Is de Elektrische Auto van het Jaar wel veilig genoeg? Die vraag drong zich op toen de awards voor de EV Van het Jaar half maart werden uitgereikt door de jury die de auto’s moesten beoordelen op acht categorieën. Daaronder niet een aparte categorie ‘veiligheid’, hoewel dat thema wel alle aandacht verdient, benadrukt Collin Bell van VVGN. Juist voor een EV! “Aan veiligheidssnufjes op de auto’s geen gebrek, maar berijders moeten ze wel goed gebruiken. Daar wringt de schoen!”
Talrijk zijn de verhalen van overwegend ervaren zakelijke rijders die niet snel genoeg de veiligheidssnufjes, de zogenaamde ADAS-systemen, uitzetten zodra ze in de auto stappen. Al die piepjes en rij-ingrepen zodra er ook maar even een bochtje wordt afgesneden; het wordt als storend ervaren. Het ene merk is daarin toegefelijker dan anderen. De bedoeling van die systemen is uiteraard nobel. En ADAS-systemen bevorderen wel degelijk de verkeersveiligheid, benadrukt Bell. Maar bestuurders moeten er wel mee leren omgaan. “In negen van de tien keer openen we echt de ogen van chauffeurs tijdens onze trainingen hoe om te gaan met de ADAS-systemen. Bovendien weten velen niet eens welke systemen er allemaal aan boord zitten.”

De effecten van ADAS-systemen op de verkeersveiligheid… (adaptive) cruise control blijkt helemaal niet zo veilig (klik om te vergroten)
Dat in de praktijk het ene systeem wat anders werkt dan dat van een andere merk, weet Bell ook. Niet alle systemen zijn even volmaakt, al zetten de fabrikanten daarin grote stappen. Ze zijn natuurlijk ook gewoon toegelaten door de wetgever; daar gaan uitvoerige tests aan vooraf, weet Bell. “Voertuigen worden steeds veiliger, dat is ontegenzeggelijk waar. ADAS-systemen zitten ook standaard in steeds meer voertuigen. Steeds meer fleetowners vragen er ook om. Het is een goede zaak.”
Veiligheidsuitdagingen
Maar specifiek de elektrische auto heet zo zijn eigen ‘veiligheidsuitdagingen’, benadrukt Bell. De auto’s zijn zwaarder, hebben meer vermogen – dat ook direct vrijkomt – en reageren over het algemeen anders tijdens bijvoorbeeld noodsituaties dan standaard brandstofvoertuigen. Veel automerken bieden klanten inmiddels zogenaamde aflevertrainingen aan om alle functies van een moderne EV goed uitgelegd te krijgen. Ook VVGN verzorgt dergelijke trainingen voor onder andere VW, Audi, Skoda, Toyota en Lexus. Die trainingen zijn voor de berijders gratis, het vraagt alleen één uur en vijftien minuten tijd van de berijder. “Een tijdsinvestering die het dubbel en dwars waard is. Voor de veiligheid, maar ook voor het verkrijgen van een optimale actieradius van de EV. Rijden met een EV vraagt om een ander rijgedrag, daar helpen we bij”, aldus Bell.
Ook hier is het vaak een eyeopener en leidt bovendien tot rustiger rijgedrag en meer ontspannen chauffeurs
Overigens geeft VVGN ook EV-trainingen rechtstreeks aan fleetowners. De laatste tijd krijgt Bell veel bestuurders van elektrische bestelbussen over de vloer. Niet alleen veiligheid (lees: goed werkgeverschap) speelt hierin een rol, bedrijven willen ook grip houden op de ROB-kosten: de snellere EV – dat geldt ook voor bestelauto’s – vraagt bijvoorbeeld nogal wat van de banden. Als tenminste die extra pk’s ook daadwerkelijk worden omgezet in het rijgedrag. Maar ook de schadelast proberen bedrijven zoveel mogelijk te temmen. De bussen zijn al flink duurder dan de brandstofevenknie, net als de onderdelen al dan niet voorzien van sensoren. “Ook die bestuurders leggen we haarfijn uit wat de ADAS systemen doen en hoe ze die het best kunnen inzetten. Ook hier is het vaak een eyeopener en leidt bovendien tot rustiger rijgedrag en meer ontspannen chauffeurs.”
Of autofabrikanten dan niets kunnen verbeteren aan de ‘veiligheids-hardware’ in de auto? Bell kijkt soms wel wat fronsend naar de steeds uitgebreidere entertainmentsystemen in moderne auto’s. Grote schermen met daarop veel informatie, het is veelal standaard in menig EV. Bell: “Helaas heeft dit wel invloed op de mate van afleiding van een berijder. En afleiding is de grootste veroorzaker van verkeersongevallen. Goede systemen die de bestuurder helpen om de focus te houden op de weg, die zouden wat ons betreft welkom zijn.”
Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Gerelateerde links:
- Verkeersveiligheid: werk aan de winkel!
- Alliantie Stop Verkeersongevallen deelt eerste 250.000 (!) trainingen uit aan risicogroepen
- Hoge schadefrequentie indicator voor ongevallen met letsel
- Groeiend aantal bedrijven verbiedt vergaderen in de auto
- DriveTag App maakt MONO-score inzichtelijk
- “Sturen op merken komt terug door de EV”







