De zakelijke deelauto blijkt voor een steeds grotere groep bedrijven en werknemers een welkom, flexibel alternatief voor de (vaste) leaseauto. Het verbaast Alex van Riel, productmarketingmanager van Greenwheels, wel eens hoe divers de zakelijke klanten zijn die zich aanmelden. Tegelijkertijd ook wel weer begrijpelijk: duurzaamheid en flexibiliteit zijn momenteel dé begrippen waar het om draait bij fleetowners. Autodelen zit in het ‘juiste momentum’.
Greenwheels zag vorig jaar al de mobiliteitsbehoefte bij bedrijven veranderen en de vraag naar deelvervoer toenemen. Volop bedrijven namen uit zichzelf contact op met het autodeelbedrijf; dat was voorheen wel anders. De vooruitzichten voor de gehele branche zijn goed. Begin dit jaar deed ANWB onderzoek en concludeerde dat 73 procent van het MKB gelooft in gedeelde automobiliteit en dit de komende jaren ook zal gaan omarmen. Voor ondernemers tot 34 jaar vertrouwt zelfs 87 procent op deze trend.
De oplopende kosten voor het bezit van een voertuig – die vaak voor 95 procent van de tijd stil staat – de parkeerproblematiek in de binnensteden, bereikbaarheid, het milieu… de redenen zijn talrijk om te kijken naar deelautogebruik. Dit sentiment in de markt voelt Van Riel ook. Autodelen zit in het ‘juiste momentum’. Die wens tot flexibiliteit speelt bij zzp’ers en kleine bedrijven, maar vooral bij grotere organisaties. De coronajaren hebben daarin een rol gespelen; thuiswerken is sindsdien niet meer verdwenen. Dat verandert de mobiliteitsbehoefte.
Maar die behoefte verschilt fors tussen werknemers: waar de een zweert bij thuiswerken, gaat de ander toch weer graag naar kantoor. Anderen kijken per week wat het best uitkomt bij hun agenda, en verwachten dat hun werkgever hier zich flexibel in opstelt. Potentiële werkgevers die hier niet aan willen voldoen, zijn minder aantrekkelijk. Met het inzetten van deelauto’s kan iedereen zelf zijn eigen mobiliteit vormgeven.
18.000 euro per werknemer voor een leaseauto
Eerder dit jaar publiceerde Greenwheels een whitepaper (met stappenplan) over de transitie van leaseauto naar mobiliteitsbudget. Want steeds meer bedrijven maken de overstap naar zo’n budget. Want hoe je het went of keert, voor een werkgever is een leaseauto aanbieden de meest kostbare optie. Het kost een organisatie zo’n 18.000 euro per werknemer per jaar. Die berekeningen is gebaseerd op de uitkomsten van de Nationale Benchmark Zakelijke Mobiliteit. Die kosten zijn zo hoog, mede door het privégebruik van de leaseauto en de immer stijgende brandstofprijzen. Ook kunnen leasekosten sterk fluctueren. Daarnaast gaan er op jaarbasis veel uren zitten in de administratie en organisatie van een leasepark en is tijd ook geld. Het lang vastzitten aan leasecontracten is misschien nog wel een groter nadeel.
Want niet alleen het werk verandert, ook het leven van een werknemer
Kortom, er zijn nogal wat argumenten die pleiten voor het instellen van een mobiliteitsbudget en eventueel bijbehorende mobiliteitskaart. Van Riel ziet vanuit die zakelijke aanbieders van mobiliteitskaarten en mobiliteitsoplossingen momenteel een sterk groeiende interesse voor deelauto-oplossingen voor invulling van zakelijke reisbehoeften. “Want niet alleen het werk verandert, ook het leven van een werknemer: verhuizen, krijgen van kinderen, uithuisgaande kinderen of de gemeente besluit een jouw wijk actief autoluw te maken. Daarbij passen ook andere vervoerswensen.”
Acceptatie EV
Voor enkele grote fleetowners kan Greenwheels een ‘eigen’ deelvloot inrichten. Deze bedrijven vragen steeds vaker om een combinatie van fossiele en elektrische voertuigen, of zelfs enkel elektrische voertuigen. Zo kunnen werknemers wennen aan elektrisch rijden. Want hoewel die drempel om over te stappen op een EV wel degelijk minder wordt, vinden sommige werknemers het toch wel spannend. “Dat merk je overigens ook bij onze publieke vloot. Hierbij proberen we zakelijke en particuliere klanten, die vaak al jarenlang van een ‘conventionele’ deelauto gebruik maken, te stimuleren om eens een elektrische variant te gebruiken. Dat lukt prima. Je ziet de acceptatie van een EV snel toenemen.”
Wist je dat een derde van de trouwe particuliere Greenwheels-klanten een eigen auto zou aanschaffen als onze dienstverlening zou ophouden te bestaan?
Bedrijven die de elektrische Greenwheels-auto’s inzetten voor hun zakelijke mobiliteit zetten sneller stappen met betrekking tot hun CO2-uitstoot. Data die Greenwheels ook aanbiedt zodra grotere bedrijven al hun zakelijke CO2-uitstoot moeten gaan bijhouden, inclusief het woon-werkverkeer van werknemers. Door dit soort ontwikkelingen ziet een werkgever zijn personeel dan ook liever niet met een vervuilende, oude privédiesel naar het werk komen.
Maar opmerkelijk noemt Van Riel het gegeven dat ze steeds meer worden benaderd door werknemers zelf. “Dan is er bijvoorbeeld een projectgroep rond duurzaamheid opgericht die graag wil experimenteren met deelautovervoer binnen hun bedrijf. Dan kunnen we bijvoorbeeld een pilot opstarten om vrijblijvend kennis te maken. Een deelauto is een blauwdruk van een duurzaam concept. Wist je dat een derde van de trouwe particuliere Greenwheels-klanten een eigen auto zou aanschaffen als onze dienstverlening zou ophouden te bestaan? Onderzoek wijst uit dat voor elke geplaatste Greenwheels-auto op termijn minimaal 11 auto’s van de straat verdwijnen.”
Probleemloze ervaring
Maar om Nederlanders massaal te overtuigen van deelautovervoer moeten klanten een probleemloze ervaring hebben. Eén kink in de kabel tijdens een deelrit, en de deelauto kan zomaar weer aan de kant worden geschoven. Ook Van Riel is zich daar terdege van bewust. “We moeten opboksen tegen andere mobiliteitsvormen, inclusief een eigen (lease-)auto die sommige Nederlanders nog als primaire levensbehoefte beschouwen! Dat is nogal een uitdaging. We moeten iedere dag weer zorgen voor een goede klantervaring. In de app maar vooral in de auto zelf. Die klantreis faciliteren lukt ons uiteindelijk steeds beter gezien onze groeiende NPS en klanttevredenheid. Ook op dat vlak hebben we het momentum goed te pakken.”
Categorie: Huur & Deelauto's






