Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

E-bikes leasen zonder ‘typische lease-ergernissen’

maandag 9 september, 2024
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Een fiets van de zaak is een van de meest gevraagde secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook werkgevers hebben het omarmd, of het nu vanuit oogpunt is van goed werkgeverschap, duurzaamheid of vitaliteit. De acceptatie is er. Tenminste, als werkgevers grip hebben op de kosten, er een goed fietsplan aan de basis ligt en er een serviceapparaat beschikbaar is. Zaken die de oprichters van MobiLease, Arnoud Broers en Marcel Swaak, met hun leaseverleden als geen ander beheersen. Maar hun fietsleasebedrijf moest dan wel zonder ‘typische lease-ergernissen’ van de grond komen.

Waar ‘gewone’ autoleasemaatschappijen de fiets er vaak bij doen, heeft MobiLease zijn propositie volledig op de e-bike afgestemd. Het bedrijf bestaat sinds 2016, was de partij achter heel wat e-bike projecten van de overheid, diverse gemeenten en bedrijven. Ook ontwikkelde het een eigen ‘zorgfiets’ voor thuiszorgorganisaties die gek werden van al dat autogebruik (vaak met de privéauto) in de stad met bijbehorende kosten, parkeer- en fileproblemen en berg aan administratie.

Maar de fiets van de zaak kreeg pas echt vleugels toen de bijtellingsregeling in 2020 werd ingevoerd. Werkgevers konden daardoor de fiets buiten de WKR houden en werknemers vonden de bijtelling van 7 procent duidelijk en acceptabel. Sterker nog; werknemers wilden erg graag een lease e-bike! Al snel groeide bij sommige werkgevers het leasefietspark fors. Daarmee ook het belang van een kwalitatief goede aanbieder. Broers: “Een leasefiets is natuurlijk geen leaseauto en daarom ook een ander product dat zo zijn eigen aanpak behoeft. Die focus hebben wij hier bij MobiLease meteen gehad. Dat heeft er onder andere voor gezorgd dat we eigen servicemonteurs hebben rondrijden, eigen dealerships hebben opgebouwd, zelf de remarketing doen en zelfs een eigen vervangende fietsleasevloot hebben. Maar het verschil zit hem ook sterk in de voorwaarden van het contract.”

“Drama’s!”

Die voorwaarden bepalen bijvoorbeeld de afkoop van het fietsleasecontract mocht een werknemer eerder uit dienst gaan. In leaseautoland leidt dit niet zelden tot onenigheid tussen werkgever en werknemer. Of zoals Broers het omschrijft: “Het leidt tot drama’s!” MobiLease wilde daar vanaf de start meteen duidelijkheid over geven: is het contract over de helft: dan wordt er maximaal drie termijnen in rekening gebracht als de e-bike eerder terugkomt. Is het contract nog niet op de helft: dan vier termijnen. Swaak: “Waarom zou je het aan de voorkant allemaal zo moeilijk maken? Bij ons ook geen verschillende onderhoudspakketten zoals bij onze concurrenten of bepalingen waarbij het eerste jaar maar voor maximum 150 euro mag worden gerepareerd. Bij ons zit gewoon alles in de leaseprijs inbegrepen. Van het opstappen tot het inleveren van de fiets. Aan eigen risico’s doen we ook niet.”

Waarom zou je het aan de voorkant allemaal zo moeilijk maken?

MobiLease kan deze houding aannemen omdat ze inmiddels beschikken over een bak aan onderhoudsdata. Want vergis je niet, het onderhoud van een e-bike tijdens een driejarig contract, kan best in de papieren lopen. Een fiets is een onderhoudsproduct. Een grote beurt, waarbij ook de remmen worden vervangen, kan zomaar 400 euro kosten. “Bedenk ook dat veel werknemers jaarlijks wel vijf- tot zesduizend kilometers fietsen. Die wonen bijvoorbeeld op tien kilometer afstand van hun werk, doen bijna al het woon-werkverkeer op de e-bike en fietsen ook privé. Dat tikt allemaal aan”, aldus Swaak.

“The proof of the pudding is the eating”

vlnr: Marcel Swaak, Ronald Postma en Arnoud Broers

Dat besef van de kosten van een e-bike is er nog niet in de markt, zien beide heren. De fietsleasemarkt is ook nog pril, maar het potentieel is groot. MobiLease gebruikt het platform van Hellorider, puur voor de automatisering van alle processen. Daardoor kan het binnen één dag (en zonder gedoe) fietslease bij een klant implementeren. Verder is het aan MobiLease. En ‘the proof of the pudding is the eating’, benadrukt Broers. “Op kwaliteit en service hebben we de aanbesteding van de Rijksoverheid gewonnen, met aanvankelijk zeven ministeries. Heel wat ambtenaren fietsen inmiddels op onze e-bikes. Waarbij we onlangs nog van de verantwoordelijke afdeling het compliment kregen dat het operationeel allemaal vlekkeloos loopt en dat ze er bij de implementatie van het fietsplan weinig werk in hoefden te steken. Daar doe je het voor.”

En dat er soms in de operatie wat ‘hickups’ voorkomen, is natuurlijk niet altijd te voorkomen. Zo had MobiLease in haar vloot ruim 50 Van Moofs rondrijden. Broers: “Iedereen weet hoe het met die fabrikant is afgelopen. Toen de problemen met de fiets zich aandienden hebben wij ervoor gezorgd dat de Van Moof-rijders zonder extra kosten een nieuwe e-bike mochten uitzoeken. Dergelijke problemen horen niet bij de klant te liggen; wij als kenners lossen dat wel op! Probeer dit maar eens voor elkaar te krijgen bij je autoleasemaatschappij.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Fiets / e-bike
Labels: MobiLease

Gerelateerde links:

  • Ronald Postma executive advisor MobiLease
  • De eigen MobiLease bedrijfs-e-bike
  • VNA ziet fietsleasepark groeien naar 80.000
  • Cyclis Bike Lease in Duitse handen
  • ‘Meerderheid werknemers krijgt geen fietsvergoeding’
  • Fietsen naar het werk populairder dan ooit
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design