Het zijn dankbare tijden voor bedrijfswageninrichter Sortimo. Fleetowners zitten allemaal in hun eigen transitie om hun mobiliteit te verduurzamen. Met een goede en vooral slimme bedrijfswageninrichting wordt niet alleen op gewicht bespaard, maar doorgaans kan men ook uit met een kleinere bedrijfswagen. Sortimo helpt haar klanten met dit verduurzamingstraject. Directeur Ruud de Hoop over inventariseren, 100 kilo minder en het hamstergedrag van monteurs.
Dat ook Sortimo zelf in hun eigen transitie zit, moge duidelijk zijn bij een bezoek aan het hoofdkantoor in Moordrecht. Extra laadpalen worden geïnstalleerd, het enorme dak wordt voorzien van zo’n 480 zonnepanelen. Het bedrijf zit ook in de eindfase van het behalen van de strenge milieucertificering ISO 14001. Bij het hoofdkantoor in Zuid-Duitsland is zelfs Europa’s grootste laadstation gebouwd, onder andere met 24 DC-snelladers, 12 Tesla Superchargers, 6 gewone laders en sinds kort ook nog eens een NIO Power Swap Station.
Maar voor De Hoop gaat het vooral om de klant bij te staan in hun transitie. En op het vlak van bestelwagens zitten er nogal wat veranderingen aan te komen. Niet alleen qua elektrificering, waarbij vooral bij de grotere bestelwagenvarianten de actieradius gewoon nog niet toereikend is, maar ook qua fiscaliteit. In 2025 moet BPM worden betaald over bedrijfswagens, wat ze stukken duurder maakt. “Veel bedrijven bestellen nu nog veelal conventioneel aangedreven bedrijfswagens. Dat geeft ze even respijt. Maar uiteindelijk ontkom je natuurlijk niet aan de veranderingen. En die kan je maar beter voor zijn”, aldus De Hoop.
Hamsteren
Daarbij bedient Sortimo ook veel grote bedrijven die allemaal hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen hebben geformuleerd. Die gaan, waar het kan, nu bijvoorbeeld al over op elektrisch rijden. Ze komen uit bij Sortimo, omdat die niet alleen een van de lichtste inrichtingen in het assortiment heeft – ieder kilootje méér gaat ten koste van de actieradius! – maar ook een slimme, benadrukt De Hoop. “Wij hebben systemen die echt ieder hoekje van de laadruimte in het voertuig gebruiken. Doordat onze SR5 bedrijfswageninrichting één smalle staander heeft, heb je bijvoorbeeld geen last van de rondingen van een bestelwagen, omdat de legborden flexibel naar voren en naar achter te plaatsen zijn; het is allesbehalve een rigide systeem wat we veel in de markt zien. Maar met slim bedoelen we ook dat we uitgaan van het werkproces van de klant. Wat heeft een monteur echt allemaal nodig voor zijn werk? Monteurs hamsteren materialen en gereedschap, is onze ervaring. Ze rijden voortdurend rond met veel te veel gewicht. Als je daar kritisch naar kijkt, kan je vaak al met een kleinere bestelwagen uit de voeten.”
Liepen we voorheen nog met een catalogus onder de arm naar een klant, nu verdiepen we ons eerst in zijn werkzaamheden
In de geüpdate nieuwe SR5 bedrijfswageninrichting van Sortimo zijn veel elementen vervangen door hoogwaardig aluminium. Het maakt één kast van een meter breed al ruim 14 kilo lichter dan de vorige SR5 inrichting. Het gewicht gaat van 47 naar 33 kilo. Maar De Hoop benadrukt nogmaals dat 100 kilo aan overbodig materiaal of gereedschap eruit halen, uiteindelijk meer zoden aan de dijk zet. Ook voor het verbruik van een conventionele bestelwagen overigens. Het scheelt maar liefst tussen de 0,3 en 0,5 liter brandstof per liter. Dergelijke adviezen illustreren ook mooi de veranderende rol van Sortimo. De Hoop: “Liepen we voorheen nog met een catalogus onder de arm naar een klant, nu verdiepen we ons eerst in zijn werkzaamheden. Hoe ziet een dag van een monteur eruit? Waar loopt hij of zij tegenaan? Wordt er vooral in hartje stad gewerkt of kan de bestelwagen naast de klus worden geparkeerd? Na zo’n inventarisatie bedenken wij samen met de klant een passende oplossing wat uiteindelijk ook leidt tot een hogere productiviteit.”
Kant-en-klaar ophalen
Zo’n oplossing kan ook zijn om bijvoorbeeld tijdelijke bouwcontainers in te richten. Sortimo heeft bijvoorbeeld de sContainer op europalletformaat waardoor het in elk logistiek proces kan worden geïntegreerd en eenvoudig dicht bij de werklocatie neergezet kan worden waardoor het benodigde materiaal en gereedschap al aanwezig is en er niet meer mee hoeft te worden rondgereden. Sortimo zet hoog in op werkplekorganisatie, en biedt hiervoor bijvoorbeeld labels en gereedschap inlays, zodat er nog meer overzicht in het voertuig ontstaat en tijdrovende zoekacties in het voertuig worden voorkomen. Ook kan Sortimo de bedrijfswagens bestickeren en voor grote fleetowners kunnen de nul-beurten van de voertuigen zelfs in de werkplaats van Sortimo plaatsvinden, waardoor alle werkzaamheden aan de bedrijfswagens onder één dak kunnen worden gedaan en de klant de voertuigen kant-en-klaar kan ophalen.
Het geeft monteurs rust om te werken met een goed systeem
Of dat herinrichten van bedrijfswagens en werkplaatsen of zelfs het heropvoeden van monteurs wel een verantwoordelijkheid is van Sortimo? De Hoop: “Ik spreek zowel monteurs als bijvoorbeeld wagenparkbeheerders en personeelsmanagers. Die laatste groep vooral rond het thema veiligheid, want dat is ook van groot belang bij een goede bedrijfswageninrichting. Maar alle monteurs die uiteindelijk zijn voorzien van een opgeruimde bus, die voorheen bijvoorbeeld alles maar in een bouwemmer gooide als ze er niet snel een plek voor vonden, die zijn trots op hun nieuwe werkplek. Het geeft monteurs rust om te werken met een goed systeem. Ons hoofdkantoor in Duitsland zegt bijvoorbeeld niet op zoek te zijn naar klanten, maar naar fans. Ik zou het niet beter kunnen verwoorden!”
Categorie: Bestelwageninrichting





