Specialist in laadvoorzieningen EV Company bevindt zich sinds afgelopen september onder de vleugels van het grote AutoBinck dat met de onderdelen Mobinck en Ebinck, met daaronder weer een hele waaier van bedrijven, ondernemend Nederland bijstaat in de mobiliteitstransitie. Het mag best bijzonder heten dat te midden van dat enorme woud van laadbedrijven EV Company is boven komen drijven. Nu met een financieel gezonde partij achter zich, kan het meters maken. CEO Hans Kwaad en CCO Maarten Schuring schetsen de toekomst van elektrisch rijden…
Dat veel fleetmanagers of wagenparkbeheerders tegenwoordig door de bomen het bos niet meer zien ten aanzien van laadinfrastructuur, zal niet verbazen. Er is een woud aan laadpaalaanbieders, waarbij de ene laadvoorziening weer compleet anders is dan de andere. Bovendien: de transitie naar elektrische mobiliteit behelst zoveel meer dan alleen het in huis halen van elektrische voertuigen en laadpalen. Ook al is die transitie voor het ene bedrijf makkelijk dan de ander, het blijft een kostbaar en ingrijpend traject.
Al die expertise heeft Autobinck nu in huis, met in de divisie Mobinck bijvoorbeeld Fleet Support voor fleetmanagementdiensten en consulting – waaronder het ‘Move to zero emission’ programma. Dan is er XXImo dat toegang geeft tot mobiliteit met een mobiliteitspas en een eventueel daarachter hangend mobiliteitsbudget. Alles wordt daarbij automatisch afgerekend en gerapporteerd. Een laadinfrastructuur-partij ontbrak eigenlijk nog. “Of we nu willen of niet, onze mobiliteit wordt grotendeels elektrisch. We willen voor de zakelijke markt een one-stop-shop bieden voor allerhande zaken die de transitie van bedrijven ondersteunen. EV Company is daarin de nieuwste groeibriljant. En net als al onze bedrijven: ze opereren onafhankelijk van fabrikanten en leasemaatschappijen en gaan dus echt voor het belang van de klant”, aldus Hans Kwaad.
Geen omkijken naar
Bijna tien jaar geleden richtte Maarten Schuring EV Company op. Zijn focus op klanttevredenheid deed het bedrijf in het vizier van Autobinck komen. “Een paal leveren en installeren bij een klant thuis is natuurlijk geen rocket science. Maar het hele proces verzorgen voor een leasemaatschappij, zoals wij dat doen, behelst meer. Alleen al de installatie en eventuele aanpassingen in de meterkast gaat over veel schijven waarbij goede planning cruciaal is. Maar dan: welke producten en diensten koop je in? Je hebt bovendien een laadpas nodig, stroom moet verrekend worden met een werkgever. Voor een leasemaatschappij is dit geen corebusiness maar wij kunnen dit hele traject van A tot Z uitvoeren, eventueel alles gebrand in de huisstijl van de leasemaatschappij. Een leasemaatschappij, maar ook de berijder en zijn of haar werkgever, heeft er geen omkijken naar.”
En net als al onze bedrijven: ze opereren onafhankelijk van fabrikanten en leasemaatschappijen en gaan dus echt voor het belang van de klant
Een mobility serviceprovider. Dat is feitelijk hoe Kwaad Autobinck ziet. Ofwel: alle dienstverlening rondom mobiliteit in eigen huis. In 2016 werd overigens al geïnvesteerd in Zelfstroom dat zonnepanelen verhuurd. Het zit, net als EV Company, in de Ebinck-divisie. Want uiteindelijk zal er een heel ecosysteem ontstaan waarin zonnepanalen en de elektrische auto een hoofdrol gaan spelen. Het moet ook wel omdat het elektriciteitsnetwerk al die nieuwe bronnen niet aan kan. Volgens Kwaad is het mooi om te zien hoe zaken nu bij elkaar komen. “Die energie die je opwekt via je zonnepanelen kan je opslaan in de auto. Stroom die je ook kan terug leveren aan het net op het moment dat het nodig is en de tarieven gunstig zijn. Dat moet allemaal dynamisch, want bedenk: stroom kan soms gratis zijn en het andere moment betaal je 50 cent per kWh. Kortom, loadbalancing, peakshaving, gridstabilizing, het zijn allemaal termijn die tegenwoordig hier over de werkvloer gaan.”
Nieuwe businessmodellen
Maar eerst moet bi-directioneel laden de standaard worden, benadrukt Schuring. Volgens hem staan we aan de vooravond van zo’n V2Grid waarna er allerlei nieuwe businessmodellen kunnen ontstaan. De elektrische auto (lees: het accupakket) zal daarin een centrale rol spelen. Schuring: “Waar gaat de synergie zitten en welke doelgroepen kunnen we hiermee ontzorgen? In eerste instantie zullen we natuurlijk onze bestaande klanten verder bedienen; de leasemaatschappijen maar ook de fleetowners die een stap willen maken naar bijvoorbeeld slimme laadpleinen. En dan zijn er natuurlijk nog de bedrijfswagens. Als die na 2025 nog de zero-emissiezones in willen, moeten ze elektrificeren. Ook al zijn er de eerste jaren nog talrijke uitzonderingen, je moet er als bedrijf nu wel over gaan nadenken.”
Nu zul je in de markt van laadinfrastructuur zien dat het kaf van het koren gescheiden gaat worden
Bovendien zullen de bedrijfsvoertuigen eerder gebaat zijn met de snellere DC-laders, zodat er eventueel meerdere routes gereden kunnen worden. Een nieuwe klantengroep ziet Schuring overigens komen van bijvoorbeeld supermarkten of doe-het-zelf zaken. Vooral handig voor EV-rijders die thuis geen eigen oprit hebben en afhankelijk zijn van publieke of ‘zakelijke’ laadpalen. Winkelketens zetten laadpalen vaak nu al in als concurrentievoordeel. Palen die eventueel met stroom worden geleverd door de zonnepanelen van Zelfstroom. Net als projectontwikkelaars is sommige gevallen al doen. Of dat bedrijven gezamenlijk laadpleinen gaan inrichten op een bedrijventerrein? En waarom gaan autobedrijven geen laadinfrastructuur verkopen bij hun EV’s, compleet met laadpas (in eigen branding) en al? Al dan niet via een importeur? Dat gebeurt in de markt nog nauwelijks.
Kaf van het koren
Het moge duidelijk zijn dat zowel Kwaad als Schuring voor EV Company een grote toekomst toedichten. Waarbij EV Company nu al de ervaring heeft opgedaan en alle systemen aan de achterkant optimaal zijn ingericht. Het komt er nu op aan een goede gezamenlijke visie te ontwikkelen. Waarbij ook het buitenland lonkt; Autobinck is al actief in flink wat Europese landen. Grote beren op de weg zien Kwaad en Schuring niet. Ook al is het beleid van de overheid ten aanzien van elektrische mobiliteit wispelturig en twijfelen leaserijders in sommige gevallen elektrisch te gaan rijden omdat de belastingvoordelen minder worden. Vanaf 2035 zijn nieuwe auto’s sowieso allemaal elektrisch. Kwaad: “Nu zul je in de markt van laadinfrastructuur zien dat het kaf van het koren gescheiden gaat worden. De gelukszoekers in de markt kunnen het niet volhouden. Bovendien zal een naam als Autobinck als betrouwbare en financieel gezonde partij die gaat voor de lange termijn zijn uitstraling hebben op EV Company. Een laadnetwerk met alles erop en eraan wordt uiteindelijk een kritisch bedrijfsonderdeel.”
Categorie: Laadinfrastructuur






