Wat de toekomstdroom is van René van Leeuwen, wagenparkbeheerder bij waterbedrijf Evides (400 voertuigen)? Echte multifunctionele voertuigen! Eigenlijk een platform, waarop je dan heel flexibel het voertuig kan inrichten op de taak die het op dat moment moet vervullen. Als servicewagen bijvoorbeeld, maar ook voor een uitje met de familie. En uiteraard: elektrisch.
Op onderdelen is die droom al aan het uitkomen; de strikte scheiding tussen gele en grijze kentekens is bij Evides, net als bij veel andere fleetowners, aan het vervagen. De nieuwste smarts moeten nu beiden werelden nog beter met elkaar verbinden, inclusief de hagelnieuwe #5 straks. “De specs kloppen gewoon”, aldus Van Leeuwen.
Zo’n beetje recht onder de Van Brienenoordbrug in Rotterdam is het hoofdkantoor van Evides gevestigd, pal aan de Nieuwe Maas. Het waterbedrijf levert 24 uur per dag, 365 dagen per jaar, veilig en schoon drinkwater aan 2,5 miljoen consumenten en bedrijven in het zuidwesten van Zuid-Holland, de provincie Zeeland en het zuidwesten van Noord-Brabant. Het heeft een publieke taak, benadrukt wagenparkbeheerder René van Leeuwen. Om maar aan te geven dat we geen dikke leaseauto’s in het park hoeven te verwachten. Duurzaamheid zit intrinsiek verweven in de organisatie. Bovendien: al in 2035 wil Evides zijn operatie geheel fossielvrij hebben, inclusief dus alle mobiliteit.
Terwijl menig bedrijf nog volop kampt met het invoeren van elektrische mobiliteit, is bij Evides al bijna 70 procent van het 400-tellende grootte wagenpark elektrisch. Een prestatie van formaat. “Maar we zijn dan ook vroeg begonnen met experimenteren, al in 2015. Ook met waterstof. In 2019 hebben we besloten om vanaf 2020 alleen nog maar elektrische personenauto’s toe te laten.
Klein-geel elektrisch voordeliger
Maar de grootste verandering zat hem toch wel in de bussen. De verdeling tussen grijze en gele kentekens lag een paar jaar geleden nog op ongeveer fiftyfifty. Anno 2025 heeft een derde een grijs kenteken en Van Leeuwen verwacht dat hij uiteindelijk nog maar ca. 100 grijs kenteken voertuigen overhoud voor het zwaardere werk. De andere niet-arbeidsvoorwaardelijke auto’s staan op geel, waarvan een aantal waar de achterbank eruit is gehaald. “Dat gebeurde al met de Renaults Zoe, onze eerste echte elektrische auto. We monteren een laadvloer in de auto’s en een inrichting met wat lades en kasten voor het noodzakelijke gereedschap. Destijds zagen we al dat klein-geel elektrisch een grotere actieradius had en voordeliger was dan de elektrische bestelauto op grijze kenteken. Nu met de gewijzigde BPM-regels is dat voordeel alleen maar groter geworden.”
Destijds zagen we al dat klein-geel elektrisch een grotere actieradius had en voordeliger was dan de elektrische bestelauto op grijze kenteken. Nu met de gewijzigde BPM-regels is dat voordeel alleen maar groter geworden
Bovendien zijn de huidige elektrische auto’s zoveel beter dan 5 jaar geleden. En daarmee krijg je ook het personeel gemakkelijker mee in de transitie – werknemerstevredenheid heeft Van Leeuwen die laatste jaren flink belangrijker zien worden in het mobiliteitsbeleid, helemaal in deze tijden van personeelskrapte. Waarbij hij ook ziet dat de ‘oudere generatie’ werknemer tegenwoordig snel om is, vooral vanwege het grotere comfort van de elektrische auto’s. En de actieradius is tegenwoordig ook ruim voldoende. Daarom is er nu ook gekozen voor de inzet van smarts. Zowel de #1 als de #3 rijden er nu rond. Beiden zijn ruim van binnen – hebben niets meer van doen met de smart fortwo van weleer – en kunnen 1.600 kilo trekken! Dat laatste was een voorwaarde voor Van Leeuwen. Er moet met enige regelmaat een aanhanger mee. “Er zijn wel andere elektrische auto’s die dat ook kunnen, maar daar is het effect op de actieradius weer groter. Bovendien kunnen de smarts snel laden, dus met een korte stop kunnen we weer snel onderweg.”
Aandragen van oplossingen
Ook al wordt het aanbod EV’s steeds groter, het blijft voor van Leeuwen een zoektocht. Details kunnen de doorslag geven. Maar net zo belangrijk: de service van het bepaalde merk. Evides leaset alles bij één leasemaatschappij, maar ook de leverende dealer speelt een belangrijke rol in de aftersales. De smarts worden geleverd door Louwman. Zij verzorgen met partners de bestickering van de voertuigen en de inbouw van blackboxen en montage van de trekhaken.
“De relatie tussen EVIDES en Louwman dateert al van heel wat jaar geleden”, zegt Jouk Schut, accountmanager Fleet & Corporate Sales. “De relatie gaat verder dan alleen een betrouwbare partij zijn voor de leveringen en er zijn voor het geval er problemen zijn. Het gaat er ook om elkaar te vinden in het aandragen van oplossingen. De pioniersgeest die er bij Evides heerst, heeft mede gezorgd voor een goede match met ons.”
Een paar jaar geleden hebben we besloten dat iedereen de voertuigen ook privé mogen gebruiken
Maar het was Koen Swennen, Country Sales Manager smart Nederland, die Van Leeuwen de smarts onder de aandacht bracht. Swennen kende het bestaande elektrische park van Evides en dus ook de beperkingen daarvan. “We hebben toen zowel de #1 en de #3 bij wijze van proef neergezet bij Evides. Zodat medewerkers de auto’s konden ervaren. De reacties waren al snel positief”, aldus Swennen. En zo rijden er nu al 18 smarts rond bij Evides. Waarbij de hagelnieuwe #5 binnenkort ook zijn ‘kennisronde’ gaat maken. Want op sommige plekken heeft Evides fourwheeldrives nodig met een wat hogere bodemvrijheid. De #5 voldoet daar aan; het is een kloeke SUV.
Pendeldienst
Het is voor Van Leeuwen voortdurend zoeken naar oplossingen, pionieren met andere vormen van transport. Met naburige bedrijven heeft Evides een pendeldienst opgezet voor werknemers die met het openbaar vervoer komen. Want ook dat wordt gestimuleerd vanuit Evides, net als het gebruik van de (e)fiets en thuiswerken. Bovendien staat een park van 40 elektrische poolauto’s continu beschikbaar. In deze tijden van transitie moeten er voor het personeel zo min mogelijk drempels worden opgeworpen, vindt Van Leeuwen.
“Een paar jaar geleden hebben we besloten dat iedereen de voertuigen ook privé mogen gebruiken. Dat werkt in de praktijk voor medewerkers nu eenmaal veel beter, zorgt voor minder filetijd. Hoe mooi zou het zijn als die straks met de elektrische bedrijfsauto thuis aankomt, de bedrijfswageninrichting er gemakkelijk uit kan schuiven en de bank weer omhoog kan klappen om vervolgens met partner en kinderen op familiebezoek te gaan. Dergelijke echte multifunctionele auto’s hoop ik de komende jaren op te nemen in ons wagenpark.”
Categorie: Elektrisch rijden






