Op de redactie van Fleet & Lease verbazen we ons er regelmatig over: van alle elektrische testauto’s die we hier over de vloer krijgen – de één nog glimmender dan de ander – ligt de laadkabel los in de kofferbak en bij het laden ligt die gewoon op de (vieze) grond. Met als gevolg: vieze handen en, als het tegenzit, een vieze broek. Die ergernis had ook Vincent Lindeman. Hij ontwikkelde de even simpel als doeltreffende EV Cable Hook. In België en Duitsland inmiddels een groot succes, de Nederlandse markt blijkt – vreemd genoeg – hardnekkiger.
Want het gros van de bestellingen van de EV Cable Hook, sinds 2020 op de markt, komt vanuit België. Kwartaal na kwartaal gaan er honderden heen. Ook in Duitsland beginnen de verkopen op gang te komen. Het zijn vooral importeurs, dealergroepen en soms ook leasemaatschappijen die het aanbieden aan hun elektrische rijders. Soms staat de haak op de optielijst bij het bestellen van de nieuwe (lease)auto. Vaker wordt die gewoon als ‘extraatje’ aan de trouwe klant meegeleverd. “Het is een kleine moeite en helpt tegen een bestaande ergernis van EV-rijders. Dus als je je klant liefhebt, waarom niet?”, zegt Lindeman.
De Cable Hook is een Nederlands product vervaardigd van onverwoestbaar 100% afbreekbaar materiaal. Het is uit één stuk gegoten, Stevig, want het moet de steeds zwaarder wordende laadkabels kunnen dragen. De haak wordt om de stekker geschoven en blijft ook aan de stekker zitten. De laadkabel kan netjes aan de haak worden bevestigd. De kabel hoeft dus niet meer volledig afgewikkeld te worden en al helemaal niet meer op de grond te liggen. Je gebruikt alleen het stukje kabel dat je nodig hebt, de rest blijft aan de haak. Eenmaal klaar met opladen rol je het gebruikte stukje kabel weer eenvoudig om de Cable Hook en leg je het geheel weer netjes in de auto. Doordat de kabel opgerold blijft gaat hij ook nog eens langer mee.
Relatiegeschenk
Kortom, allemaal redenen voor de branche dit unieke product te omarmen. Maar in Nederland duurt het lang, Lindeman wacht nog altijd op de uitkomst van zijn presentatie bij enkele dealergroepen, importeurs en leasemaatschappijen. Al ligt de Cablehook wel al bij de groothandel in automaterialen Elgersma. Die brengen het ook onder de aandacht bij dealers en importeurs. En zo zijn er nog wat partijen die het product verkopen. Maar Lindeman ziet ook in de zakelijke markt een rol weggelegd voor de Cable Hook. Net zoals in België al gebeurt. “Misschien dat het in de zakelijke markt nog niet genoeg op de radar staat. Overigens kunnen we het product ook voorzien van een logo van de betreffende klant. Of zoals we laatst voor een fleetowner hebben gedaan, het geheel in de kleur oranje hebben afgeleverd, conform hun huisstijl. Ze hebben de Cable Hook niet alleen voor eigen gebruik, maar geven het ook als relatiegeschenk. Daar is het natuurlijk perfect geschikt voor.”
Het is een kleine moeite en helpt tegen een bestaande ergernis van EV-rijders. Dus als je je klant liefhebt, waarom niet?
De Cable Hook als oplossingen van een bestaand probleem bij elektrische rijders. Helemaal nu in deze herfstperiode en de aanstaande winter. De kabel ligt dat gewoon op de natte grond. En heb je de auto bijvoorbeeld in Amsterdam aan de gracht geparkeerd, wil er een hond ook wel eens een plasje over doen. In de drie jaar dat de Cable Hook te koop is, heeft Lindeman alleen nog maar positieve reacties gekregen. Hij past op alle laadstekkers, op de nieuwste Mennekes stekkers zit hij zelfs nog wat steviger dan het vorige model stekker. Daar gleed de Cable Hook nog wel eens vanaf. Het idee van de haak ontstond bij Lindeman in 2018 toen hij zelf elektrisch ging rijden. Aanvankelijke ideeën om een soort tuinslanghaspel te maken om die aan de gevel van een huis te plaatsen, sneuvelden. Te omslachtig en te duur. Lindemans, zelf afkomstig uit de bouwsector, zette door. En met succes dus. “We hebben een producent gevonden in Nederland want dat wist ik wel vanuit mijn achtergrond: Nederland heeft een schitterende maakindustrie. Het is dus een 100% Nederlandse product. Ik wilde hem niet helemaal aan de andere kant van de wereld produceren voor misschien een euro goedkoper, wat uit oogpunt van duurzaamheid natuurlijk ook niet past.”
Kinderziektes
Lindeman heeft modelrecht op de Cable Hook. Hoe eenvoudig de haak er ook uitziet, de uitdaging om hem zo stevig te krijgen in het exacte formaat zodat hij stevig zit over alle laadstekkers, was groot. Maar alle kinderziektes zijn er nu uit. Inmiddels is hij gebruikt bij temperaturen van boven én onder de 40 graden. Hij blijft even stevig. Als er nu 500 worden besteld, heeft de klant die binnen drie weken in huis. Dat het product ook in Nederland gaat lopen, is Lindeman van overtuigd. Het voorziet gewoon in een behoefte, is even simpel, betaalbaar als doeltreffend. “Nu laden op de openbare weg steeds groter wordt, wordt ook de ‘ergernis’ alleen maar groter. Dat moet de markt gewoon oppikken!”
Categorie: Laadinfrastructuur






