Onder de klanten van Fleet Support, voornamelijk corporates, is inmiddels bijna 8 op de 10 nieuwe leaseauto’s volledig elektrisch. Dat percentage ligt ver boven het landelijke gemiddelde. Een trend die relatief kort geleden is ingezet. Het geeft maar aan hoe snel zakelijke mobiliteit is geëvolueerd de afgelopen jaren. De wereld rondom mobiliteit is een stuk complexer geworden met de nodige uitdagingen.
De snelheid waarmee het gaat, blijft indrukwekkend, aldus commercieel directeur Rick van Ekkendonk en manager Customer Engagement Maaike Appelboom van Fleet Support. Fleet Support, dat inmiddels een heel ecosysteem aan diensten heeft opgebouwd om klanten in de transitie bij te staan, opereert midden in deze transitie. “De stip aan de horizon is door klanten gezet, maar dat maakt de uitdagingen er niet minder om.”
Van de miljoen zakelijke (lease)auto’s die er in Nederland rondrijden, worden er flink wat beheerd door Fleet Support. Het (onafhankelijke) bedrijf is groot geworden in wagenparkbeheer en regisseert anno 2025 voor tientallen grote en middelgrote organisaties de (brede) mobiliteit. “Of het nu gaat om een interim wagenparkbeheerder, het begeleiden van een tender of outsourcing van het wagenparkbeheer. Voor vrijwel iedere mobiliteitsuitdaging kunnen bedrijven bij ons aankloppen. Duurzaamheid is daarbij een actueel thema, met elektrificatie van het wagenpark als belangrijkste onderdeel”, aldus Van Ekkendonk.
Want een duurzaam (elektrisch) mobiliteitsbeleid vergt nogal wat van een organisatie
Fleet Support is niet alleen de consultant op dat vlak, het levert bijvoorbeeld ook ‘de handjes’ met interim support. Want een duurzaam (elektrisch) mobiliteitsbeleid vergt nogal wat van een organisatie. Appelboom: “Je hebt nieuwe leveranciers nodig, moet beleid uitstippelen met betrekking tot thuisladen en de vergoedingen, medewerkers moet je meenemen in het beleid waarbij je eigenlijk een nieuwe balans moet vinden tussen bedrijfsdoelstellingen en medewerkerstevredenheid. En dan heb je natuurlijk nog de fiscale implicaties en hebben onze klanten volop te maken met nieuwe ESG-wetgeving en CO2-rapportageplicht.”
Lange termijn relaties
Fleet Support weet wat er speelt. Het is een kennisintensieve organisatie. Zo is door de schaalgrootte enorm veel data aanwezig, zit het met interim wagenparkbeheerders bij tientallen bedrijven ‘in huis’ en werkt het met diverse klanten al tientallen jaren samen. “Bij sommige bedrijven zitten we al 15 jaar. Dat geeft ruimte voor co-creatie; hoe kunnen we gezamenlijk de uitdagingen tackelen? Soms richten de uitdagingen zich meer op medewerkerstevredenheid: hoe kunnen we HR-beleid zo interessant maken dat onze klant een aantrekkelijke werkgever blijft? Het is mooi om te zien hoe wij daar ons steentje aan bij kunnen dragen”, aldus Van Ekkendonk.
Daarbij zijn er natuurlijk de nodige pararellen tussen de branches. Fleet Support is goed vertegenwoordigd in branches als Financial Services, IT & Telecom en Energie. Dit brengt veel specifieke kennis over een branche met zich mee en maakt het mogelijk waardevolle inzichten rondom mobiliteit te delen. Hoe verhoudt een mobiliteitsregeling zich tot andere bedrijven in dezelfde sector? Hoe ziet de verdeling van leasevoertuigen eruit in een specifieke branche? Welke andere mobiliteitstrends zijn er in een specifieke sector? En klopt de autocategorie (leasekeuze) nog wel in relatie tot het loongebouw? Fleet Support is in staat een duidelijk antwoord te geven op dit soort vragen.
Besparingspotentieel
Een belangrijk onderdeel van de huidige uitdagingen bij bedrijven in transitie, is om grip te houden op de laadkosten. Vorig jaar is daarom e-Manager gelanceerd. Een programma dat alle kosten rondom laden inzichtelijk maakt. Van de verbruikskosten (thuis-, publiek-, snelladen), de laadpasabonnementen tot de installatiekosten inclusief onderhoud van de laadpalen. “We beginnen altijd eerst met een scan, een eerste analyse dat een beeld geeft van de huidige kosten. Dan komt al snel het besparingspotentieel in beeld. En dat kan tegenwoordig fors zijn! Bijvoorbeeld door te kiezen voor een laadpas die beter aansluit bij de behoefte. Of om te laten zien als medewerkers 50 procent minder thuisladen. Ook niet onbelangrijk: je kunt de excessen monitoren. Maar misschien wil je op termijn ook wel de hele laadinfrastructuur en alles eromheen uitbesteden aan één partij? Die gelaagdheid hebben we weten aan te brengen in e-manager waardoor het momenteel volop in de belangstelling staat bij onze klanten”, aldus Appelboom.
Maar misschien wil je op termijn ook wel de hele laadinfrastructuur en alles eromheen uitbesteden aan één partij?
Feitelijk is Fleet Support één groot datahuis, benadrukt Van Ekkendonk. De rapportages met inzichten gebaseerd op al die data worden momenteel gebruikt om voor klanten duidelijke dashboards te ontwikkelen. Het helpt de klant ook om beter te kunnen sturen op bijvoorbeeld excessen of om juist medewerkers bewust te maken van de kosten rondom elektrificatie. E-manager blijft zich dus door ontwikkelen.
Merkenbeperking
Wat valt verder op in de markt? Fleet Support ziet en begeleidt de inkoopstrategie bij veel organisaties en merkt dat klanten tegenwoordig meer kijken naar een merkenbeperking voor wat betreft de elektrische auto. Zo’n beperking was eerder losgelaten omdat er nog geen divers aanbod van EV’s was. Dat is nu wel anders, waardoor men weer volop kijkt hoe al die elektrische auto’s slimmer in te kopen. Appelboom: “Eigenlijk op de meer vertrouwde inkoop-gestuurde manier. De markt wordt immers steeds volwassener. Daarbij zien we fleetowners meer neigen naar één leaseleverancier. Dan is het zaak dat je prijzen goed weet te borgen. Daar kunnen wij uiteindelijk ook weer bij helpen.”
Categorie: Fleetmanagement / inkoop