Nederland telt inmiddels ruim 100 mobiliteitshubs van Hely. Een hub locatie met (elektrisch) deelvervoer van Hely: poolauto’s, fietsen en scooters die kunnen dienen als last-mile oplossing, als poolauto of ter vervanging van of aanvulling op het OV of autoparkeren op afstand. Daarmee lost Hely mobiliteitsuitdagingen bij of rond kantoor op.
Hely heeft voor haar zakelijke klanten twee type mobiliteitshubs: de transfer-hub (vanaf station of P+R naar kantoor) en de kantoor-hub (deelvervoer bij kantoor). Beiden full service opgeleverd waarbij de hele operatie (en administratie!) door Hely wordt gedaan.
Dus werkgevers, loopt de parkeerdruk bij kantoor de spuigaten uit of vraagt het mobiliteitsbeleid om meer deelauto’s bij kantoor: een mobiliteitshub werkt!
Die laatste oproep komt van Matthijs Boon van Hely.”Wij bieden een reisoplossing voor vele uitdagingen wanneer medewerkers niet meer bij kantoor kunnen parkeren wegens ruimtegebrek. Een nijpend probleem bij veel organisaties, zowel binnenstedelijk als daarbuiten. Helemaal nu met het hybride werken, waarin werkgevers kritisch kijken naar kantoorlocaties en het gebruik van hun hoofdkantoor. “We zijn nu bezig met een bedrijf dat het hoofdkantoor intensiever wil gebruiken omdat het elders locaties heeft gesloten. Maar om iedereen met de (privé)auto te laten komen, daar is gewoon geen ruimte voor”, aldus Boon.
Draagvlak
Dan volstaat niet de simpele mededeling aan medewerkers om niet meer met de auto te komen. Een dergelijke opgelegde sanctie werkt niet, weet Boon uit de praktijk. Mensen moeten zich kunnen verbinden met de reden en doel waarom het wordt ingesteld. Kortom, er moet draagvlak worden gecreëerd. En vervolgens moet de oplossing zo makkelijk mogelijk zijn. Hier heeft Hely al goede ervaring mee opgedaan bij het instellen van meerdere Hely-hubs in Alkmaar op verzoek van de Noordwest Ziekenhuisgroep. Daar nam de parkeerdruk toe na uitbreiding van het ziekenhuis. Samen met NWZ heeft Hely vijf hubs gerealiseerd waar mensen van hun auto overstappen op de (e)-fiets of e-scooter. Boon stond de eerste dagen om 6.30 klaar met een team om de eerste gebruikers met tekst en uitleg bij te staan.
Hely transfer-hub spaart Alkmaar 25.000 autoritten uit
“Alles is zo fool-proof mogelijk ingesteld. De app opent meteen de scanner die je vervolgens op de fiets houdt waarbij je direct kunt wegrijden. Geen moeilijk gedoe waarbij je bijvoorbeeld een eindtijd moet instellen of meerdere vragen moet beantwoorden als je de app opent. Dat hebben we er allemaal uitgesloopt want dat willen mensen niet om 6.30 doen op weg naar hun werk.” Dat gecombineerd met een veilige route, een solide e-bike met krat en regenpak zorgde ervoor dat deze sympathieke manier van reizen binnen no-time werd omarmd door de medewerkers. Hiermee voorkwam NWZ tot nu al 25000 autoritten binnen de stadsgrenzen.
Flexibele reisoplossing naast flexibel kantoor
Een andere toepassing is de grootste zakelijke transfer/overstap hub van ASML bij P+R terrein Eersel en Eindhoven station. Hierdoor reizen steeds meer ASMLers met de trein en zoeken autorijders niet meer eindeloos naar een parkeerplek op de campus. “Steeds meer werkgevers en werknemers omarmen het full digital Hely concept”, weet Boon. “Of het nu gaat om parkeerproblematiek, CO2-doelstellingen of flexibeler aanbod van medewerkers, die steeds meer vragen om een flexibele reisoplossing naast flexibel kantoor en thuis werken, Hely biedt een oplossing voor al deze doelen.”
Mobiliteitshubs zijn vaker een fijne oplossing voor medewerkers dan dat de werkgever denkt
Het grote voordeel van Hely is dat een deelvloot op maat voor een werkgever (of eventueel meerdere werkgevers op een locatie) wordt ingesteld. Ook de kantoor-hubs, waar Hely vaak ook de bestaande poolauto’s vervangt, zijn volledig ingericht om de zakelijke kilometers vanaf kantoor te faciliteren. Waarbij zakelijke ritten ver van tevoren kunnen worden gereserveerd. En die zakelijke deelauto kan ook in het weekend worden ‘verhuurd’ aan het personeel. Dat administratieve proces neemt Hely ook voor zijn rekening. Grote of kleine werkgever, het werkt bij iedereen. Hely kan ook als onderdeel van een breder mobiliteitsbeleid veel flexibiliteit bieden voor alle type reizen. Zo werkt Hely met diverse partners samen waaronder het mobiliteitsplatform Shuttel.
Voor de werknemer is het simpel. Alle voertuigen zijn te vinden, te reserveren en te gebruiken via één app. Boon: “Doordat we alles leveren en de werkgever totaal ontzorgen kunnen we de beschikbaarheidsgarantie goed managen. Daarmee voorkom je dat een werknemer misgrijpt en er bijvoorbeeld geen deelfiets beschikbaar is. Uiteindelijk wil je als werkgever een zo soepel mogelijke last-mile of business-mile faciliteren. Dan geef je echt vorm aan de omslag naar een duurzame vorm van mobiliteit.”
Hely is een JointVenture van mobiliteitsbedrijf Pon en de NS. Hely ontwikkelt al ruim 5 jaar mobiliteitshubs met multimodaal deelvervoer in Nederland
Categorie: Mobiliteitshub








