De merken mogen dan tot de verbeelding spreken, de propositie van Jaguar Land Rover op de fleetmarkt is feitelijk nog een ongeschreven blad. En dat laatste heeft volgens Fleet & Business director Guido Pot zo zijn voordelen. Met de nieuwe ‘leasetoppers in spe’ Jaguar XE (20% bijtelling) en XF heeft Jaguar Land Rover de laatste jaren gebouwd aan een heel eigen propositie.
Hoe magisch een Jaguar voor velen moge zijn, hoe groots en uniek de legacy van dit merk is, met dergelijke ‘argumenten’ kom je niet terecht op de shortlist van leasemaatschappijen en leaserijders. Daarvoor is een omvangrijke propositie nodig, onderbouwd met cijfers en gestoeld op een lange- termijnstrategie. Guido Pot weet dat als geen ander. Maar bij zijn aantreden drie jaar geleden als Fleet & Business Director at Jaguar Land Rover Benelux beschikte Jaguar Land Rover (JLR) nog nauwelijks over een dergelijke strategie. De klant – doorgaans liefhebber met een grote affiniteit voor het merk – werd vooral bediend vanuit de dealerbedrijven. Ook al waren de helft van de verkopen zakelijk, het ging dan meestal om een DGA of CEO die zijn of haar zinnen had gezet op een Jaguar of Land Rover. “Feitelijk werden deze kopers niet anders bediend dan privérijders”, aldus Pot.
Concurrentie met BMW 3-serie

Guido Pot, Fleet & Business director van Jaguar Land Rover: inhaalslag nodig om de fleetmarkt te overtuigen van onze ‘turnaround’
Hoe anders is het anno 2015 waar Pot en zijn collega’s (fleetsales behoort sinds 2013 tot de speerpunten van JLR) regelmatig bij leasemaatschappijen en fleets over de vloer komen. De combinatie van nieuwe modellen (Jaguar XE en XF, Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque), scherpe restwaarden, uitgebreide Jaguar Care garantie en zeer concurrerende leasetarieven. Waarbij de nieuwe XE, vanaf deze maand bij de dealer, ook nog eens in een gunstige bijtellingklasse (20%) valt. Pot: “Het is snel gegaan met Jaguar. De nieuwe modellen worden als welkome aanvulling gezien in hun segment. Vooral met de komst van de XE, die gemakkelijk de concurrentie aankan met de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes C-klasse, gaat een nieuwe markt voor JLR open. Een dealer meldde onlangs dat hij veertig offerteaanvragen vanuit leasemaatschappijen had binnengekregen voor de XE. Dat was hem nog nooit overkomen! Toch hebben we nog een enorme taak voor ons om de fleetwereld over deze turnaround te vertellen”
Er zijn binnen JLR heel wat heilige huisjes gesneuveld
De huidige range van modellen van JLR laten zich moeilijk vergelijken met pakweg 10 jaar geleden. In de XE wordt overigens voor het eerst een in eigen huis ontwikkelde krachtbron gebruikt. Zuinige motoren bovendien; de tijd waarbij de nadruk louter lag op prestaties en dikke motoren met minimaal 6 cilinders, is voorbij. Er zijn heel wat heilige huisjes gesneuveld, benadrukt Pot. Maar JLR gaat wereldwijd als een speer, zowel in verkopen als in resultaat. Er is de laatste veel geïnvesteerd in nieuwe technologieën en modellen. Zo maken de Range Rovers ook gebruik van hybridetechnieken (in eigen huis ontwikkeld) wat 30% CO2-reductie betekent – en daarmee de nodige korting brengt op de BPM. Het heeft allemaal gezorgd voor een grote mate van zelfvertrouwen voor het team van Pot. “De link naar de fleetmarkt is bij JLR nooit gemaakt, de auto’s misten relevantie. Op dat vlak wordt een enorme inhaalslag gemaakt.”
Kilometerkosten
Wat nu de usp’s zijn van de propositie van JLR naar de fleetmarkt? Pot noemt onder andere het Jaguar Care programma dat onlangs is gelanceerd, een garantie van drie jaar zonder kilometerbeperking en inclusief regulier onderhoud en uitgebreide Jaguar Roadside Assistance. Pot: “Met een laag brandstofverbruik, lange onderhoudsintervallen en bijtelling vanaf 20% heeft de nieuwe Jaguar XE de zeer concurrerende kilometerkosten in zijn klasse in verhouding tot zijn belangrijkste concurrenten. Met ‘Jaguar Care’ daalt de kilometerkostprijs nog verder.”
Door de fiscale regels hebben leasemaatschappijen een wel erg homogeen leasepark opgebouwd
Maar ook het dealernetwerk is anno 2015 helemaal klaar voor de nieuwe fleetklanten. De service die zij bieden ligt op een hoog niveau. Maar Pot denkt ook te profiteren van het huidige marktsentiment waar leaserijders in Nederlands moe-gebeukt zijn door de fiscale regeltjes en leasemaatschappijen een wel erg homogeen leasepark hebben opgebouwd met alle problemen van dien met betrekking tot hun remarketing. Pot: “Niet alleen in Nederland maar vooral ook internationaal is er een groeiende groep mensen die moe wordt om steeds maar weer achter dezelfde schapen aan te lopen. Jaguar is nu meer dan ooit een volwaardig alternatief geworden voor de Duitse hegemonie.”
Categorie: Leasetoppers