Generatie Z verandert de wereld van mobiliteit, stellen onderzoekers van de ‘denktank’ Arval Mobility Observatory. Deze Gen Z’ers – geboren tussen 2000 en 2015 – stellen andere eisen aan hun (zakelijke) mobiliteit; een derde gebruikt bijvoorbeeld apps om hun woon-werkverkeer te vergemakkelijken. Wat kunnen fleetmanagers en aanbieders van mobiliteitsdiensten doen om aan hun behoeften en verwachtingen te voldoen?
Nu Gen Z’ers de arbeidsmarkt betreden, groeit ook hun invloed op het wagenparkbeheer en de mobiliteitsoplossingen binnen bedrijven. Wat hun vooral onderscheidt met eerdere generaties, is dat ze niet alleen digitaal vaardig zijn, maar ook echte digital natives. Ze zijn opgegroeid met het internet altijd binnen handbereik, hebben online en in-app winkelen voor goederen en diensten (inclusief mobiliteitsdiensten) gestroomlijnd, en beschikken over direct toegankelijke informatie. Daarnaast hebben ze een sterke voorkeur voor gedeelde, flexibele en meer duurzame vervoersmiddelen.
Werkgevers moeten hier wat mee, stellen de onderzoekers. Als ze tenminste Gen Z-medewerkers willen aantrekken en behouden. Ondanks dat auto’s nog steeds een populair vervoermiddel zijn, is er een duidelijke verschuiving zichtbaar richting alternatieve mobiliteitsoplossingen. Volgens onderzoek van McKinsey & Company gebruikt 42% van de mensen onder de 30 een privéauto, tegenover 49% van de 30- tot 45-jarigen en 77% van de 45-plussers. Jongeren geven bovendien aan in de toekomst vaker gebruik te willen maken van het openbaar vervoer, micromobiliteit en gedeelde mobiliteitsaanbiedingen.
Niet langer alleen in de dieselauto
Daarnaast overweegt 50% van de Gen Z’ers in Europa om bij de volgende aanschaf voor een elektrische auto te kiezen, en 63% van hen gelooft dat elektrische voertuigen in de toekomst volledig benzine- en dieselauto’s zullen vervangen. “Dit is een duidelijk signaal aan HR-professionals en wagenparkbeheerders: Gen Z wil niet langer alleen in een dieselauto naar het werk of een zakenreis maken, maar kiest liever voor elektrische voertuigen, carpoolen of andere alternatieve vormen van vervoer”, aldus het onderzoek.
Duidelijke voorkeuren van Gen Z voor mobiliteitsopties die in het onderzoek naar voren komen: 70% van de 18- tot 24-jarigen zou graag carsharing-opties op het werk aangeboden krijgen, 66% van hen wil toegang tot fietslease-opties en 53% zou graag scooter- en motorlease-opties willen.
Bovendien hebben jongere medewerkers een sterke voorkeur voor flexibiliteit en gemak, wat kan worden ingevuld met on-demand toegang tot voertuigen
Tegelijkertijd is deze generatie opgegroeid met data direct binnen handbereik en voelt zich comfortabel om alle opties grondig te onderzoeken voordat ze een keuze maken. Dit betekent dat ze verwachten dat wagenparkbeheer gebaseerd is op data: efficiënt, gebruiksvriendelijk en duurzaam, en dat het daadwerkelijk een verschil maakt ten opzichte van verouderde modellen. Gen Z voelt zich vooral ook thuis in het gebruik van verschillende apps voor hun woon-werkverkeer, of het nu gaat om reisplanners, het plannen en kopen van tickets of het gebruikmaken van Mobility-as-a-Service (MaaS). Voor 43% van de 18- tot 24-jarigen zijn mobiele applicaties een aantrekkelijke oplossing voor het reizen naar werk of studie. “On-demand, app-gebaseerde diensten maken integraal deel uit van het leven van Gen Z’ers, dus is het logisch dat zij zich gemakkelijk bewegen binnen mobiliteitsoplossingen die op dit model zijn gebaseerd.”
Gepersonaliseerde digitale ervaring
De denktank benadrukt dat Gen Z’ers zich makkelijker bewegen op de arbeidsmarkt dan andere generaties. Het is voor HR-managers dan ook essentieel om mobiliteitsoplossingen te bieden die aansluiten bij hun verwachtingen en waarden, om deze jonge medewerkers te behouden.
Een van de manieren waarop wagenparkbeheerders hierop kunnen inspelen, is door flexibele en duurzame mobiliteitsbeleid te bieden. Dit helpt niet alleen organisaties om hun ESG-doelstellingen te behalen door de CO2-voetafdruk te verkleinen (wat zonder twijfel een belangrijke overweging is voor Gen Z-medewerkers), maar draagt ook bij aan het vergroten van het welzijn van medewerkers. Het gebruik en de ontwikkeling van gebruiksvriendelijke interfaces en apps zijn daarbij belangrijke speerpunten voor grote organisaties bij het ontwikkelen van mobiliteitsbeleid en het inzetten van bedrijfswagens. Personalisatie kan bedrijven tevens helpen deze generatie een betere mobiliteitservaring te bieden: 45% van de Gen Z’ers in Europa verwacht ook een gepersonaliseerde digitale ervaring.
On-demand toegang tot voertuigen
Bovendien hebben jongere medewerkers een sterke voorkeur voor flexibiliteit en gemak, wat kan worden ingevuld met on-demand toegang tot voertuigen, waarbij gebruikers betalen voor het gebruik op het moment dat het nodig is, in plaats van zelf voertuigen te bezitten. De ‘gebruiker’ kan in dit geval de organisatie zijn, maar ook de individuele medewerker, die vervolgens een vergoeding krijgt voor de reis gerelateerde kosten. Dit is momenteel ook de meest aantrekkelijke mobiliteitsoptie voor alle leeftijdsgroepen, met 81%.
Hiervoor is nauwe samenwerking nodig met wagenparkbeheerders, mobiliteitsaanbieders en, vooral, de Gen Z-medewerkers zelf
De integratie van AI en machine learning in wagenparkbeheer zou er bovendien voor zorgen dat fleetowners beter kunnen inspelen op de vraag van Gen Z naar efficiëntie. Denk aan AI- en ML-modellen die worden ingezet voor proactief onderhoud, routeoptimalisatie, sneller en efficiënter laden van elektrische voertuigen, of dynamisch plannen en voorspellen van de vraag. Voor HR-professionals is het essentieel om deze trends te benutten en te vertalen naar beleid en mobiliteitsaanbod, stellen de onderzoekers. “Hiervoor is nauwe samenwerking nodig met wagenparkbeheerders, mobiliteitsaanbieders en, vooral, de Gen Z-medewerkers zelf.”
Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility