Eén of twee laadpalen aanleggen bij een bedrijf is één ding. Een toekomstbestendig (schaalbaar) laadnetwerk bedenken, leveren, installeren én beheren – inclusief laadpunten bij werknemers thuis – is een andere zaak. EV-Ready schroomt geen uitdagende klussen, integendeel. Als onderdeel van de grote infra-aannemer Baas B.V. heeft het de kennis en mensen in eigen huis. En binnenkort is laden tegen actuele prijzen mogelijk. Paul-Jan Albersen over ‘de keten’, urgentie en werkdruk (bij de fleetmanager dan…).
Om met die urgentie te beginnen: Albersen vindt dat fleetowners het aanleggen van laadinfrastructuur hoger op de agenda mogen zetten. Want de energietransitie voltrekt zich momenteel in rap tempo. In 2025 wil het Nederlands kabinet dat er alleen maar zakelijke elektrische auto’s worden verkocht. En met de dieselbus kom je vanaf 2027 menig binnenstad niet meer in. Daarom momenteel de belangrijkste vraag van Albersen aan fleetmanagers: is je bedrijf er klaar voor? Is er zicht op hoeveel elektrische voertuigen er straks rondrijden en welke laadinfrastructuur er nodig is? En – niet onbelangrijk – is het toekomstbestendig? “Binnen bedrijven zijn er vaak meerdere stakeholders bezig met laadinfrastructuur. Dat maakt het soms lastig; soms is er weinig kennis van zaken soms lijkt er, door de hoge werkdruk van bijvoorbeeld een fleetmanager, te weinig focus te zijn op het organiseren van goede laadinfrastructuur. Terwijl dat laatste natuurlijk essentieel is om de transitie goed door te komen. Bovendien: een doordacht en ‘future proof’ laadplan scheelt uiteindelijk veel kosten!”
Schaalbare oplossingen
Albersen benadrukt dat er doorgaans niet meteen volop moet worden geïnvesteerd in verzwaring van de hoofdaansluiting van het pand om meteen een heel laadplein aan te leggen. EV-Ready biedt schaalbare oplossingen. Op korte termijn volstaan misschien twee extra laadpalen, het jaar erop kan dan worden uitgebreid. En dan hoeft niet opnieuw de straat weer open gemaakt te worden, omdat er vanaf de start rekening is gehouden met die uitbreiding. Slimme laadoplossingen voorkomen bovendien in veel gevallen dat de aansluiting verzwaard moet worden – een kostbare aangelegenheid.
Een schouw ter plaatse maakt dan ook altijd onderdeel uit van het werk van EV-Ready. “Elke installatie is maatwerk. Bij het installeren zijn er veel factoren die afwijkend kunnen zijn, zoals beschikbare capaciteit, technische installatie, graafwerkzaamheden en installatiecomponenten. Iedere meterkast ziet er achter de deur van de meterkast weer anders uit. Onze full service aanpak leidt vooraf altijd tot een gedegen plan, afgestemd op de behoefte voor de komende jaren. Op basis daarvan kijken wat de mogelijke en benodigde laadinfra is”, aldus Albersen.
EV-Ready heeft niet alleen alle disciplines en kennis in eigen huis, maar ook de ‘installatiekracht’ om snel grote projecten op te pakken
Zo’n plan bestaat in veel gevallen uit ‘slim laden’. Helemaal bij bedrijven met bedrijfsvoertuigen en/of (groot) materieel waar, door netcongestie, het ook niet altijd mogelijk is om de aansluiting te verzwaren. EV-Ready heeft al meerdere klanten met dergelijke ‘problemen’ uit de brand geholpen door slim laden, zoals load balancing. Albersen: “We maken een scan van het wagenpark en meten realtime het verbruik van het pand waarbij al de overige capaciteit naar de laadpalen wordt gestuurd. Zonnepanelen of accupakketten als stroomopslag kunnen we ook meenemen in de plannen. Hiermee maak je maximaal gebruik van je netaansluiting en is verzwaren van de aansluiting soms overbodig.”
EPEX-prijzen
Momenteel draait er ook een pilot van EV-Ready bij een klant dat laden tegen de meest voordelige uur-prijzen mogelijk maakt, de zogenaamde EPEX-prijzen. Een gebruiker geeft in de app aan hoe laat hij weer vertrekt waarna er een laadprofiel in het systeem wordt aangemaakt. Het systeem kan nu op de goedkoopste uren van de dag gaan laden met de eis dat de auto volgeladen is op het moment dat de gebruiker heeft aangegeven dat hij wil vertrekken.
Kortom, ook de markt van laadinfrastructuur innoveert verder om gelijke tred te houden met de snelle groei van het aantal verkochte elektrische voertuigen. Albersen verwacht dit jaar een erg druk jaar met mooie, uitdagende projecten. EV-Ready heeft niet alleen alle disciplines en kennis in eigen huis, maar ook de ‘installatiekracht’ om snel grote projecten op te pakken. Dat ervaart Albersen als groot voordeel in de huidige tijd van arbeidskrapte, waar momenteel de hele keten in de energietransitie last van heeft. De full service dienstverlening, waarbij Albersen de nadruk legt op het partnership dat het bedrijf met de klant aangaat, moet ervoor zorgen om de transitie naar een slimme, elektrische en duurzame samenleving te versnellen. Albersen: “Laadadvies of realisatie; in alles kunnen we ondersteunen. Op zowel makkelijk als moeilijke locaties. Hoe moeilijker en uitdagender de puzzel, hoe leuker het uiteindelijk is voor ons bevlogen team.”
Categorie: Laadinfrastructuur






