Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Op zoek naar de balans tussen TCO en duurzaamheid…

woensdag 6 november, 2024
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Door een fijnmazig logistiek netwerk – inclusief nachtleveringen tot in de voertuigen thuis van de servicemonteurs aan toe! – zet liftfabrikant KONE al enige tijd voornamelijk elektrische personenauto’s in voor hun operatie. Voorzien van oplossingen van Sortimo. Volgend jaar zijn de 180 bedrijfswagens, die groter materieel vervoeren, aan de beurt. Wordt het een maatje kleiner, volledige elektrisch? Fleetmanager Sam Groen is vooral op zoek naar de balans: tussen TCO en duurzaamheid. Maar ook tussen de wensen van de monteurs en… hoeveel werk het hem oplevert!

Op uitnodiging van bedrijfswageninrichter Sortimo mocht TrendsinAutoleasing een kijkje nemen in de keuken van ’s werelds grootste fabrikant van liften, roltrappen en deursystemen KONE. Alleen in Nederland al zijn er zo’n 850 medewerkers in dienst. Maar bovenal: KONE is erkend als één van de meest duurzame bedrijven ter wereld. En ook Sam Groen zit niet stil: in juli 2021 heeft hij al een volledig elektrische autoregeling ingesteld voor de arbeidsvoorwaardelijke auto’s. En anno 2024 rijden ook de servicemonteurs, waarvan het overgrote deel in een ‘gewone’ personenauto rijdt (inclusief achterbank!) volledig elektrisch. “Nederland vervult binnen ons wereldwijde concern een voortrekkersrol wat betreft elektrisch rijden. Wereldwijd is de afspraak tegen 2030 de CO2-uitstoot te halveren. Maar van Nederland wordt verwacht een stapje extra te zetten”, aldus Groen.

André Snellink (l) van Sortimo met Sam Groen van KONE

En met dat stapje verder is Groen dan ook momenteel volop bezig. In Nederland komt het overgrote deel van de CO2-uitstoot van het wagenpark, dus daar zijn alle pijlen op gericht. Hoewel KONE inmiddels ook rapporteert over alle mobiliteit; dus ook van het personeel zonder (lease)auto. Daarvoor is onder andere een fietsplan ingesteld. Het is niet alleen vanuit een intrinsieke motivatie, maar in tenders speelt duurzaamheid inmiddels een grote rol. Er is dus ook een commercieel belang.

Nieuwe bedrijfswagens

Groen maakt zich nu op voor volgend jaar als de uitslag van de internationale tender voor de nieuwe bedrijfswagens bekend is. Het gaat dan wereldwijd ook over duizenden bestelauto’s, in Nederland over zo’n 180. Momenteel rijden ze nog op diesel, wat te maken heeft met de actieradius – de bussen zijn vaak zwaar beladen – en de kosten.

Maar het kantelpunt is volgend jaar: dan moet het hele park stapsgewijs over naar elektrisch. Groen: “Dat heeft twee redenen. Enerzijds omdat we onszelf hebben opgelegd in 2030 een volledig CO2-neutraal wagenpark te hebben. We werken met leasecontracten van 5 jaar, dus als we dat voor elkaar willen krijgen moeten we op 1 januari 2025 over. Anderzijds is die dag het kantelpunt omdat dan vanuit de overheid de BPM-vrijstelling voor de dieselbus verdwijnt en deze duurder wordt. Dan is een EV-bus kostentechnisch dus interessanter. Daarnaast krijgen 30 tot 40 gemeenten vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone en kan je met een nieuwe dieselbus de stad niet meer in. Als we eerder over kunnen naar elektrisch, doen we dat natuurlijk zeker.”

Als we eerder over kunnen naar elektrisch, doen we dat natuurlijk zeker

De inrichting wordt, net als het wagenpark en leasemaatschappijen, bij KONE internationaal aanbesteed. Al jaren is Sortimo global partner van KONE, waar Groen erg blij mee is. Als er straks elektrisch wordt gereden, wordt het gewicht van een inrichting belangrijker, want het heeft effect op de actieradius. De inrichtingen van Sortimo zijn extreem lichtgewicht en bieden door de slimme opbouw meer opslagvolume, waardoor downsizing mogelijk is.

‘Standaard’ inrichting op maat

In de huidige dieselbussen worden veelal de inrichtingen van Sortimo overgebouwd naar een volgende bus omdat de inrichting langer meegaat dan een leasecontract. Vanaf volgend jaar, als de eerste elektrische bussen in het wagenpark verschijnen, zal gekeken worden of de bestaande inrichtingen kunnen worden overgebouwd of herzien moeten worden om beter aan te sluiten bij de vereisten van elektrische voertuigen.

