Als intermediair weet Wagenpartners altijd goede inkoopdeals bij leasemaatschappijen voor haar MKB-klanten te bedingen. Die tarieven vallen in alle gevallen tussen de 70 en 100 euro per auto per maand goedkoper uit, weet Martijn Roede van Wagenpartners. Dat is nu eenmaal de kracht van een inkoopcollectief. Toch richt hij zijn pijlen vooral op het ontzorgen van de HR-afdelingen. Daar is namelijk vaak nog meer winst te behalen voor de klant, ziet hij. “Op dat vlak kunnen we echt meerwaarde bieden. Want mobiliteit is een ondergeschoven kindje bij de HR-afdeling.”
Want ga maar na: voor het verzuim zet een HR-afdeling van een MKB-bedrijf specialisten in, voor de pensioenregeling wordt (dure) hulp gevraagd net als bij re-integratietrajecten van personeel. De loonadministratie is bovendien vaak uitbesteed, net als de hele ICT. “En het wagenpark? Toch goed voor 4 ton aan kosten per jaar als je bijvoorbeeld een park hebt van 40 voertuigen? Die post moet HR er maar bij doen. Zonder dat ze daar vaak de expertise voor hebben. Ik kan me nog altijd verbazen over die houding ten opzichte van het wagenparkbeheer”, aldus Roede.
Die houding van MKB-bedrijven komt grotendeels voort omdat ze zaken doen met één of meerdere leasemaatschappijen waarmee ze denken dat alles netjes geregeld is. Maar Roede weet beter: “Een leasemaatschappij beheert geen wagenpark, maar haar eigen winst. Zolang jij contracten tekent, maakt het ze niet uit of die passen bij jouw situatie of niet. Of je nou EV’s, dure auto’s of veel te hoge kilometrages inzet – het maakt ze niets uit. Voor HR lijkt dat fijn: weinig gedoe, alles geregeld. Maar in werkelijkheid lopen de kosten en risico’s volledig bij dat bedrijf binnen. Dáár maken wij het verschil: wij beheren niet het belang van de leasemaatschappij, maar dat van de klant.”
Grote opluchting
En dan zijn er de vragen van HR-afdelingen die ook iets willen doen met mobiliteitsbudgetten of een mobiliteitskaart. Daarover leest men natuurlijk volop – ook in dit magazine. “Maar dan doen we onderzoek bij dat bedrijf waarbij uiteindelijk blijkt dat één werknemer zo’n oplossing wel ziet zitten. De rest wil gewoon een leaseauto. Dan kan je natuurlijk een enorm ecosysteem opbouwen die brede mobiliteit faciliteert – met alle kosten die erbij horen – je kan ook heel gericht die ene werknemer een oplossing bieden. Je hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te maken.”
Een leasemaatschappij beheert geen wagenpark, maar haar eigen winst
De klanten van Wagenpartners ervaren de dienstverlening vaak als een grote opluchting, zegt Roede. Vooral dus de HR-afdeling die bij het MKB doorgaans aan het roer staat als het om het wagenpark gaat. De afdeling financiën is blij vanwege het kostenvoordeel en vooral ook met de grip op de kosten. Want nog te vaak ziet Roede dat al die facturen van leasemaatschappijen zonder morren (en controle) worden betaald. Nu mobiliteit – mede door de komst van de elektrische auto en het vervallen straks van het bijtellingsvoordeel – duurder en ingewikkelder wordt, moet het MKB er wat mee. “Bij WagenPartners zorgen we voor scherpe tarieven van een groot inkoopcollectief én de persoonlijke aandacht van een klein bedrijf. We combineren schaalvoordeel met maatwerk en betrokkenheid. Zo betaal je nooit te veel én heb je altijd iemand naast je die jouw belang bewaakt.”
Wagenpartners maakt daarbij gebruik van een state of the art fleetmanagement beheersysteem en car-configurator waarin het autobeleid van de klant als basis dient. Inmiddels helpt het bedrijf ruim 30 organisaties met het volledig ontzorgen van het beheer. Waarbij het ook aanspreekpunt is van de leaserijders. “De HR-afdeling is daar zo blij dat alle vragen over trekhaken, speciale kleuren en andere autozaken waar men doorgaans geen verstand van heeft, aan ons wordt overgelaten”, aldus Roede.
Business case
Klanten van Wagenpartners hebben gemiddeld een park van tussen de 30 en 200 voertuigen, zowel gele als grijze kentekens. Bij die bedrijven is er vaak geen fleetmanager of wagenparkbeheerder in dienst die zich er fulltime op richt. Het is een dankbare groep voor Roede. “Ze besparen met ons niet alleen geld, maar krijgen ook rust, grip en een toekomstbestendig beleid. Dat zijn de partners die wij zoeken – bedrijven die durven om het anders aan te pakken. Die erkennen dat mobiliteit complexer wordt, dat hun HR-afdeling niet alle kennis in huis kan hebben en dat het slimmer is om expertise in te schakelen.”
Men dacht daarmee een scherp tarief te hebben bedongen. Niet dus
Over die verschillen in tarieven die Wagenpartners de klant voorrekent – tussen de 70 en 100 euro per contract per maand: Roede heeft zojuist een nieuwe klant aangesloten die onder andere 7 elektrische Renault Kangoo’s heeft rondrijden waar de contracten nog van lopen. “Die hadden ze bij één dealerleasemaatschappij ingekocht. Men dacht daarmee een scherp tarief te hebben bedongen. Niet dus. Bovendien: we zagen al snel dat de kilometers fors uit de pas liepen. Gevolg? Een dreigende naheffing én contracten die veel eerder aflopen dan gepland. Je moet altijd de mogelijkheid hebben om tactisch te plannen en slim te vervangen. Als je niet op tijd ziet dat een auto uit de pas loopt, kun je tussentijds ook niet wisselen. Het resultaat: hogere kosten en minder grip.”
Transitie
Wagenpartners haalt de tarieven overigens op bij meerdere leasemaatschappijen in de markt. Want Roede weet dat eenzelfde auto bij één partij een paar maanden later weer een heel ander tarief kan opleveren. Dat is helemaal het geval met elektrische voertuigen. Maar Roede benadrukt dat mobiliteit niet alleen bestaat uit budgetten. De mobiliteitsmarkt zit momenteel in een transitie en dat werkt op alle fronten door. “Wij regelen het wagenparkbeheer van A tot Z, waarbij wat ons betreft de A voor Advies staat en vooral onafhankelijk. Ja, als je even een extra auto nodig hebt, dan regelt de leasemaatschappij dat wel. Staat er de volgende dag een fonkelnieuwe huurauto op de stoep, met alle kosten van dien. Terwijl er via ons gewoon een evenzo mooie poolauto of shortleaseauto kan worden ingezet tegen de helft van de kosten. Maar begrijp me goed: ik verwijt de klant natuurlijk niets. Die is gewoon bezig met zijn eigen business. Laat ons de mobiliteit beheren en het beleid toekomstbestendig maken!”
Categorie: Inkoop / Wagenpark