Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Hoe ABS Autoherstel lessen trekt uit de gezondheidszorg

donderdag 10 april, 2025
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Op het eerste gezicht lijkt de overeenkomst tussen de autoschadeherstelbranche en de gezondheidssector misschien wat ver gezocht. Maar beide sectoren balanceren tussen technologische vooruitgang en de druk om diensten betaalbaar te houden. En Edward Reinderts, manager Operations & Commercie van ABS Autoherstel, trekt meer paralellen met de zorg. Een eerste-, tweede- en derdelijnszorgaanpak is ook wel wat voor de schadeherstelsector. Vooral dan met de focus op het stellen van goede diagnoses en een daarbij horende tariefdifferentiatie. Want met al die nieuwe, complexe EV’s begint het serieus te knellen binnen het schadebedrijf.

Het bestaande model in de schadeherstelbranche is volgens Reinderts niet meer houdbaar. Dat een deuk tegenwoordig niet zomaar een deuk is, herkent menig marktpartij wel. Achter een deuk kan immers complexe techniek schuilgaan in moderne, al dan niet elektrische auto’s. En die techniek kan ook beschadigd zijn met grote gevolgen voor bijvoorbeeld de veiligheid van de auto.

Edward Reinderts, manager Operations & Commercie van ABS Autoherstel

Dat deuken enorm met elkaar kunnen verschillen, is ook afhankelijk van het automerk. Als voorbeeld noemt Reinderts de voertuigen van de nieuwe Aziatische merken die momenteel al de werkplaatsen van ABS binnenkomen. ABS werkt immers voor bijna alle grote leasemaatschappijen die dergelijke nieuwe auto’s als eerste in de vloot opnemen. “Van de gevestigde merken hebben we alle technische informatie voorhanden, calculaties kunnen eenvoudig via Audatex worden gedaan. Ook de onderdelendistributie is prima op orde, met een importeur- en dealerorganisatie erachter. Maar de nieuwe merken hebben dat alles doorgaans niet op orde. Dat gegeven alleen al vraagt veel voorbereidingstijd van ons. Tijd die we in het huidige model niet in rekening kunnen brengen.”

Diagnosetijd

Daarbij wordt het stellen van een goede diagnose en het maken van een reparatieplan voor de huidige complexe auto’s sowieso belangrijker in het schadeherstelbedrijf. Niet alleen om snel de juiste onderdelen te kunnen bestellen, maar ook om te kijken of de juiste equipment voorhanden is en om het juiste gekwalificeerd personeel ervoor vrij te maken. En die diagnosetijd wordt meestal ook niet vergoed in de huidige afspraken tussen de schadeherstelbedrijven en haar opdrachtgevers. Audatex berekent ook alleen de reparatietijden voor bekende en vooraf gedefinieerde werkzaamheden, zoals het vervangen van onderdelen, spuiten en monteren. Er zit geen diagnosetijd in verwerkt.

Nu moeten we opnieuw naar het calculatiemodel kijken, daar waar we eerder al afscheid hebben genomen van het ‘gemiddelde schadebedrag’

ABS heeft jaren geleden het concept Totaalherstel gelanceerd. Daarbij wordt van tevoren in kaart is gebracht waar in de keten welke vakkennis aanwezig is om die vervolgens gericht in te zetten. Opdrachtgevers kregen hiermee de zekerheid dat elke schade – ongeacht merk, soort en grootte – op de juiste plek, met de juiste mensen en op de meest efficiënte manier gerepareerd wordt met behoud van geldende (fabriek)garanties. Daarbij heeft ABS zo’n beetje voor alle gevestigde merken een merkerkenning in huis. Een ‘nieuw’ model ziet Reinderts eigenlijk als doorontwikkeling van het Totaalherstel programma, wat inmiddels ook de basis is geweest voor de BOVAG Plusnorm.