Sortimo heeft inmiddels voor vele bedrijfswagens van diverse merken en modellen een ‘standaard’ inrichting op maat gemaakt. Met uiteraard de nodige flexibiliteit, benadrukt André Snellink, verantwoordelijk voor global accounts bij Sortimo Nederland. “Ons vernieuwde aluminium SR5-systeem is niet alleen ultralicht en extreem sterk, maar kan door het gebruik van accessoires, zoals koffers, BOXXen, gereedschapstassen of ladingbeveiliging flexibel worden ingericht voor het organiseren en vastzetten van gereedschappen en materialen in de bestelwagen.”

‘Downsizing’

Sortimo was ook betrokken bij de inrichting van de ‘gewone’ personenauto’s van de servicemonteurs. Het mag bijzonder heten dat servicemonteurs bij KONE in personenauto’s rijden, compleet met achterbank en al. Aan de basis van die beslissing staat een uitgekiend logistiek netwerk waarbij de monteurs onderdelen ’s nachts in hun auto’s geleverd krijgen. Dus zonder dat een monteur er omkijken naar heeft; de leverancier kan de auto zelf openen. De monteur moet alleen de bestellingen online opgeven. Op die manier wordt ook voorkomen dat men teveel materiaal meeneemt in de auto, waardoor ‘downsizing’ ook een gemakkelijkere beslissing was voor Groen om te nemen. Of zoals Groen uit ervaring weet: hoe groter het voertuig, hoe meer materiaal er als vanzelf in komt, ook al heb je dat niet allemaal nodig.

Als je het hier aan 10 mensen vraagt, krijg je 10 verschillende antwoorden

Vervolgens moest een voertuig worden uitgezocht: Groen heeft naar meerdere EV’s gekeken. En Sortimo heeft voor diverse elektrische merken en modellen gekeken of het mogelijk is de standaard inrichting in de achterbak te plaatsen. Op dit moment wordt gekeken welke elektrische merken in de toekomst ingezet kunnen gaan worden.

De elektrische stationwagen MG 5 wordt nu door KONE ingezet. Tot volle tevredenheid. Althans, wat de operatie betreft. Groen: “Als je het hier aan 10 mensen vraagt, krijg je 10 verschillende antwoorden. Vaak heeft dat ook te maken met de privésituatie. De auto’s worden door de monteurs dagelijks mee naar huis genomen. Als er behoefte is aan laadpaal thuis, dan voorzien we daarin. Servicemonteurs rijden in hun eigen rayon, dus over het algemeen niet honderden kilometers per dag. Maar als je met de auto op vakantie wilt naar Zuid-Spanje, wordt dat natuurlijk een moeilijker verhaal omdat de MG5 niet uitblinkt in snelladen.”

‘Early-adopters-EV-enthousiastelingen’

Bij de start van de EV-strategie heeft Groen ervoor gezorgd om de medewerkers mee te krijgen, compleet met het instellen van ‘ambassadeurs’ aan toe. Want early-adopters-EV-enthousiastelingen zijn er altijd wel. Inmiddels is de EV gewoon een feit – en niemand wil meer anders. Bij de arbeidsvoorwaardelijke auto’s lopen de laatste benzine-aangedreven varianten de komende 2 jaar uit. Bij de serviceauto’s hoeft Groen eigenlijk alleen een vloerplaat en een veiligheidsrek bij de achterbank moeten laten monteren. De kasten en boxen van Sortimo worden er dan zo ingeklikt.

Tevredenheid van chauffeurs

Het past allemaal in de filosofie van Groen: alles moet het liefst zo simpel en zo standaard mogelijk. Alles om de TCO laag te houden. Maatwerk is mogelijk, onlangs zijn er nog een aantal werkbanken toegevoegd aan de uitrusting van de bedrijfswagens, na vraag van enkele monteurs. En in samenspraak met Sortimo wordt sowieso voortdurend gekeken hoe het slimmer en efficiënter kan. Maar het moet allemaal passen in de balans tussen kosten, duurzaamheid en de tevredenheid van chauffeurs. Groen gekscherend: “Waarbij je leveranciers uitzoekt die mij gewoon zo min mogelijk werk opleveren. Pas als ik minder werk heb, ben ik tevreden. Sortimo past daar perfect bij: ik heb geen enkel omkijken naar de communicatie met de dealer, in- of overbouw en uitlevering aan de chauffeur. Dit gehele traject voert Sortimo vlekkeloos voor ons uit.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Bestelwageninrichting
Labels: KONE, Sortimo

Gerelateerde links:

  • Sortimo’s vernieuwde SR5 ‘reduced to the max’
  • Webfleet: dé 3 stappen voor een ‘veilige’ EV-transitie
  • Elektrificatie Nederlands wagenpark zet door
  • CSRD boost investeringen in duurzame mobiliteit
  • Ook overheid gaat mobiliteitsleveranciers op duurzaamheid doorlichten
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Zaptec

    Zaptec

    Onze missie is om de wereldwijde groei van elektrisch vervoer mogelijk te maken. Opladen moet daarom simpel en efficiënt zijn én passen bij de wensen van de gebruiker

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design