Het was de eerste duurzame energieleverancier in de markt die al in 2017 kwam met Slim Laden, nadat er eerder een laadpas en -app werden geïntroduceerd die zorgde voor transparante prijzen aan de laadpaal. Vandebron is in meerdere opzichten een bijzondere speler op de energiemarkt. Met hun focus op écht groene stroom, slim laden en prijstransparantie komt het anno 2024 steeds vaker in het vizier bij bedrijven, leasemaatschappijen en zelfs autofabrikanten.
Vandebron was ook de partij die de term sjoemelstroom bedacht; grijze stroom die door buitenlandse certificaten toch als groen kan worden verkocht. Bij Vandebron niets van dergelijke praktijken. “Onze missie is 100% groene energie in Nederland. En dat zo snel mogelijk”, zegt Koen Cornelissen, eMobility Sales Manager bij Vandebron. “Op die manier hebben we vorig jaar al ruim 277.000 ton CO2 bespaard voor onze klanten. Dat staat gelijk aan 138.513 benzineauto’s een jaar niet laten rijden.”
Vandebron heeft inmiddels een trouwe schare fans van vooral particuliere en kleinzakelijke EV-rijders. Vooral de heldere prijsstructuur spreekt aan: voor 3,50 euro (incl. btw) krijgen ev-rijders toegang tot alle openbare laadpunten in Nederland en veel laadpalen en snelladers in de rest van Europa. Is er een energiecontract afgesloten bij deze groene leverancier, kost de laadpas of sleutelhanger slechts 1,50 euro per maand. Maar belangrijker: “Wij doen er geen starttarief bovenop”, benadrukt Cornelissen. “Daarnaast toont onafhankelijk onderzoek aan dat wij bij veel palen de goedkoopste laadpas zijn. Het tarief dat betaald wordt tijdens het opladen wordt mede bepaald door de beheerder van de laadpaal. Naast een kWh-tarief is dat soms ook een start- en/of een tijdtarief. Tarieven die allemaal zichtbaar zijn in onze app.”
Cowboys
Cornelissen weet uiteraard van de ‘cowboys’ in de markt die zogenaamde gratis passen uitgeven maar waarbij er bij iedere laadbeurt allerhanden extra transactiekosten worden berekend. Het onderzoek van fleetmanagement-organisatie Fleet Support onlangs, waarschuwde daar nog voor. Cornelissen verbaast zichzelf ook nog over het grote verschil in laadtarieven aan de laadpaal. Terwijl de gemiddelde leaserijder niet echt prijsgedreven is – de baas betaalt toch wel! – gaat de doelgroep die Vandebron bedient veelal over de eigen portemonnee. “Kleine ondernemers, ZZP’ers en particulieren kijken inmiddels wel naar de tarieven. Want de verschillen zijn groot en dat kan best in de papieren lopen. Opmerkelijk is dat de laatste maanden ook grotere bedrijven bij ons aankloppen omdat ze toch meer op de kosten willen sturen. Schijnbaar vallen wij ook op in dat segment door onze aanpak en prijsstructuur.”
Die leaserijders kan Vandebron overigens prima bedienen. Zo levert de groene energiemaatschappij niet alleen slimme laadoplossingen bij mensen thuis maar ook bij bedrijven. De thuislaadpalen kunnen bovendien zakelijke stroomkosten automatisch verrekenen met de werkgever. Het bedrijf zegt een totaaloplossing te hebben voor iedereen die zakelijk elektrisch rijdt: van slimme laadpalen met verrekening tot een overzichtelijk dashboard en Mobile App – het hele proces wordt verzorgd. Vandebron is ook ‘laadpartner’ van bijvoorbeeld leasemaatschappij MisterGreen, MyWheels en Energiewacht. Vooral vanwege de oplossingen op het vlak van slim laden. Cornelissen: “Vandebron stuurt momenteel via slimme laadoplossingen zoals Slim Laden. Dit is een geavanceerde dienst waarbij je met je elektrische auto kunt bijdragen aan het balanceren van het energienet. Op afstand kunnen we bijvoorbeeld via onze software het laden van honderden elektrische auto’s tegelijk stoppen en hervatten, waardoor we vraag en aanbod van energie met elkaar in balans brengen.”
Sturen op groene stroom
Dit ‘specialisme’ wordt nu ook ingezet door de elektrische autofabrikant NIO. Naast ‘gewoon’ laden kan je een NIO ook voorzien van een compleet opgeladen batterijpakket bij zogenaamde batterijwisselstations. Daar zijn er nu negen van in het land en de komende jaren moet dit aantal fors gaan uitbreiden. Dankzij de Vandebron ‘Active Balancing’ software kunnen de NIO-batterijwisselstations nu tevens worden ingezet om het lokale energienet te balanceren wanneer de energievraag en -aanbod niet aan elkaar gelijk zijn. Een paar maanden geleden sloot Vandebron overigens ook een overeenkomst met Polestar. Cornelissen: “Op dit soort technieken, waarbij we feitelijk sturen op verschillende energiemarkten, zetten we vol in. Smart Charging kan zelfs geld opleveren; TenneT geeft een financiële vergoeding als Vandebron klanten er aan meedoen. Ook over die opbrengst zijn we transparant: 75% gaat naar onze klant, 25% gaat naar de ontwikkeling van nog slimmere systemen.”
Klik hier voor meer informatie over Vandebron
Categorie: Laadinfrastructuur






