Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Voor fleetowners is laadinfrastructuur een soort blackbox”

donderdag 24 oktober, 2024
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

De keuze voor elektrisch heeft menig bedrijf al gemaakt, daar doet het huidige ‘negatieve’ sentiment rondom elektrische auto’s niets aan af. Zelfs nu duidelijk is geworden dat het kabinet de fiscale voordelen op EV’s sneller wil afbouwen dan aanvankelijk afgesproken. Fleet Support ziet alleen maar méér vraag naar diensten rondom de groeiende elektrische vloot. Zo komt het nu met e-Manager!

Want Arie Brundel en Koen van Hamburg, beiden van Fleet Support, zien in de markt vooral reuring rondom het thema laden en het grip krijgen op de kosten daarvan. Dat bleek al uit de afgelopen zomer gepubliceerde Barometer Zakelijke Mobiliteit, een jaarlijks onderzoek van Fleet Support hoe bedrijven met hun mobiliteitsbeleid in het algemeen en autoregelingen in het bijzonder omgaan. Voor de 2024-editie vulden 31 vertegenwoordigers van bedrijven – van groot tot klein – uit diverse sectoren een omvangrijke vragenlijst in. Het onderzoek vertegenwoordigt als zodanig een gezamenlijk wagenpark van 22.500 voertuigen.

Arie Brundel

Volgens de fleetmanagement-organisatie vallen een aantal zaken op in dit onderzoek. Daarbij ook het gegeven dat maar weinig bedrijven sturen op de kosten van elektrisch laden. Dit terwijl bij menig organisatie alleen al de (verborgen) laadkosten de pan uitrijzen! Denk aan blokkeerkosten, starttarieven, extra aansluitvergoedingen. Los nog van de onduidelijke en weinig transparante tarieven die laadpaalexploitanten en laadpasaanbieders hun klanten bieden.

Is die gratis laadpas waar veel zakelijke rijders mee rondrijden wel echt gratis?

Maar ook: is die gratis laadpas waar veel zakelijke rijders mee rondrijden wel echt gratis? En hoe zit dat met de roaming- en transactiekosten? Brundel: “Bedenk dat een gemiddelde EV-rijder wel vijf of zes keer per week bij een laadpaal staat. Die berijder maakt het niet uit waar die staat, maar de rekening komt natuurlijk uiteindelijk bij zijn wagenparkbeheerder terecht. Die ziet de ene keer een laadtarief van 40 cent per kwh, dan weer 80 cent en de volgende keer 59 cent. Er is geen peil op te trekken. Als je dan enkele honderden of soms al duizenden EV’s in je park hebt rondrijden, gaat dat wringen.”

Excessen

Fleet Support adviseert haar klanten al op alle mogelijke vlakken rondom het laden van voertuigen; het heeft onder andere een aantal tenders begeleid voor thuislaadpalen. In de systemen ziet het nu ook bijvoorbeeld de excessen in laadtarieven. Of als een werknemer een wat al te gortig tarief heeft ingesteld bij zijn thuislaadpaal als hij de leaseauto zakelijk aan het laden is. En wat de laadpas betreft: er zijn in de markt zoveel variaties op abonnementen en laadtarieven. Van Hamburg. “Bedenk dat er ruim 20 grotere aanbieders zijn van laadpassen, ieder met zijn eigen kostenstructuur. En vergeet daarbij de roamingkosten niet. Het is voor een bedrijf een flinke zoektocht om een pas te vinden die past bij het laadgedrag van de werknemers. Een eenvoudige analyse van ons leert al dat er veel bespaard kan worden door goed te kijken welke laadpas/laadpaal past je bedrijf!”

Bedenk dat als je alleen al 500 euro per jaar per auto bespaart, dat dit op een vloot van 500 voertuigen gewoon 2,5 ton is. Per jaar!

Al die ervaring van Fleet Support met de kosten van elektrisch laadinfrastructuur heeft flink wat data opgeleverd. Kennis die nu is gestopt in e-Manager. Een nieuw programma, onlangs gepresenteerd op de EV Experience op Zandvoort, die bestaat uit drie producten. Allereest Insights, waarbij Fleet Support de huidige situatie analyseert en het besparingspotentieel in kaart brengt. Bijvoorbeeld door kritisch te kijken welke laadpas past bij welk bedrijf. Vervolgens is er Control. Ofwel: e-Manager controleert de data, houdt de administratie bij van laadpas en-paal en doet rapportages.

Het laatste onderdeel is Complete. In dit programma ontzorgt Fleet Support de klant op alle vlakken en coördineert en managet het totale proces. Inclusief aanvraag, onderhoud, plaatsing van de laadpaal en laadpas. Dit doet Fleet Support in samenwerking met EV Company. Brundel: “Veel fleetowners zien alle laadinfrastructuur en bijbehorende laadpassen als een soort blackbox. Wij geven met e-Manager inzicht in deze materie. Bedenk dat als je alleen al 500 euro per jaar per auto bespaart, dat dit op een vloot van 500 voertuigen gewoon 2,5 ton is. Per jaar!”

Leaserijders verplicht naar EV

Koen van Hamburg

De urgentie om te sturen op de kosten van laden zien Brundel en Van Hamburg duidelijk toenemen bij hun klanten. Vooral natuurlijk bij die bedrijven die de overstap naar elektrisch al gemaakt hebben en waarbij misschien de komende twee jaar nog plug-in hybrides worden toegestaan maar daarna ook niet meer. Het in september gepubliceerde Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) liet al zien dat nu al één op de drie bedrijven in Nederland de leaserijders verplicht om in een elektrische auto te rijden. Dat percentage verdubbelde het afgelopen jaar van 14 naar nu 30 procent. Van de bedrijven met meer dan 1.000 werknemers ligt dit percentage nu zelfs al op 60 procent. Het duurzaamheidsbeleid van Nederlandse werkgevers is daarmee de belangrijkste aanjager van de elektrische auto geworden, concluderen de onderzoekers van VMS | Insight die het onderzoek uitvoeren.

10 x per jaar ‘vreemd’ laden brengt extra kosten met zich mee, waarbij de verschillen tussen aanbieders groot zijn

Welke besparingen e-Manager per bedrijf kan realiseren hangt af van veel factoren. En algeheel percentage wil Van Hamburg er niet op plakken. Maar de voorbeelden zijn talrijk. Neem bijvoorbeeld roaming: 10 x per jaar ‘vreemd’ laden brengt extra kosten met zich mee, waarbij de verschillen tussen aanbieders groot zijn. “Hier hebben we onlangs voor een klant toch 250 euro per jaar per berijder kunnen besparen door te kiezen voor een andere leverancier. En ook thuisladen is in de regel goedkoper dan publiek laden, maar het thuisladen moet natuurlijk wel mogelijk zijn. Kortom, er zijn zoveel variaties, maar met e-Manager maken we dat uiteindelijk per bedrijf inzichtelijk.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: E-manager, Fleet Support

Gerelateerde links:

  • Nieuwe subsidies voor aanleg laadinfrastructuur
  • Barometer: nog weinig sturing op energieverbruik EV’s
  • ANWB: zoek in buitenland vooral de snellader op!
  • Nationaal Laadonderzoek: EV-rijder omarmt slim laden
  • Duitse eMobility-expert reev naar Nederland
  • NZMO: één op de drie bedrijven stelt EV verplicht
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design