Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Rijden met een EV vraagt om een ander rijgedrag”

donderdag 4 juli, 2024
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Is de Elektrische Auto van het Jaar wel veilig genoeg? Die vraag drong zich op toen de awards voor de EV Van het Jaar half maart werden uitgereikt door de jury die de auto’s moesten beoordelen op acht categorieën. Daaronder niet een aparte categorie ‘veiligheid’, hoewel dat thema wel alle aandacht verdient, benadrukt Collin Bell van VVGN. Juist voor een EV! “Aan veiligheidssnufjes op de auto’s geen gebrek, maar berijders moeten ze wel goed gebruiken. Daar wringt de schoen!”

Talrijk zijn de verhalen van overwegend ervaren zakelijke rijders die niet snel genoeg de veiligheidssnufjes, de zogenaamde ADAS-systemen, uitzetten zodra ze in de auto stappen. Al die piepjes en rij-ingrepen zodra er ook maar even een bochtje wordt afgesneden; het wordt als storend ervaren. Het ene merk is daarin toegefelijker dan anderen. De bedoeling van die systemen is uiteraard nobel. En ADAS-systemen bevorderen wel degelijk de verkeersveiligheid, benadrukt Bell. Maar bestuurders moeten er wel mee leren omgaan. “In negen van de tien keer openen we echt de ogen van chauffeurs tijdens onze trainingen hoe om te gaan met de ADAS-systemen. Bovendien weten velen niet eens welke systemen er allemaal aan boord zitten.”

De effecten van ADAS-systemen op de verkeersveiligheid… (adaptive) cruise control blijkt helemaal niet zo veilig (klik om te vergroten)

Dat in de praktijk het ene systeem wat anders werkt dan dat van een andere merk, weet Bell ook. Niet alle systemen zijn even volmaakt, al zetten de fabrikanten daarin grote stappen. Ze zijn natuurlijk ook gewoon toegelaten door de wetgever; daar gaan uitvoerige tests aan vooraf, weet Bell. “Voertuigen worden steeds veiliger, dat is ontegenzeggelijk waar.  ADAS-systemen zitten ook standaard in steeds meer voertuigen. Steeds meer fleetowners vragen er ook om. Het is een goede zaak.”

Veiligheidsuitdagingen

Maar specifiek de elektrische auto heet zo zijn eigen ‘veiligheidsuitdagingen’, benadrukt Bell. De auto’s zijn zwaarder, hebben meer vermogen – dat ook direct vrijkomt – en reageren over het algemeen anders tijdens bijvoorbeeld noodsituaties dan standaard brandstofvoertuigen. Veel automerken bieden klanten inmiddels zogenaamde aflevertrainingen aan om alle functies van een moderne EV goed uitgelegd te krijgen. Ook VVGN verzorgt dergelijke trainingen voor onder andere VW, Audi, Skoda, Toyota en Lexus. Die trainingen zijn voor de berijders gratis, het vraagt alleen één uur en vijftien minuten tijd van de berijder. “Een tijdsinvestering die het dubbel en dwars waard is. Voor de veiligheid, maar ook voor het verkrijgen van een optimale actieradius van de EV. Rijden met een EV vraagt om een ander rijgedrag, daar helpen we bij”, aldus Bell.

Ook hier is het vaak een eyeopener en leidt bovendien tot rustiger rijgedrag en meer ontspannen chauffeurs

Nog onder het doek: de EV van het Jaar…

Overigens geeft VVGN ook EV-trainingen rechtstreeks aan fleetowners. De laatste tijd krijgt Bell veel bestuurders van elektrische bestelbussen over de vloer. Niet alleen veiligheid (lees: goed werkgeverschap) speelt hierin een rol, bedrijven willen ook grip houden op de ROB-kosten: de snellere EV – dat geldt ook voor bestelauto’s  – vraagt bijvoorbeeld nogal wat van de banden. Als tenminste die extra pk’s ook daadwerkelijk worden omgezet in het rijgedrag. Maar ook de schadelast proberen bedrijven zoveel mogelijk te temmen. De bussen zijn al flink duurder dan de brandstofevenknie, net als de onderdelen al dan niet voorzien van sensoren. “Ook die bestuurders leggen we haarfijn uit wat de ADAS systemen doen en hoe ze die het best kunnen inzetten. Ook hier is het vaak een eyeopener en leidt bovendien tot rustiger rijgedrag en meer ontspannen chauffeurs.”

De Tesla model 3 werd EV van het jaar 2024

Of autofabrikanten dan niets kunnen verbeteren aan de ‘veiligheids-hardware’ in de auto? Bell kijkt soms wel wat fronsend naar de steeds uitgebreidere entertainmentsystemen in moderne auto’s. Grote schermen met daarop veel informatie, het is veelal standaard in menig EV. Bell: “Helaas heeft dit wel invloed op de mate van afleiding van een berijder. En afleiding is de grootste veroorzaker van verkeersongevallen. Goede systemen die de bestuurder helpen om de focus te houden op de weg, die zouden wat ons betreft welkom zijn.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: Verkeersveiligheid Groep Nederland

Gerelateerde links:

  • Verkeersveiligheid: werk aan de winkel!
  • Alliantie Stop Verkeersongevallen deelt eerste 250.000 (!) trainingen uit aan risicogroepen
  • Hoge schadefrequentie indicator voor ongevallen met letsel
  • Groeiend aantal bedrijven verbiedt vergaderen in de auto
  • DriveTag App maakt MONO-score inzichtelijk
  • “Sturen op merken komt terug door de EV”
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design