Het oude stereotype van een wagenparkbeheerder – gericht op logistiek en onderhoud – is voorgoed voorbij, schetst leasemaatschappij Alphabet in een (internationaal) onderzoek. De fleetmanager anno 2025 is een strategische architect van de mobiliteitstransitie; ze hebben zelfs een unieke kans om de transitie te leiden. Maar dan moeten ze wel die kans pakken!
Regelmatig publiceert de leasemaatschappij zogenaamde C-Level Insights, onderzoeken onder de hoogste leidinggevende posities binnen bedrijven. Nu dus over de veranderende rol van fleetmanagers.
Was die groep eerder vooral operationeel gericht, nu ziet Alphabet de beroepsgroep zich ontpoppen tot strategische architecten van de mobiliteitstransitie. Nu ESG-doelstellingen strenger worden, regelgeving toeneemt en ingewikkelder wordt en mobiliteit een belangrijke factor wordt voor de duurzaamheidsslag bij bedrijven – zelfs een hefboom-functie vervult, aldus de onderzoekers – is de rol van de verantwoordelijken voor mobiliteit belangrijk geworden; mobiliteit is een kernpijler van duurzaam ondernemen geworden.
Jongleren met verantwoordelijkheden
Uit het onderzoek blijkt dat die rol vooral wordt gepakt in Duitsland en Frankrijk. Daar hebben fleetmanagers aanzienlijke invloed in de bestuurskamers. Ook in Spanje wordt die verschuiving gezien. Voornamelijk gedreven door de noodzaak tot het verlagen van de CO2-uitstoot.
Volgens Uwe Hildinger, CEO van Alphabet Duitsland, moeten fleetmanagers tegenwoordig dynamische multitaskers zijn die vooroplopen in innovatie. “Ze moeten met diverse verantwoordelijkheden jongleren, waaronder het integreren van nieuwe mobiliteitsoplossingen, het coördineren van ESG-data en het stimuleren van culturele verschuivingen binnen organisaties – terwijl ze proberen de behoeften van alle stakeholders in evenwicht te brengen en oplossingen te bedenken die tegemoetkomen aan alle betrokkenen.”
Beslissende impact
Bovendien: naarmate de emissie-eisen strenger worden en de financiële last van niet-naleving toeneemt, nemen de risico’s voor bedrijven die maatregelen uitstellen snel toe. Denk hierbij aan oplopende boetes, toeslagen op voertuigen met een hoge uitstoot, uitsluiting van aanbestedingen – steeds vaker niet alleen publieke, maar ook private – en beperkte toegang tot financiering op basis van duurzaamheid. Kortom, hoe langer bedrijven hun duurzaamheidsinspanningen uitstellen, hoe lastiger het wordt om competitief te blijven. “Dit is waar wagenparkbeheerders een beslissende impact kunnen en moeten maken”, aldus de onderzoekers.
Of zoals Tracey Leith, CEO van Alphabet België, het verwoord: naast technische expertise moeten wagenparkbeheerders ook interne pleitbezorgers voor verandering worden: ze moeten de verschuiving naar nieuwe mobiliteitsparadigma’s stimuleren en collega’s en stakeholders helpen begrijpen dat duurzaamheid geen kostenpost is, maar een kans om kosten te besparen.”
Duurzaamheidseisen veranderen de bedrijfsvoering – en wagenparkbeheerders staan in de frontlinie. Zij die deze rol omarmen, beschermen hun bedrijf niet alleen tegen financiële gevolgen, maar dragen ook actief bij aan het opbouwen van slankere, veerkrachtigere bedrijfsvoering, ondanks de toenemende druk. Zo besluit het rapport.
Categorie: Marktcijfers / brancheberichten