Academisch ziekenhuis

Hoe dit nieuwe model eruit moet komen te zien? Daarvan zijn de contouren bij ABS al zichtbaar. Het is gestoeld op het model van eerste-, tweede- en derdelijnszorg. Waarbij de eerste lijn die van de ‘huisarts’ is. Ofwel: Hier worden de ‘eenvoudige’ reparaties uitgevoerd voor merken die in Audatex staan, waar de onderdelen makkelijk voor verkrijgbaar zijn, er technische informatie in het Nederlands verkrijgbaar is en er een importeur/dealerorganisatie is. De gemiddeld specialistische (ziekenhuis) tweedelijnszorg is er voor de high-end luxemerken en voor EV’s/hybrides. Ook hier weer voor ‘gevestigde’ merken met importeur- en dealerorganisatie erachter maar waar de fabrikant bijvoorbeeld wel speciale eisen heeft. Eisen die doorgaans extra investeringen eisen van het schadeherstelbedrijf. Tenslotte is er de complexe (academisch ziekenhuis) lijn met (elektrische) merken zonder Audatex-aansluiting, zonder technische informatie in het Nederlands en waarbij er niet makkelijk onderdelen kunnen worden besteld. Ook al omdat er geen importeur of dealerorganisatie is. Tarieven zouden op dit systeem moeten worden gestoeld.

Om een batterijpakket onder een EV eruit te halen, heb je echt een chirurg nodig

Maar wat Reinderts vooral wil, is erkenning voor de voorbereidingstijd bij complexe reparaties. Ofwel: de extra diagnosetijd moet ergens in terugkomen. Een tariefdifferentiatie is daarbij nodig; nu is het nog teveel ‘one size fits all’. Reinderts: “Zo’n aanpak is niet meer houdbaar. Een overige les uit de gezondheidszorg is overigens de focus op continue scholing en certificering van personeel. Daar doen we zelf al veel aan, maar het moet branchebreed beter worden opgepakt.”

Batterijpakket

In het geheel moet digitalisering (zie kader) een krachtige katalysator worden, moet er een balans komen tussen innovatie en betaalbaarheid en moet er meer worden samengewerkt. Reinderts benadrukt dat er momenteel al veel gebeurt, ook bijvoorbeeld in BOVAG-verband. Zo is er nu de Plusnorm Autoschadeherstel waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden als specialist in het herstellen van complexe en veiligheidskritische schades.

Reinderts: “Om in zorgmetaforen blijven: ABS heeft door heel het land al ‘huisartsen’, we hebben een aantal ‘specialisten’ en enkele ‘academische centra’. Nu moeten we opnieuw naar het calculatiemodel kijken, daar waar we eerder al afscheid hebben genomen van het ‘gemiddelde schadebedrag’. Dat was ook niet meer houdbaar. Tijd om de koers weer te verleggen. Bij enkele opdrachtgevers van ons hebben we overigens sinds dit jaar al een soort tariefdifferentiatie kunnen doorvoeren. Vooral omdat we grote verschillen zagen tussen schade aan brandstofauto’s en van hybride en elektrische auto’s. Deze vragen meer specifieke werkzaamheden, gereedschap en opleidingen. Om een batterijpakket onder een EV eruit te halen, heb je echt een chirurg nodig. Die moet uiteraard weer niet ingezet worden om de auto te wassen. Om die differentiatie door te voeren was een uitdaging, vooral omdat de systemen er niet op berekend waren. Maar het is gelukt. Dat stemt ons hoopvol.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Schadeherstel
Labels: ABS Autoherstel

Gerelateerde links:

  • ABS test AI-tool Visual Intelligence
  • Onderzoek Univé: rijhulpsystemen vergroten schadelast
  • Meeste autogebreken in Noord-Holland
  • Bijna 80% elektrisch bij klanten Fleet Support
  • Blankert automatiseert schade-inspectie met AI
  • Damage Control-app moet schadebeheer efficiënter maken
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design