoorbeeld OV, deelauto of fiets, kan door Miles worden beheerd. Waarbij interfaces zorgen voor de communicatie met de diverse mobiliteitsaanbieders.
Investeringsuitstel
Of al die ontwikkelingen momenteel een grote vlucht nemen? Zowel Bauwens als Vermeij zien dergelijke functionaliteiten weliswaar nog niet massaal gebruikt worden, maar de investeringen in systemen die een dergelijk beheer mogelijk maakt, is booming. Het lijkt wel of de branche zich massaal opmaakt voor een stormloop op deze diensten. Bauwens: “Natuurlijk was er de afgelopen jaren sprake van een zekere investeringsuitstel. Dat wordt nu ingehaald. Voor ons is het alle hens aan dek om alle aanvragen te verwerken. Ter illustratie: er lopen momenteel internationaal twaalf implementatieprojecten tegelijkertijd. Voor alle projecten geldt: de return on investment is groot. En bedenk: in de competitieve leasemarkt is het zaak uiterst efficiënt te opereren.”
Categorie: Technologie / Innovatie
Gerelateerde links:
- ALD laat mobiliteit ervaren in nieuw Experience Centre
- ALD Choice: leaserijder bepaalt zelf type vervoersmiddel
- Meer inzage levertijd met online bestelplatform Athlon
- Nieuw online platform Arval beheert alle mobiliteitsvormen
- Ford Smart Mobility Plan uitgebreid met e-bikes
- Business Lease lanceert online monitor Care Online






