Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Op de shortlist komen van leaserijder én fleetowner

dinsdag 23 juni, 2015
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Op de shortlist komen van de leaserijder én van de fleetowner: het is dé uitdaging van importeurs, dealerorganisaties en leasemaatschappijen. De truc is om vooral vroeg in beeld te komen bij de potentiële klant – in elk geval vóór die zijn eigen oriëntatiefase start. Daarbij moeten de pijlen niet alleen op de berijder worden gericht! Rob Groenen van Fleet Profile over het scoren met betrouwbare B2B-data.

Wat is de omvang en samenstelling van het wagenpark? Met welke leveranciers doet men zaken? Wanneer lopen (lease)contracten af? Wordt er reeds gebruikgemaakt van mobiliteitspassen? Wat is de EV-penetratiegraad? De antwoorden komen van dataleveranciers. En die zijn er in soorten en maten.

Rob Groenen van Fleet Profile

Rob Groenen van Fleet Profile

Geen enkele marketeer of salesmanager zal het nut van goede informatie over potentiële klanten ontkennen. Maar data vertalen naar daadwerkelijke business behelst meer, weet Rob Groenen, Business Development manager bij database marketingorganisatie Fleet Profile. De kwaliteit, volledigheid en leeftijd van data is daarbij essentieel. Op basis van kwalitatief goede databronnen kunnen slimmere keuzes worden gemaakt. Groenen: “Sales krijgt meer én kwalitatief betere leads aangeleverd vanuit marketing omdat zij gerichter hun direct marketingcampagnes kunnen opzetten en uitvoeren. Dat leidt in veel gevallen tot lagere kosten, alleen al omdat de oplage van marketingcampagnes flink gereduceerd kan worden als je beschikt over een nauwkeurig geselecteerd bronbestand. Wij weten welke organisaties de komende maanden van plan zijn om te investeren in laadstations of bijvoorbeeld telematica-oplossingen. Om maar wat te noemen.”

Eerder op de shortlist

Kwalitatief goede data en gedetailleerd inzicht in de B2B-markt moet uiteindelijk leiden tot een proactieve marketing- en salesaanpak. Hierdoor kom je als aanbieder van mobiliteit (van leaseauto tot laadstation) eerder op de shortlist van een potentiële zakelijke klant. Aanbieders die niet in staat zijn om structureel, proactief te communiceren met relevante prospects zullen naar verwachting op termijn van de shortlist verdwijnen.

“Wij weten precies welke organisaties de komende maanden van plan zijn om te investeren in bijvoorbeeld laadstations of telematica-oplossingen.”

De veranderende mobiliteitsmarkt is volgens Groenen een enorme kans voor een bedrijf als Fleet Profile: “Ook het gegeven dat nieuwe bedrijven toetreden tot de Automotive & Mobility-markt werkt in ons voordeel. Bijvoorbeeld aanbieders van mobiliteitspassen; uit de beschikbare data blijkt dat verreweg de meeste fleetowners hun berijders nog ‘gewoon’ met een Travelcard of MultiTankCard op pad stuurt, terwijl de mobiliteitskaart vooral voorkomt op het wensenlijstje van HR & Finance-afdelingen. Ook carsharing en elektrisch rijden staan volop in de aandacht en zijn vaak onderdeel van een ‘mobiliteit-besparingsstrategie’ die door meerdere afdelingen binnen een organisatie wordt opgesteld.”

Latente behoefte aan innovatieve mobiliteitsproducten

De dienstverlening van Fleet Profile beperkt zich niet tot het leveren van B2B-data. Groenen: “We bieden een aantal extra diensten die complementair zijn aan onze kernactiviteit. Deze diensten hebben een gemeenschappelijke deler; optimalisatie van commerciële processen. Zo levert Fleet Profile bijvoorbeeld ook een maatwerk CRM-applicatie voor registratie en rapportage van Fleet Sales activiteiten. Je koopt dus niet alleen data maar ook functionaliteit.”

Fleet profile illusVolgens Groenen zijn aanbieders van mobiliteit succesvol als er structureel contact is met de markt. “Op het gebied van zakelijke mobiliteit is er een grote latente behoefte aan innovatieve mobiliteitsproducten die samen met de klant ontwikkeld moeten worden. Dat kan alleen als je continu communiceert met de markt. Je marketing- en sales-activiteiten moeten dan niet ingericht zijn op louter transactionele sales. Je moet zorgen dat je structuur krijgt in de marktbenadering en daarbij de kosten niet uit het oog verliest. Daar kunnen wij als geen ander in bijstaan.”

“In welke fase van het aankoopproces zit de potentiële klant en wat betekent dat voor toekomstige communicatie?”

Groenen denkt dat menig automotive bedrijf nog een flinke slag slaan als het gaat om gestructureerde B2B-marktbenadering. Zeker in vergelijking met de ICT-branche. Daar wordt al langer veel aandacht geschonken aan het vastleggen van contactmomenten en vervolgafspraken in CRM-systemen, in jargon ook wel ‘lead nurturing’ genoemd. In welke fase van het aankoopproces zit de potentiële klant en wat betekent dat voor toekomstige communicatie?

Te veel aandacht voor de berijders

Bij het overgrote deel van de organisaties binnen de Automotive & Mobility-markt is er volgens Groenen nog te veel aandacht voor de berijders in plaats van de fleetowners en andere betrokken afdelingen. Ook in het stroomlijnen van de verschillende kanalen (multi-channel marketing) is er nog een weg te gaan. Groenen: “Welke leads komen er binnen en via welke kanalen? Wat wordt er op social media over mijn bedrijf geschreven, welke contacten komen binnen via mijn eigen (proactieve) sales activiteiten? Ook bij leasemaatschappijen valt er aan de contactmatrix doorgaans flink wat te verbeteren: Hoe vaak wil ik met een bepaalde organisatie in contact staan en wat zijn de kosten om contact te onderhouden? Wegen deze kosten op tegen de potentiele omzetwaarde of marge? Onze toegevoegde waarde is sterk afhankelijk van de business case die we vanuit de klant krijgen voorgelegd, maar in alle gesprekken staat het gebruik van betrouwbare B2B-data centraal. Van daaruit kom je uiteindelijk tot je business.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: Smart Profile / Fleet Profile

Gerelateerde links:

  • 70% fleetowners doet zaken met één leasemaatschappij
  • Fleet Profile, van business case naar database
  • Fleet Profile: gerichte propositie voor ‘complexe markt’
  • Samenwerking Fleet Profile met mediatitels WespMedia
  • Aumacon presenteert Leasebedrijven Top-50
  • CVO onderzoek: het ‘de-fleeten’ gaat door
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design