Euromobil neemt op de (zakelijke) autoverhuurmarkt een bijzondere positie in. Als overkoepelende verhuurorganisatie van de VAG-dealers beschikt het maar liefst over een wagenpark van 15.000 voertuigen, 40 vestigingen en 150 uitgiftepunten. Al bijna 30 jaar in Nederland, maar vooral sinds corona maakt Euromobil grote stappen in omvang. En investeerde bovendien flink in digitaliserings- en professionaliseringsslagen. Dat maakt, volgens algemeen directeur Anneke Petersen, Euromobil misschien wel tot het best bewaarde geheim in de huurmarkt. “We mogen ons richting de zakelijke markt echt duidelijker positioneren als de shortlease en verhuur partner in Nederland.”
Niet dat het slecht gaat met Euromobil. Integendeel. De vraag van fleetowners naar flexibiliteit is groot. Toch heeft Petersen niet altijd het idee goed op de radar te staan, dus werk aan de winkel, met name bij de (groot)zakelijke markt. Trots is Petersen op de goede reviews van bestaande klanten; jaarlijks houdt Euromobil klantmetingen met een ruime 8 als uitkomst dit jaar. Mooi vindt Petersen ook de gesprekken met bijvoorbeeld de HR-afdelingen van bedrijven. “Je ziet steeds vaker dat mobiliteit een HR[1]aangelegenheid is. Dan hebben ze net met veel moeite nieuw personeel binnengehaald, dan moet er gewoon een goed mobiliteitspakket aan de arbeidsvoorwaarden vastzitten. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet meteen aan lange leasecontracten vastzit? Huren is dan een goede optie, maar wel met een jonge auto die de waarde en kwaliteit die je als werkgever wilt uitstralen.. Uiteindelijk wil je dat de werknemer denkt: deze werkgever heeft alles op orde!”
Wat die auto’s betreft, zit dat bij Euromobil natuurlijk wel goed. De PON-merken: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Volkswagen bedrijfswagens, bestrijken een groot deel van alle zakelijke leaseauto’s. Er is dus altijd wel een merk of model dat de werknemer weet te behagen. Inclusief elektrische auto’s. Voor die laatste groep heeft Euromobil onlangs zelfs een proefabonnement in het leven geroepen. Petersen: “Sommige organisaties zetten sterk in op CO2- doelstellingen en dus op elektrisch rijden. Maar je moet het personeel natuurlijk wel meekrijgen. Om HR-afdelingen de tools te geven om mensen toch eens te triggeren om elektrisch rijden te ervaren, hebben we zo’n abonnement in het leven geroepen. Dit product hebben we dus echt gezamenlijk met klanten ontwikkeld.”
‘Mobiliteitsuitdagingen’
Maar Petersen ziet de taak van Euromobil breder dan alleen huur-EV’s te leveren. Het wil optreden als partner in het brengen van flexibiliteit. Voor bedrijven best wel een uitdaging in tijden van wisselende wetgeving, nieuwe doelstellingen op het gebied van milieu of andere (externe) factoren die invloed hebben op het mobiliteitsbeleid. “Op dat vlak sparren we samen met klanten. We hebben uiteraard de producten en diensten om flexibiliteit te brengen, maar bedrijven hebben vaak ook een gesprekspartner nodig op dit vlak. Een gemakkelijk benaderbare partij die meedenkt en wil meebewegen. Om te bepalen waar de echte uitdagingen zitten om met goede oplossingen te komen.”
Voor Euromobil betekent deze samenwerking ook om zelf een mooie balans te vinden tussen klanten als leasemaatschappijen, intermediairs– die voor het flexibele aanbod richting hun klanten vertrouwen op Euromobil – en rechtstreeks aan fleetowners. “Euromobil is in het verleden altijd sterk geweest om direct en snel te anticiperen. En nu bouwen we voort en door op een bredere, meer solide basis. Inmiddels hebben we ook een aantal onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen als overheid als klant, zoals de Nationale Politie en Defensie. Dat zijn, in de mix hele waardevolle relaties met een langetermijnperspectief”, aldus Petersen.
De ‘cockpit’ van Euromobil
De overheidsinstanties heeft Euromobil mogen aansluiten na het winnen van tenders. Tenders specifiek gericht op flexibele (huur)auto’s. Het past in een trend waarbij doorgaans grotere fleetowners specifiek voor hun flexibele schil in het wagenpak op zoek gaan naar marktpartijen. En dus niet als vanzelf daarin terugvallen op hun leasemaatschappijen. Want dat huren en leasen twee aparte werelden zijn, weten fleetowners inmiddels ook. “Het vergt natuurlijk heel wat van je operatie als je bijvoorbeeld binnen 4 uur een zwarte Volkswagen Polo geleverd wil hebben bij een klant. In onze ‘cockpit’ hier in Nijkerk, zien we precies (op kentekenniveau) welke beschikbare auto’s waar staan. Waar ook in Nederland! Niks geen telefoontjes meer op en neer, maar direct die specifieke zwarte Polo bij de klant afleveren.
Uiteindelijk wil je dat de werknemer denkt: deze werkgever heeft alles op orde!
Doordat we van tevoren met klanten de service level agreements (SLA’s) afsluiten, is voor alle partijen alles duidelijk, en zoveel mogelijk digitaal en snel. Wij kunnen snel handelen, de betreffende medewerker is blij met zijn HR-afdeling en daar worden wij weer blij van.”
Naast de leasebranche, intermediairs, fleetowners en nu dus ook de overheid, is de IT en werving-, selectie- en detacheringsbureaus grootafnemer van flexibel in te zetten voertuigen. Wat kan Euromobil daarin garanderen ten aanzien van de kwaliteit? Kunnen het bijvoorbeeld allemaal VW Golfs zijn? Wat betekent dat voor de prijs? Petersen:“Zeker! Onze collega’s van operations worden blij van de uitdagende vragen; veel van dezelfde auto’s in een shortlease constructie of een evenement of juist een heel bijzondere auto? Met dat soort vragen gaan we aan de slag. Heerlijk om te zien dat je dan écht die flexibele partner kan zijn.”
Categorie: Huur & Deelauto's






