Het gaat goed met de universele garageketens in Nederland, bleek onlangs weer uit de presentatie van de Garageformule Top-40 van marktkenner Aumacon. Dat geldt dus ook voor KwikFit die al vroeg de servicepartner werd van allerhande elektrische vervoersmiddelen: van auto’s tot fietsen. “Die elektrische voertuigen passen goed binnen onze formule”, stelt Pieter Bikker, e-mobility directeur van KwikFit. Bovendien: het blijkt te helpen in het aantrekken van nieuw personeel.
Want in dat laatste ligt toch vooral de uitdaging, iets wat geldt voor zoveel sectoren. Klanten weten KwikFit goed te vinden, voor hen is de fastfitketen relevant. Maar voor personeel moet je tegenwoordig ook relevant zijn, benadrukt Bikker. “Onze medewerkers moeten voor je blijven willen werken. Die moeten zich blijvend kunnen ontwikkelen.”
Voor jongeren is daarom bij KwikFit een zogenoemd ‘ontwikkelpad’ ingericht. Zowel op het gebied van techniek, commercie als management. Door die brede scoop van het bedrijf, zijn die ontwikkelkansen eveneens breed, zegt Bikker. “Iemand kan bij ons als monteur binnenkomen en uiteindelijk doorstromen naar management. Of terechtkomen in ruitherstel of in fietsonderhoud. Dat laatste zien we ook interessant worden voor de wat oudere werknemer. Automonteur is fysiek best een zwaar beroep, je kan dan kiezen voor onze e-bike dienstverlening. Waarbij je uiteraard de nodige begeleiding krijgt.”
KwikFit e-bike Academy
Wat die begeleiding betreft; KwikFit heeft een eigen Academy met eigen trainers en korte lijntjes met de diverse opleidingen in het land. Sinds kort is er ook een eigen e-bike Academy inclusief een dedicated bike docent. Want de e-bike begint een steeds belangrijkere rol te spelen binnen KwikFit. Zo’n drie jaar geleden verschenen de eerste E-bike Service Points bij enkele binnenstedelijk filialen. Klanten bleken al snel de snelheid en het gemak te waarderen waarmee hun e-bikes gerepareerd en onderhouden konden worden. Inmiddels telt KwikFit 16 E-bike Service Points.
Fabrikanten en fietsverkopers sloten overeenkomsten met KwikFit om zo als lokaal servicepunt te dienen. De fastfitter maakte begin september bekend een pilot te starten met Decathlon voor e-bike onderhoud en reparatie. “We merkten al snel dat er behoefte was aan een universeel bedrijf met een landelijk dekkend netwerk. Dat was nieuw in de markt. En nog altijd sluiten we nieuwe partijen aan, helemaal nu de lease fiets een belangrijk onderdeel wordt bij leasemaatschappijen. En die laatste kennen ons natuurlijk als servicepartner voor hun leaseauto’s.”
Binnenstedelijke filialen
Overigens ziet Bikker vooral in de binnenstedelijke filialen van KwikFit – helemaal die gelegen in zero emissiezones – de aandacht voor cargobikes en andere, zogenaamde Light Electric Vehicle (LEV) toenemen. Ook daar zijn inmiddels de eerste samenwerkingen met LEV-fabrikanten, zoals Spijkstaal. Sinds het begin van de e-mobility strategie is Bikker overstelpt met vragen van fabrikanten waar hij nog nooit van had gehoord, laat staan van de producten. Sommige daarvan zijn gebleven, anderen niet. “Het past allemaal in een markt in wording”, weet Bikker.
Er zit nu eenmaal een natuurlijk fit tussen EV’s en waar wij goed in zijn
Maar de elektrische auto is natuurlijk een blijvertje. EV’s passen ook goed binnen een formule als KwikFit. De auto’s zelfs hebben minder onderhoud nodig vergeleken met brandstof aangedreven voertuigen. Maar het onderhoud dat wél nodig blijft, zoals banden, ruiten en werk aan het onderstel, laat dat nu juist tot de corebusiness van KwikFit behoren. Bikker: “Inmiddels is het aandeel EV’s in ons netwerk zo’n 15 procent. Als je dat vergelijkt met het EV-aandeel in het Nederlandse wagenpark, nog net geen 5 procent, is dat fors. Het komt natuurlijk mede door de zakelijke rijder, maar ook de particulier met een Tesla zien we hier steeds vaker. Er zit nu eenmaal een natuurlijk fit tussen EV’s en waar wij goed in zijn.”
Snelheid
Voor een andere elektrische autofabrikant, NIO, is KwikFit zelfs de officiële servicepartner. Bikker kan in ieder geval voor zichzelf concluderen dat de beslissing destijds om de focus te leggen op de e-mobility markt, een goede was. De snelheid waarmee het is uitgerold en omarmd door de markt, heeft hem zelfs verbaasd. Nog dit jaar komen er bijvoorbeeld weer drie e-bike servicepoints bij. Bikker: “Veel partijen haken uit zichzelf in op onze visie; ze komen zelf naar ons toe. Daarbij is voor de een ons landelijk netwerk belangrijk, voor de ander telt vooral dat we in de centra zitten van de grote steden. Maar het is uiteindelijk vooral de professionaliteit van onze organisatie die de doorslag geeft. Het hele plaatje moet gewoon kloppen.”
Categorie: Reparatie Onderhoud Banden (ROB)
Gerelateerde links:
- Vernieuwt KwikFit Academy voor talentontwikkeling en e-mobility
- KwikFit meest gewaardeerde garagemerk van Nederland
- Athlon ziet een stijging in technische storingen
- Nationale-Nederlanden komt met ‘EV-module’
- Groeiontwikkeling universele garageformules stagneert
- KwikFit en Decathlon samen in e-bike onderhoud en reparatie