De keuze voor elektrisch heeft menig bedrijf al gemaakt, daar doet het huidige ‘negatieve’ sentiment rondom elektrische auto’s niets aan af. Zelfs nu duidelijk is geworden dat het kabinet de fiscale voordelen op EV’s sneller wil afbouwen dan aanvankelijk afgesproken. Fleet Support ziet alleen maar méér vraag naar diensten rondom de groeiende elektrische vloot. Zo komt het nu met e-Manager!
Want Arie Brundel en Koen van Hamburg, beiden van Fleet Support, zien in de markt vooral reuring rondom het thema laden en het grip krijgen op de kosten daarvan. Dat bleek al uit de afgelopen zomer gepubliceerde Barometer Zakelijke Mobiliteit, een jaarlijks onderzoek van Fleet Support hoe bedrijven met hun mobiliteitsbeleid in het algemeen en autoregelingen in het bijzonder omgaan. Voor de 2024-editie vulden 31 vertegenwoordigers van bedrijven – van groot tot klein – uit diverse sectoren een omvangrijke vragenlijst in. Het onderzoek vertegenwoordigt als zodanig een gezamenlijk wagenpark van 22.500 voertuigen.
Volgens de fleetmanagement-organisatie vallen een aantal zaken op in dit onderzoek. Daarbij ook het gegeven dat maar weinig bedrijven sturen op de kosten van elektrisch laden. Dit terwijl bij menig organisatie alleen al de (verborgen) laadkosten de pan uitrijzen! Denk aan blokkeerkosten, starttarieven, extra aansluitvergoedingen. Los nog van de onduidelijke en weinig transparante tarieven die laadpaalexploitanten en laadpasaanbieders hun klanten bieden.
Is die gratis laadpas waar veel zakelijke rijders mee rondrijden wel echt gratis?
Maar ook: is die gratis laadpas waar veel zakelijke rijders mee rondrijden wel echt gratis? En hoe zit dat met de roaming- en transactiekosten? Brundel: “Bedenk dat een gemiddelde EV-rijder wel vijf of zes keer per week bij een laadpaal staat. Die berijder maakt het niet uit waar die staat, maar de rekening komt natuurlijk uiteindelijk bij zijn wagenparkbeheerder terecht. Die ziet de ene keer een laadtarief van 40 cent per kwh, dan weer 80 cent en de volgende keer 59 cent. Er is geen peil op te trekken. Als je dan enkele honderden of soms al duizenden EV’s in je park hebt rondrijden, gaat dat wringen.”
Excessen
Fleet Support adviseert haar klanten al op alle mogelijke vlakken rondom het laden van voertuigen; het heeft onder andere een aantal tenders begeleid voor thuislaadpalen. In de systemen ziet het nu ook bijvoorbeeld de excessen in laadtarieven. Of als een werknemer een wat al te gortig tarief heeft ingesteld bij zijn thuislaadpaal als hij de leaseauto zakelijk aan het laden is. En wat de laadpas betreft: er zijn in de markt zoveel variaties op abonnementen en laadtarieven. Van Hamburg. “Bedenk dat er ruim 20 grotere aanbieders zijn van laadpassen, ieder met zijn eigen kostenstructuur. En vergeet daarbij de roamingkosten niet. Het is voor een bedrijf een flinke zoektocht om een pas te vinden die past bij het laadgedrag van de werknemers. Een eenvoudige analyse van ons leert al dat er veel bespaard kan worden door goed te kijken welke laadpas/laadpaal past je bedrijf!”
Bedenk dat als je alleen al 500 euro per jaar per auto bespaart, dat dit op een vloot van 500 voertuigen gewoon 2,5 ton is. Per jaar!
Al die ervaring van Fleet Support met de kosten van elektrisch laadinfrastructuur heeft flink wat data opgeleverd. Kennis die nu is gestopt in e-Manager. Een nieuw programma, onlangs gepresenteerd op de EV Experience op Zandvoort, die bestaat uit drie producten. Allereest Insights, waarbij Fleet Support de huidige situatie analyseert en het besparingspotentieel in kaart brengt. Bijvoorbeeld door kritisch te kijken welke laadpas past bij welk bedrijf. Vervolgens is er Control. Ofwel: e-Manager controleert de data, houdt de administratie bij van laadpas en-paal en doet rapportages.
Het laatste onderdeel is Complete. In dit programma ontzorgt Fleet Support de klant op alle vlakken en coördineert en managet het totale proces. Inclusief aanvraag, onderhoud, plaatsing van de laadpaal en laadpas. Dit doet Fleet Support in samenwerking met EV Company. Brundel: “Veel fleetowners zien alle laadinfrastructuur en bijbehorende laadpassen als een soort blackbox. Wij geven met e-Manager inzicht in deze materie. Bedenk dat als je alleen al 500 euro per jaar per auto bespaart, dat dit op een vloot van 500 voertuigen gewoon 2,5 ton is. Per jaar!”
Leaserijders verplicht naar EV
De urgentie om te sturen op de kosten van laden zien Brundel en Van Hamburg duidelijk toenemen bij hun klanten. Vooral natuurlijk bij die bedrijven die de overstap naar elektrisch al gemaakt hebben en waarbij misschien de komende twee jaar nog plug-in hybrides worden toegestaan maar daarna ook niet meer. Het in september gepubliceerde Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) liet al zien dat nu al één op de drie bedrijven in Nederland de leaserijders verplicht om in een elektrische auto te rijden. Dat percentage verdubbelde het afgelopen jaar van 14 naar nu 30 procent. Van de bedrijven met meer dan 1.000 werknemers ligt dit percentage nu zelfs al op 60 procent. Het duurzaamheidsbeleid van Nederlandse werkgevers is daarmee de belangrijkste aanjager van de elektrische auto geworden, concluderen de onderzoekers van VMS | Insight die het onderzoek uitvoeren.
10 x per jaar ‘vreemd’ laden brengt extra kosten met zich mee, waarbij de verschillen tussen aanbieders groot zijn
Welke besparingen e-Manager per bedrijf kan realiseren hangt af van veel factoren. En algeheel percentage wil Van Hamburg er niet op plakken. Maar de voorbeelden zijn talrijk. Neem bijvoorbeeld roaming: 10 x per jaar ‘vreemd’ laden brengt extra kosten met zich mee, waarbij de verschillen tussen aanbieders groot zijn. “Hier hebben we onlangs voor een klant toch 250 euro per jaar per berijder kunnen besparen door te kiezen voor een andere leverancier. En ook thuisladen is in de regel goedkoper dan publiek laden, maar het thuisladen moet natuurlijk wel mogelijk zijn. Kortom, er zijn zoveel variaties, maar met e-Manager maken we dat uiteindelijk per bedrijf inzichtelijk.”
Categorie: Laadinfrastructuur







