’s Lands grootste onafhankelijke wagenparkbeheerder Fleet Support gooit haar dienstverlening om op het gebied van outsourcing. Althans, het knipt haar bestaande dienstverlening op in vier verschillende pakketten. Daarmee sluit het nog beter aan bij small- en mid-market bedrijven die, bij groei, steeds meer relevante diensten kunnen afnemen. Maaike Appelboom en Vincent Hindriks Van Fleet Support geven Fleet & Lease | TrendsinAutoleasing.nl als eerste een kijkje in de (nieuwe) keuken.
Fleet Support is in de markt vooral bekend van de grote (corporate) bedrijven die hun hele mobiliteitsbeheer aan hen hebben uitbesteed. Van de miljoen zakelijke (lease)auto’s die er in Nederland rondrijden, worden er flink wat beheerd door de organisatie uit Arnhem. Maar sinds 2021 heeft het, na een overname, het internationale XPOfleet in huis gehaald dat in 2024 het nieuwe mobiliteitsplatform Muto lanceerde. Een ‘gamechanger’ zoals het mobiliteitsplatform destijds werd omschreven. Bedoeld voor zowel de kleinere als grotere fleetowners die de regie zelf willen houden over hun mobiliteit, maar daarin ondersteuning zoeken.
Want die ‘kleinere’ partijen zoeken wel degelijk naar ondersteuning in het steeds complexer wordende mobiliteitslandschap, weet Appelboom. “Kijk alleen al naar de elektrische auto. We zien de EV-instroom bij kleinere wagenparken steeds dichter bij die van corporates komen. Daar is echt een ander autobeleid voor nodig. De kostenopbouw van een EV is anders en je hebt te maken met veel verschillende leveranciers. Niet alleen de auto, maar ook de laadpas, de laadpaal en de benodige laadinfrastructuur is noodzakelijk. En hoe ga je op kantoor laden als je in een bedrijfsverzamelgebouw zit? Ook het laden zelf – wat flink in de papieren kan lopen – moet je kunnen managen.”
Gebruikscyclus van een EV
De elektrificatie van het zakelijk wagenpark gaat door, ook bij het MKB, weet Hindriks. Alleen al door het gegeven dat de brandstofauto meer belast gaat worden. “Je ziet dat de hele focus op duurzaamheid, waarin de grote corporates veelal zelf doelstellingen hebben geformuleerd, ook relevant wordt voor small en mid-market bedrijven. Ze moeten wel. De ervaring die wij met de grote corporates hebben opgedaan, komt nu te pas voor dit marktsegment. We hebben bij de corporates vaak al een hele gebruikscyclus van elektrische voertuigen aan ervaring, zowel met gele als met grijze kentekens. Dat heeft een vracht aan kennis opgeleverd.”
Kijk alleen al naar de elektrische auto. Daar is echt een ander autobeleid voor nodig
Hoe ziet die ‘opgeknipte’ dienstverlening van Fleet Support er nu uit? Het bedrijf heeft vier pakketten geïntroduceerd. Het eerste pakket kan al laagdrempelig worden ingezet. Ideaal voor bijvoorbeeld mid-market bedrijven die zelf ook nog aan de knoppen willen zitten, maar wel behoefte hebben aan overzicht en een back-up indien nodig. Het platform Muto speelt daarin een belangrijke rol. Onlangs nog uitgebreid met extra rapportage tools voor meer maatwerk. Want net als bij de grote klanten, kunnen de strategieën met betrekking tot mobiliteit bij kleinere bedrijven ook flink verschillen. Geeft men het personeel volop de ruimte om te kiezen voor een leaseauto – inclusief leasefiets en mobiliteitskaart – of beperkt men die keuze? Wordt er met meerdere leasemaatschappijen gewerkt of gelooft men in een single supplier strategie?
“Bij MKB-bedrijven zie je vaak dat het wagenpark wordt beheerd in bestaande HR-software of administratiesystemen. Maar groeit het park, gaat dat knellen. Dan lopen ze ontegenzeggelijk tegen de grenzen aan wat zo’n systeem op het gebied van mobiliteitsbeheer kan. Muto kan koppelen met dergelijke pakketten. Op die manier komt bijvoorbeeld een nieuwe medewerker van een klant rechtstreeks in ons systeem waarna zijn leaseauto of mobiliteitspakket direct wordt geregeld”, aldus Hindriks.
Factuurcontrole?
Volgens Appelboom moeten we het zo zien dat een bedrijf nu laagdrempelig kan instappen in het eerste pakket om in ieder geval de beschikking te hebben over een goed beheersysteem. Bij groei van het park, bijvoorbeeld door een overname van een bedrijf met bijbehorend wagenpark, kunnen er dan verschillende ad-ons van het systeem worden gebruikt. Misschien is er dan meer hulp nodig bij leveranciersmanagement met factuurcontrole? Of er is behoefte aan de inzet van e-Manager, een door Fleet Support zelf ontwikkeld systeem dat alle kosten rondom laden inzichtelijk maakt: van de verbruikskosten (thuis-, publiek- en snelladen), de laadpasabonnementen tot de installatiekosten inclusief onderhoud van de laadpalen.
Appelboom: “Of misschien kunnen we een stuk beheer van hun overnemen? Door inzet van extra dienstverlening – allemaal afgestemd op hun dán geldende behoefte – komen ze in ons tweede of derde pakket terecht. Op die manier groeien we mee met onze klant.”
Door inzet van extra dienstverlening – allemaal afgestemd op hun dán geldende behoefte – komen klanten in ons tweede of derde pakket terecht
De dienstverlening van Fleet Support wordt traditioneel veel afgenomen door grote, corporate bedrijven. Met het basispakket wordt beter ingespeeld op de behoefte van ook small en mid-market bedrijven Tegelijkertijd blijft de full-outsourcing propositie uiteraard bestaan, het vierde pakket. Met bijvoorbeeld ondersteuning op locatie bij de klant. Daar voert Fleet Support de regie – is men zelfs het aanspreekpunt voor de medewerkers van de klant. Met dergelijke outsourcing is het fleetmanagementbedrijf groot geworden. Hindriks: “Het is een langgekoesterde wens om beter aan te sluiten op mid-marketbedrijven. Uit onderzoek en gesprekken met klantenpanels blijkt die vraag naar een meer laagdrempelige manier om te starten met mobiliteitsmanagement, groot. We sluiten hiermee ook mooi aan op de digitaliseringstrend. En bedenk: ook bij minder grote bedrijven vormt mobiliteit de derde grootste kostenpost, soms zelfs de tweede. Terwijl er – zo is onze ervaringen – uiteindelijk altijd flinke efficiencyslagen zijn te maken.”
Categorie: Fleetmanagement / inkoop







