Als fleetowner of leasemaatschappij een deelauto-oplossing willen inzetten? Micpoint heeft net een systeem geleverd aan Multilease/Multirent. Voor bouwbedrijf BAM is Micpoint uitgegroeid tot technologische corporate mobility partner. Ed Moné van Micpoint vertaalt graag ‘grote mobiliteitsthema’s’ naar bruikbare producten en diensten om de kosten van het wagenpark inzichtelijk te maken.
Telematica, big data, brede mobiliteitsoplossingen… een greep uit de ‘grote thema’s’ die de fleet- en leasebranche momenteel beheersen. Tegelijkertijd werken er al talrijke, innovatieve bedrijven hard aan om al deze thema’s om te zetten in concrete producten en diensten. Sommige bedrijven doen dat al heel lang, zoals Micpoint. Ooit begonnen als inbouwbedrijf voor mobiele telefoons in auto’s, inmiddels een telematicapartner voor de grote fleets.

Ed Moné van Micpoint: “De uitdaging is om alle beschikbare data te ontsluiten voor de verschillende doeleinden”
Ed Moné laat zich dan ook niet snel gek maken door alle rumoer in de branche. Hij heeft menig thema al voorbij zien komen en verzucht tijdens het interview meerdere malen dat sommige ontwikkelingen wel erg langzaam gaan. Terwijl de techniek er al lang klaar voor is.
Meest prangende voorbeeld is het systeem van de bijtelling. Want waarom niet bijtellen aan de hand van het aantal kilometers dat je rijdt? Moné: “Kilometerbeprijzing is het meest voor de hand liggend en eerlijk systeem. Want is het niet pure kapitaalvernietiging als je in het weekend de leaseauto laat staan omdat je geen bijtelling wilt betalen? Vervolgens moet je wel in je oude, vervuilende privéauto stappen. Ook de leasebranche zou massaal deze afrekenmethode kunnen introduceren. De techniek is er helemaal klaar voor.”
Geldverslindende infrastructuur
Over kapitaalvernietiging gesproken: Moné wordt er telkens aan herinnerd als hij op de A12 rijdt tussen Utrecht en Gouda. Daar staat nog de proefopstelling van de elektronische tolpoortjes die Nederland aan de kilometerheffing moest krijgen. “Een dergelijke geldverslindende infrastructuur heb je nu niet meer nodig. In de voertuigen zelf zitten namelijk alle communicatieapparatuur die je nodig hebt. De uitdaging is om alle beschikbare data te ontsluiten voor de verschillende doeleinden.”
Precies op dat laatste vlak is Micpoint een van de toonaangevende spelers. Het bedrijf bouwt al jaren aan een ‘onafhankelijk’ platform MyFMS. Het is de backbone van het bedrijf, zegt Moné, hierop komen alle data niet alleen uit de voertuigen maar ook uit de mobile divices op terecht. Uit al die data kan er weer waardevolle content worden gehaald.
Het zijn spullen die je niet zomaar even kunt huren, inzetbaarheid en efficiency zijn hier enorm belangrijk
Mooi voorbeeld is volgens Moné het recent vernieuwde partnership met bouwbedrijf BAM. Al langer verzorgde Micpoint de ritregistratie van het wagenpark. Nu zal het voertuigmanagementsysteem ook gebruikt worden voor ondersteuning van de werktijden (HR) en daarmee ook de verloning van de uren van de werknemers. Het systeem biedt met haar nieuwe functionaliteiten een integrale oplossing voor het hele proces van het zakelijke en privégebruik door de berijders en bijrijders in de auto. BAM heeft naast 4000 personenauto’s ook 2300 bedrijfswagens rijden: van service-auto’s en kleine busjes tot grotere bussen, die soms zelfs complete werkplaatsen zijn.
Moné: “Wat voorheen handmatig door werkbriefjes werd gedaan is nu volledig geautomatiseerd. Het heeft een flinke kostenbesparing opgeleverd. Ook is nu al het specialistisch werkmateriaal van BAM aangesloten om het onderhoud aan deze dure machines ruim van te voren te kunnen inplannen. Het zijn spullen die je niet zomaar even kunt huren, inzetbaarheid en efficiency zijn hier enorm belangrijk”.
Grondige kennis van al die auto’s
Een ander concreet product is de carsharing-oplossing van Micpoint. Eind vorig jaar werd daarvoor al voertuighulpverlener Logicx als klant binnengehaald. Logicx wil meer en flexibelere mobiliteitsdiensten gaan aanbieden, Micpoint is hierin nu hun ‘technologische’ partner. Eenzelfde constructie is recentelijk operationeel geworden: Micpoint is nu ook de technische partner van Multilease en Multirent die eveneens voor hun klanten deelauto-oplossingen willen aanbieden. “De pilot met zowel enkele elektrische als conventionele auto’s is onlangs afgerond. De auto’s kunnen nu locatieonafhankelijke worden ingezet”.
Volgens Moné heeft Micpoint de tender van Multilease gewonnen vanwege de aanwezige technische kennis. “Als je zoveel verschillende voertuigmerken en –types in je park hebt, is grondige kennis van al die auto’s noodzakelijk. Autofabrikanten gebruiken geen standaard techniek om telematicatoepassingen op aan te kunnen sluiten. Wat overigens vreemd is, de klant vraagt immers tegenwoordig om dergelijke technieken!”
Een drempel voor werknemers om hun auto te delen, is de angst voor schade aan hun auto
De verbreding van dienstverlening van Micpoint zorgt er ook voor dat het bedrijf regelmatig met afdelingen HR om de tafel zit. Want een deelauto neerzetten bij een bedrijf is één ding, werknemers moeten er vervolgens wel gebruik van gaan maken. Ofwel, er moet draagvlak gecreëerd worden binnen het bedrijf. Ook daar wil Moné met Micpoint wat in gaan betekenen. Moné: “Een drempel voor werknemers om hun auto te delen, is de angst voor schade aan hun auto. Een deukje is snel over het hoofd gezien en kan in een later stadium voor problemen zorgen. Onze teams, die al dagelijks in heel het land op pad zijn, gaan straks de auto’s met een zekere regelmaat fysiek controleren. Dat moet uiteindelijk de drempel verlagen.”
Categorie: Telematica