Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Als je maar continu de thermometer in de handel stopt!”

woensdag 5 maart, 2025
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Terwijl de nieuwverkoop van auto’s in Nederland al jaren sukkelt, schieten superlatieven tekort op de occasionmarkt. Afgelopen januari heeft Tom Corduwener van XRAY Automotive – al 30 jaar specialist in het waarderen van voertuigen voor autobedrijven, dealer(holdings), leasemaatschappijen en banken – weer een record voorbij zien komen. Nog nooit werden er in één maand tijd zoveel auto’s in Nederland geïmporteerd. Velen daarvan zijn door de systemen van XRAY gehaald. Corduwener benadrukt dat al die (lucratieve) occasions kansen bieden voor ieder autobedrijf. Als je maar continu de thermometer stopt in de handel.

Die recordmaand van afgelopen januari had deels te maken met de veranderende BPM-wetgeving. Want zoals zo vaak in de automotive heeft de overheid een dikke vinger in de pap met betrekking tot de autoverkopen. Een van de meest opvallende veranderingen dit jaar in het nieuwe BPM-regime, is het vervallen van het aparte regime voor plug-in hybrides. Dit kan, afhankelijk van de CO2-uitstoot van het te importeren voertuig, aanzienlijke financiële BPM-voordelen opleveren. Corduwener neemt als voorbeeld de plug-in Jeep Wrangler uit 2021. Als iemand die in 2024 naar Nederland zou halen, moest die zo’n 3.428 euro aan rest-BPM afrekenen. Importeer je die auto nu in 2025, is dat slechts 358 euro. Een verschil van ruim 3.000 euro dus.

Tom Corduwener van XRAY Automotive

Bij diezelfde overheid (lees: belastingdienst) schuift Corduwener overigens regelmatig aan. Hij is betrokken bij periodiek overleg met de fiscus om te zien welke obstakels er zijn bij import. XRAY heeft overigens al jaren de goedkeuring van de belastingdienst; de waardes die uit hun systeem rollen, gebaseerd op de actuele koerslijsten, worden zonder meer geaccepteerd. De overheid zelf gebruikt voor haar wagenpark ook het XRAY-systeem. Corduwener:  “De fiscus wil betrouwbare aangiftes voorrang geven, dat is in het voordeel van de koerslijsten. De 2 grootste koerslijsten verwerken ca 90% van deze aangiftes in Nederland (XRAY en Autotelex, red). Bedenk: door de enorme aanwas van taxatierapporten van veelal importbemiddelaars stapelen de dossiers zich op bij de Belastingdienst. Daar zitten niet altijd betrouwbare partijen bij. Onze klanten zijn echter gegarandeerd van een snelle afhandeling,  zonder risico op een eventuele naheffing, dat is hen veel waard. Onze lijntjes met belastingdienst zijn kort; we zitten dicht op het vuur. We weten dan ook hoe we onze systemen voortdurend up tot date houden en transparant.”

 AI-Scanstraat

Overigens werkt XRAY eigenlijk op basis van twee verschillende methodieken: die van de koerslijst en afschrijvingstabel. Het systeem berekend feilloos de meest voordelige uitkomst om de BPM-afdracht zo laag mogelijk te houden. Altijd dus met de goedkeuring van de fiscus. De koerslijst en afschrijvingstabel wordt het vaakst gehanteerd voor doorgaans goede, jonge occasions. Taxatie wordt veelal gedaan voor schadeauto’s, en auto’s die niet voorkomen in de koerslijst. Daar is het vaakst ‘gedoe’ over. Opgevoerde schades zijn niet altijd daadwerkelijke schades. Controle daarop is arbeidsintensief maar Corduwener weet dat de Belastingdienst momenteel allerlei initiatieven ontplooit om zogenaamd misbruik tegen te gaan. Van AI-gestuurde scanstraten om alle schades objectief vast te stellen tot het transformeren van het huidige papieren aangifteproces tot een digitaal -proces. “Prima ontwikkelingen om de betrouwbaarheid te verbeteren”, aldus Corduwener.

We bieden de markt handvaten om meer grip te krijgen op restwaarden en daarmee hun verdiensten

Het importeren van voertuigen wordt door alle grote dealerholdings tegenwoordig op grote schaal gedaan. Niets zo belangrijk voor dealers om hun voorraad gebruikt actueel te houden. Met occasions wordt tegenwoordig het geld verdiend. Die bedrijven willen geen ‘gedoe’ met de belastingdienst bij import, benadrukt Corduwener. Zij kiezen dan ook massaal voor XRAY als het systeem dat hun bijstaat; van de calculaties tot en met de definitieve aangifte. De hele papierwinkel dus.

Restwaarden EV’s

Vorig jaar moest bij import van deze PHEV Wrangler Unlimited 4XE 380 uit 2021 nog een rest-BPM van 3.428 euro worden betaald bij import. Nu is dat 358 euro

Maar leasemaatschappijen en grote fleetowners, zoals de overheid, willen de waarde van hun wagenpark ook continu monitoren. Helemaal nu met de (massale) komst van elektrische auto’s. Die restwaarden van EV’s fluctueren flink. Niet alleen door de prijsverlagingen die onder andere Tesla de afgelopen jaren doorvoerde op nieuwe modellen, maar ook hier is de invloed van de overheid merkbaar. De EV-voordelen gaan er immers versneld af. “Voor leasemaatschappijen en fleetowners zijn we sparringpartners. Die hebben een onafhankelijke koerslijst nodig om hun opbrengst te benchmarken; is die opbrengst wel marktconform? We voorspellen de toekomst niet, maar ons systeem schetst wel trends en ontwikkelingen op restwaardegebied. In deze roerige tijden moet je continu de thermometer in de markt stoppen. Op die manier kan je ook proactief je remarketing organiseren. We bieden de markt handvaten om meer grip te krijgen op restwaarden en daarmee hun verdiensten.”

Overigens heeft XRAY ook een eigen veilingplatform (XBS) waar dagelijks zo’n 150 tot 200 auto’s worden geveild. Het zijn veelal de inruilers van dealers waarmee XRAY samenwerkt, maar ook de occasions van leasemaatschappijen vinden er een weg naar de handel. Uitdaging voor de komende tijd wordt om grijze kentekens een betere plek te geven in de systemen van XRAY. De vele uitvoeringen, maar ook het verschil in gebruik – is het een stukadoor die ermee heeft rondgereden of een bloemist? – maken het lastig om er een handelswaarde op te zetten. Maar ook in dit segment ziet Corduwener de occasion belangrijker worden. “Daarnaast sluiten we aan op steeds meer digitale systemen van een groeiend aantal partners om het proces voor onze klanten verder te vereenvoudigen. Volop kansen dus in deze uitdagende tijden volgens Corduwener. “Verschuiving van nieuw naar gebruikt is onomkeerbaar, een goed stuk gereedschap om daarmee grip te houden op restwaardes en het importproces is daarbij onontbeerlijk.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Remarketing
Labels: XRAY

Gerelateerde links:

  • Tesla krijgt ook klappen op occasionmarkt
  • Lichte stijging van restwaarden in februari
  • EV-restwaarden blijven zakken
  • Volkswagen meest favoriete tweedehands merk
  • Autotelex: er zit nog rek in de EV-nieuwprijzen
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design