Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Laadpalen installeren lijkt plug & play. Is dat ook zo?

woensdag 1 februari, 2023
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Het aantal volledig elektrische auto’s en plug-in hybrides is het afgelopen jaar met ruim 35 procent toegenomen tot 515.247 stuks (328.295 full EV’s en 186.947 plug-in hybrides). Ook de laadinfrastructuur groeit in rap tempo mee. De installatie van zo’n laadpaal lijkt ‘plug & play’, maar is dat ook zo? Wij spraken erover met Henk Kluytmans, Chief Growth Officer bij Kenter, die organisaties helpt met de installatie van laadpalen, het meten van energiestromen en de aanleg van energie-infrastructuur.

Henk Kluytmans heeft de markt in het 6-jarig bestaan van het bedrijf al flink zien veranderen. “De energietransitie is in volle gang. Organisaties willen verduurzamen en elektrificeren en daar komt een hoop bij kijken. Vaak nemen klanten contact met ons op voor de installatie van laadpalen, maar speelt er op de achtergrond veel meer. Daarom dagen wij onze klanten uit om bij een relatief eenvoudig vraagstuk als de installatie van laadpalen, verder te denken naar de toekomst.”

Laadpalen installeren: kan dat plug & play?

Henk Kluytmans, Chief Growth Officer bij Kenter

Laadpalen installeren klinkt niet als een ingewikkelde klus. Toch komt er meer bij kijken dan zo op het eerste oog lijkt. Kluytmans: “De installatie van laadpalen heeft een grote impact op de energievoorziening bij bedrijven. Zeker als het gaat om de installatie van snelladers, die een hoge energievraag hebben! Organisaties beseffen zich niet altijd dat één snellader er al voor kan zorgen dat de elektriciteitsaansluiting vergroot moet worden. Dat heeft weer impact op de hoeveelheid energie die de netbeheerder moet leveren en de energie-infrastructuur die op het eigen terrein van de klant nodig is.”

Wat is die impact dan op de energie-infrastructuur?

Kluytmans neemt ons mee in het proces. “Bij een aanvraag voor de installatie van laadpalen maken onze engineers eerst een locatiescan. Vervolgens wordt er een analyse gemaakt van de huidige- en toekomstige energiebehoefte. Zoals eerder gezegd dagen wij onze klanten uit om na te denken over een future-proof oplossing, waarbij we ook kijken naar eventuele uitbreidingen in de toekomst of verduurzaming”. Bij het overschakelen naar een grotere aansluiting komt namelijk ook een stukje extra energie-infrastructuur kijken, in de vorm van een Transformatorstation. “Dat station zorgt er in feite voor dat de hoogspanning die de netbeheerder levert wordt omgezet naar bruikbare laagspanning voor het gebouw en de laadpalen.”

Na deze voorbereidende fase gaat Kenter, na goedkeuring van de klant, ook in gesprek met de netbeheerder over de uitbreiding. Het komt helaas ook steeds vaker voor dat klanten zich in netcongestiegebied bevinden.

Wat is netcongestie?

“Netcongestie is kort gezegd ‘file op het elektriciteitsnet’”, aldus Kluytmans. “We zijn in Nederland in rap tempo aan het verduurzamen. We rijden elektrisch, leggen onze daken vol met zonnepanelen, zetten windmolens neer en willen energie terugleveren. De levering en teruglevering van elektriciteit is tweerichtingsverkeer, terwijl ons elektriciteitsnet oorspronkelijk is ontworpen voor éénrichtingsverkeer: vanuit de elektriciteitscentrale naar woningen en bedrijven. Door de energietransitie en alle ontwikkelingen daaromheen is het voor netbeheerders een enorme uitdaging om al die energie nog te kunnen vervoeren van A naar B. Hierdoor is er op veel plekken een tekort aan transportcapaciteit in het elektriciteitsnet.”

Zo kunnen klanten toch elektrificeren en uitbreiden, ook al bevinden ze zich in netcongestiegebied

Gelukkig betekent dit niet dat er geen mogelijkheden zijn voor uitbreiding. “Inmiddels zijn de netcongestieproblemen niet meer nieuw en zijn er ook oplossingen. Zo kunnen we met energieopslag (een batterijsysteem) pieken in het verbruik opvangen, waardoor een grotere aansluiting niet noodzakelijk is. Zo kunnen klanten toch elektrificeren en uitbreiden, ook al bevinden ze zich in netcongestiegebied”, aldus Kluytmans.

Hoe zit het met de investering?

Bij de installatie van laadpalen komt dus best wat kijken. De laders zelf, een transformatorstation en als er netcongestie in het spel is, ook een energieopslagsysteem. Al deze oplossingen zijn niet goedkoop. Dus hoe zit het met de investering? Kluytmans: “Wij bieden onze klanten de vrijheid om te kiezen tussen huur of koop. Valt de keuze op huur, dan betalen zij een vast bedrag per maand inclusief service en onderhoud. Dit geldt zowel voor de laadpalen als voor de energie-infrastructuur en een eventueel energieopslagsysteem. Zo blijven de investeringskosten laag, hoeven zij zich geen zorgen te maken over energie en hebben ze voldoende ruimte om te kunnen ondernemen!”

Meer weten over de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op met Kenter via: www.kenter.nu. 088 – 111 89 89, laadpalen@kenter.nu


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: Kenter

Gerelateerde links:

  • MisterGreen levert laadpaalabonnement van Revolt
  • SleeperCharger garandeert werkende laadpaal bij hotel
  • Nieuwe Noorse speler van laadstations
  • Mercedes bouwt aan eigen high-power laadnetwerk
  • RAI Vereniging slaat ‘laadpaalalarm’
  • Eerste Shell-station met alleen (snel)laders
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design