De markt zit te springen om elektrische auto’s met een prijskaartje van onder de 40.000 euro. Veel fleetowners hebben inmiddels een zero emission beleid ingesteld waardoor er alleen elektrische leaseauto’s kunnen worden besteld. Maar de (grote) modellen van weleer, zijn te duur voor een brede EV-acceptatie. Ook al omdat de fiscale voordelen ervan verder worden afgebouwd. Volvo denkt daarom dat het kan scoren met hun nieuwe EX30. En doet dat al. “We doen eindelijk weer volop mee met grote aanbestedingen!”
De nieuwe vol-elektrische Volvo EX30 is inmiddels gepresenteerd bij leasemaatschappijen en restwaardespecialisten. Rob de Kroon, bij Volvo Car Nederland onder andere het aanspreekpunt van leasemaatschappijen, is zichtbaar tevreden. De afgelopen weken heeft hij menig roadshow bijgewoond waar hij Volvo’s nieuwste boreling mocht presenteren aan leasemaatschappijen. “De animo was groot; mensen lieten er hun lunch voor schieten. Maar helemaal tevreden waren we met het inschatten van de restwaarde van deze auto. Het levert uiterst scherpe leasetarieven op vergeleken met de concurrentie.”
Dat geeft ruimte voor premium modellen die qua fiscale waarde scherp geprijsd zijn
Volvo is bij zakelijke rijders bovendien populair, wijst onderzoek steeds weer uit. Maar een echte ‘fleetauto’ had men sinds de V40 eigenlijk niet meer. De huidige populaire XC40, waarvan de elektrische variant nu EX40 heet, doet het in de verkopen nog altijd goed – de orderintake blijft, zo meldt De Kroon, tot op de dag van vandaag doorlopen. Afgelopen februari was het zelfs de meest ingezette leaseauto. Maar de compactere EX30 zit qua prijs onder de 37 mille met goede specs qua vermogen en range. De auto bevindt zich in een nieuw maar snelgroeiend segment: er is wereldwijd een groeiende vraag naar compacte, volledig elektrische premium SUV’s. Helemaal de zakelijke markt zit te springen om dergelijke auto’s, merkt De Kroon. “De fiscale voordelen van een elektrische leaseauto gaan er de komende tijd vanaf. Tegelijkertijd hebben vooral de grote corporates inmiddels besloten alleen nog maar EV’s toe te staan in het kader van hun eigen duurzaamheidsdoelstellingen. Daarbij blijft de vraag naar een auto van de zaak hoog in deze krappe arbeidsmarkt. Dat geeft ruimte voor premium modellen die qua fiscale waarde scherp geprijsd zijn waarbij je niet hoeft in te leveren op kwaliteit, comfort en zelfs in veel gevallen: ruimte!”
Drie voor-geconfigureerde modellen
Ook de eerste tender is binnen: een groot bouwbedrijf gaat de EX30 inzetten als standaard (voorloop)auto
Volvo bestormt met de nieuwe EX30 de zakelijke markt; de auto is inmiddels goed leverbaar, de afleveringen komen inmiddels op stoom. Ook de eerste tender is binnen: een groot bouwbedrijf gaat de EX30 inzetten als standaard (voorloop)auto. Niet onbelangrijk: in het tweede kwartaal van 2024 komt Volvo met een nieuw, flexibel zakelijk leaseproduct. Gezamenlijk met Volvo Car Lease wordt daar momenteel de laatste hand aan gelegd. De Kroon kan er tijdens dit interview nog niet alles over zeggen, maar ziet dat er in de markt behoefte is aan zakelijke, flexibele contracten. Er komen in eerste instantie drie voor-geconfigureerde modellen van de EX30 en EX40. Die laatste ook, als XC40, in mild-hybrid variant, want nog niet iedereen wil of kan elektrisch. “Waarbij de auto’s in pijplijn staan, want snel leveren is een voorwaarde voor een flexibel product”, aldus De Kroon.
Voorspelbaar prijsbeleid
Dat Volvo met de EX30 ook weer terecht komt op de shortlist van menig leaserijder, daar is De Kroon van overtuigd. Toch is 2024 voor hem een spannend jaar. Temeer omdat 2024 het jaar is dat vele duizenden ‘4% bijtellers’ hun contract uitlopen. Al die leaserijders moeten op zoek naar een nieuwe leaseauto, veelal elektrisch omdat het van de baas moet. De Kroon denkt onder die doelgroep met de EX40 en EX30 zieltjes te kunnen winnen. Ook leasemaatschappijen gaan daarin mee. “Vele van die leaserijders gaan niet zomaar ineens 400 euro aan bijtelling betalen. Een EX30 heb je bijna voor de helft. En leasemaatschappijen halen een betrouwbare partij binnen die bekend staat om zijn goede restwaardes, ROB-cijfers en – niet onbelangrijk tegenwoordig – een stabiel prijsbeleid.”
Categorie: Geen categorie