Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Duurzaam en flexibel: autodelen zit in het ‘juiste momentum’

donderdag 21 december, 2023
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De zakelijke deelauto blijkt voor een steeds grotere groep bedrijven en werknemers een welkom, flexibel alternatief voor de (vaste) leaseauto. Het verbaast Alex van Riel, productmarketingmanager van Greenwheels, wel eens hoe divers de zakelijke klanten zijn die zich aanmelden. Tegelijkertijd ook wel weer begrijpelijk: duurzaamheid en flexibiliteit zijn momenteel dé begrippen waar het om draait bij fleetowners. Autodelen zit in het ‘juiste momentum’.

Greenwheels zag vorig jaar al de mobiliteitsbehoefte bij bedrijven veranderen en de vraag naar deelvervoer toenemen. Volop bedrijven namen uit zichzelf contact op met het autodeelbedrijf; dat was voorheen wel anders. De vooruitzichten voor de gehele branche zijn goed. Begin dit jaar deed ANWB onderzoek en concludeerde dat 73 procent van het MKB gelooft in gedeelde automobiliteit en dit de komende jaren ook zal gaan omarmen. Voor ondernemers tot 34 jaar vertrouwt zelfs 87 procent op deze trend.

Alex van Riel, productmarketingmanager van Greenwheels (foto: Jeroen Zondag)

De oplopende kosten voor het bezit van een voertuig – die vaak voor 95 procent van de tijd stil staat – de parkeerproblematiek in de binnensteden, bereikbaarheid, het milieu… de redenen zijn talrijk om te kijken naar deelautogebruik. Dit sentiment in de markt voelt Van Riel ook. Autodelen zit in het ‘juiste momentum’. Die wens tot flexibiliteit speelt bij zzp’ers en kleine bedrijven, maar vooral bij grotere organisaties. De coronajaren hebben daarin een rol gespelen; thuiswerken is sindsdien niet meer verdwenen. Dat verandert de mobiliteitsbehoefte.

Maar die behoefte verschilt fors tussen werknemers: waar de een zweert bij thuiswerken, gaat de ander toch weer graag naar kantoor. Anderen kijken per week wat het best uitkomt bij hun agenda, en verwachten dat hun werkgever hier zich flexibel in opstelt. Potentiële werkgevers die hier niet aan willen voldoen, zijn minder aantrekkelijk. Met het inzetten van deelauto’s kan iedereen zelf zijn eigen mobiliteit vormgeven.

18.000 euro per werknemer voor een leaseauto

Eerder dit jaar publiceerde Greenwheels een whitepaper (met stappenplan) over de transitie van leaseauto naar mobiliteitsbudget. Want steeds meer bedrijven maken de overstap naar zo’n budget. Want hoe je het went of keert, voor een werkgever is een leaseauto aanbieden de meest kostbare optie. Het kost een organisatie zo’n 18.000 euro per werknemer per jaar. Die berekeningen is gebaseerd op de uitkomsten van de Nationale Benchmark Zakelijke Mobiliteit. Die kosten zijn zo hoog, mede door het privégebruik van de leaseauto en de immer stijgende brandstofprijzen. Ook kunnen leasekosten sterk fluctueren. Daarnaast gaan er op jaarbasis veel uren zitten in de administratie en organisatie van een leasepark en is tijd ook geld. Het lang vastzitten aan leasecontracten is misschien nog wel een groter nadeel.

Want niet alleen het werk verandert, ook het leven van een werknemer

Kortom, er zijn nogal wat argumenten die pleiten voor het instellen van een mobiliteitsbudget en eventueel bijbehorende mobiliteitskaart. Van Riel ziet vanuit die zakelijke aanbieders van mobiliteitskaarten en mobiliteitsoplossingen momenteel een sterk groeiende interesse voor deelauto-oplossingen voor invulling van zakelijke reisbehoeften. “Want niet alleen het werk verandert, ook het leven van een werknemer: verhuizen, krijgen van kinderen, uithuisgaande kinderen of de gemeente besluit een jouw wijk actief autoluw te maken. Daarbij passen ook andere vervoerswensen.”

Acceptatie EV

Voor enkele grote fleetowners kan Greenwheels een ‘eigen’ deelvloot inrichten. Deze bedrijven vragen steeds vaker om een combinatie van fossiele en elektrische voertuigen, of zelfs enkel elektrische voertuigen. Zo  kunnen werknemers wennen aan elektrisch rijden. Want hoewel die drempel om over te stappen op een EV wel degelijk minder wordt, vinden sommige werknemers het toch wel spannend. “Dat merk je overigens ook bij onze publieke vloot. Hierbij proberen we zakelijke en particuliere klanten, die vaak al jarenlang van een ‘conventionele’ deelauto gebruik maken, te stimuleren om eens een elektrische variant te gebruiken. Dat lukt prima. Je ziet de acceptatie van een EV snel toenemen.”

Wist je dat een derde van de trouwe particuliere Greenwheels-klanten een eigen auto zou aanschaffen als onze dienstverlening zou ophouden te bestaan?

Bedrijven die de elektrische Greenwheels-auto’s inzetten voor hun zakelijke mobiliteit zetten sneller stappen met betrekking tot hun CO2-uitstoot. Data die Greenwheels ook aanbiedt zodra grotere bedrijven al hun zakelijke CO2-uitstoot moeten gaan bijhouden, inclusief het woon-werkverkeer van werknemers. Door dit soort ontwikkelingen ziet een werkgever zijn personeel dan ook liever niet met een vervuilende, oude privédiesel naar het werk komen.

Maar opmerkelijk noemt Van Riel het gegeven dat ze steeds meer worden benaderd door werknemers zelf. “Dan is er bijvoorbeeld een projectgroep rond duurzaamheid opgericht die graag wil experimenteren met deelautovervoer binnen hun bedrijf. Dan kunnen we bijvoorbeeld een pilot opstarten om vrijblijvend kennis te maken. Een deelauto is een blauwdruk van een duurzaam concept. Wist je dat een derde van de trouwe particuliere Greenwheels-klanten een eigen auto zou aanschaffen als onze dienstverlening zou ophouden te bestaan? Onderzoek wijst uit dat voor elke geplaatste Greenwheels-auto op termijn minimaal 11 auto’s van de straat verdwijnen.”

Probleemloze ervaring

Maar om Nederlanders massaal te overtuigen van deelautovervoer moeten klanten een probleemloze ervaring hebben. Eén kink in de kabel tijdens een deelrit, en de deelauto kan zomaar weer aan de kant worden geschoven. Ook Van Riel is zich daar terdege van bewust. “We moeten opboksen tegen andere mobiliteitsvormen, inclusief een eigen (lease-)auto die sommige Nederlanders nog als primaire levensbehoefte beschouwen! Dat is nogal een uitdaging. We moeten iedere dag weer zorgen voor een goede klantervaring. In de app maar vooral in de auto zelf. Die klantreis faciliteren lukt ons uiteindelijk steeds beter gezien onze groeiende NPS en klanttevredenheid. Ook op dat vlak hebben we het momentum goed te pakken.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: Greenwheels

Gerelateerde links:

  • Greenwheels breidt klantenbestand uit met 54%
  • Aantal deelauto’s stijgt met 23 procent
  • Grootste autodelers bundelen krachten
  • Enterprise lanceert shortlease in Nederland
  • ‘Consolidatie verhuurmarkt onvermijdelijk’
  • Zakelijke deelauto wordt anno 2023 breed gedragen
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design