Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Generatie Z verandert de wereld van mobiliteit

woensdag 17 september, 2025
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Generatie Z verandert de wereld van mobiliteit, stellen onderzoekers van de ‘denktank’ Arval Mobility Observatory. Deze Gen Z’ers – geboren tussen 2000 en 2015 – stellen andere eisen aan hun (zakelijke) mobiliteit; een derde gebruikt bijvoorbeeld apps om hun woon-werkverkeer te vergemakkelijken. Wat kunnen fleetmanagers en aanbieders van mobiliteitsdiensten doen om aan hun behoeften en verwachtingen te voldoen?

Nu Gen Z’ers de arbeidsmarkt betreden, groeit ook hun invloed op het wagenparkbeheer en de mobiliteitsoplossingen binnen bedrijven. Wat hun vooral onderscheidt met eerdere generaties, is dat ze niet alleen digitaal vaardig zijn, maar ook echte digital natives. Ze zijn opgegroeid met het internet altijd binnen handbereik, hebben online en in-app winkelen voor goederen en diensten (inclusief mobiliteitsdiensten) gestroomlijnd, en beschikken over direct toegankelijke informatie. Daarnaast hebben ze een sterke voorkeur voor gedeelde, flexibele en meer duurzame vervoersmiddelen.

Klik om te vergroten

Werkgevers moeten hier wat mee, stellen de onderzoekers. Als ze tenminste Gen Z-medewerkers willen aantrekken en behouden. Ondanks dat auto’s nog steeds een populair vervoermiddel zijn, is er een duidelijke verschuiving zichtbaar richting alternatieve mobiliteitsoplossingen. Volgens onderzoek van McKinsey & Company gebruikt 42% van de mensen onder de 30 een privéauto, tegenover 49% van de 30- tot 45-jarigen en 77% van de 45-plussers. Jongeren geven bovendien aan in de toekomst vaker gebruik te willen maken van het openbaar vervoer, micromobiliteit en gedeelde mobiliteitsaanbiedingen.

Niet langer alleen in de dieselauto

Daarnaast overweegt 50% van de Gen Z’ers in Europa om bij de volgende aanschaf voor een elektrische auto te kiezen, en 63% van hen gelooft dat elektrische voertuigen in de toekomst volledig benzine- en dieselauto’s zullen vervangen. “Dit is een duidelijk signaal aan HR-professionals en wagenparkbeheerders: Gen Z wil niet langer alleen in een dieselauto naar het werk of een zakenreis maken, maar kiest liever voor elektrische voertuigen, carpoolen of andere alternatieve vormen van vervoer”, aldus het onderzoek.

Duidelijke voorkeuren van Gen Z voor mobiliteitsopties die in het onderzoek naar voren komen: 70% van de 18- tot 24-jarigen zou graag carsharing-opties op het werk aangeboden krijgen, 66% van hen wil toegang tot fietslease-opties en 53% zou graag scooter- en motorlease-opties willen.

Bovendien hebben jongere medewerkers een sterke voorkeur voor flexibiliteit en gemak, wat kan worden ingevuld met on-demand toegang tot voertuigen

Tegelijkertijd is deze generatie opgegroeid met data direct binnen handbereik en voelt zich comfortabel om alle opties grondig te onderzoeken voordat ze een keuze maken. Dit betekent dat ze verwachten dat wagenparkbeheer gebaseerd is op data: efficiënt, gebruiksvriendelijk en duurzaam, en dat het daadwerkelijk een verschil maakt ten opzichte van verouderde modellen. Gen Z voelt zich vooral ook thuis in het gebruik van verschillende apps voor hun woon-werkverkeer, of het nu gaat om reisplanners, het plannen en kopen van tickets of het gebruikmaken van Mobility-as-a-Service (MaaS). Voor 43% van de 18- tot 24-jarigen zijn mobiele applicaties een aantrekkelijke oplossing voor het reizen naar werk of studie. “On-demand, app-gebaseerde diensten maken integraal deel uit van het leven van Gen Z’ers, dus is het logisch dat zij zich gemakkelijk bewegen binnen mobiliteitsoplossingen die op dit model zijn gebaseerd.”

Gepersonaliseerde digitale ervaring

Klik om te vergroten

De denktank benadrukt dat Gen Z’ers zich makkelijker bewegen op de arbeidsmarkt dan andere generaties. Het is voor HR-managers dan ook essentieel om mobiliteitsoplossingen te bieden die aansluiten bij hun verwachtingen en waarden, om deze jonge medewerkers te behouden.

Een van de manieren waarop wagenparkbeheerders hierop kunnen inspelen, is door flexibele en duurzame mobiliteitsbeleid te bieden. Dit helpt niet alleen organisaties om hun ESG-doelstellingen te behalen door de CO2-voetafdruk te verkleinen (wat zonder twijfel een belangrijke overweging is voor Gen Z-medewerkers), maar draagt ook bij aan het vergroten van het welzijn van medewerkers. Het gebruik en de ontwikkeling van gebruiksvriendelijke interfaces en apps zijn daarbij belangrijke speerpunten voor grote organisaties bij het ontwikkelen van mobiliteitsbeleid en het inzetten van bedrijfswagens. Personalisatie kan bedrijven tevens helpen deze generatie een betere mobiliteitservaring te bieden: 45% van de Gen Z’ers in Europa verwacht ook een gepersonaliseerde digitale ervaring.

On-demand toegang tot voertuigen

Bovendien hebben jongere medewerkers een sterke voorkeur voor flexibiliteit en gemak, wat kan worden ingevuld met on-demand toegang tot voertuigen, waarbij gebruikers betalen voor het gebruik op het moment dat het nodig is, in plaats van zelf voertuigen te bezitten. De ‘gebruiker’ kan in dit geval de organisatie zijn, maar ook de individuele medewerker, die vervolgens een vergoeding krijgt voor de reis gerelateerde kosten. Dit is momenteel ook de meest aantrekkelijke mobiliteitsoptie voor alle leeftijdsgroepen, met 81%.

Hiervoor is nauwe samenwerking nodig met wagenparkbeheerders, mobiliteitsaanbieders en, vooral, de Gen Z-medewerkers zelf

De integratie van AI en machine learning in wagenparkbeheer zou er bovendien voor zorgen dat fleetowners beter kunnen inspelen op de vraag van Gen Z naar efficiëntie. Denk aan AI- en ML-modellen die worden ingezet voor proactief onderhoud, routeoptimalisatie, sneller en efficiënter laden van elektrische voertuigen, of dynamisch plannen en voorspellen van de vraag. Voor HR-professionals is het essentieel om deze trends te benutten en te vertalen naar beleid en mobiliteitsaanbod, stellen de onderzoekers. “Hiervoor is nauwe samenwerking nodig met wagenparkbeheerders, mobiliteitsaanbieders en, vooral, de Gen Z-medewerkers zelf.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: Arval Mobility Observatory

Gerelateerde links:

  • AutoScout24 ziet generatiekloof op EV-markt
  • Werknemer merkt weinig van duurzaam mobiliteitsbeleid
  • Flexibel autobezit (& private lease) zit in de lift
  • Arval-vloot telt 34.000 EV’s (en 2.800 e-bikes)
  • Flexibel mobiliteitsbeleid wint terrein, laadinfra blijft een knelpunt
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design