Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“De kracht van het collectief is belangrijker dan ooit”

maandag 27 oktober, 2025
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Schadeherstelketen ABS start een wervingscampagne voor het aantrekken van nieuwe leden. Het maakt onderdeel uit van het strategische plan 2030. De ambitie daarin is groot, zegt Edward Reinderts, manager Operations & Commercie. Waarbij het niet zozeer gaat om de grootste te worden, maar wel de beste schadeherstelketen. “In deze uitdagende tijden gaat het erom relevant te blijven voor je partners en klanten. De kracht van het collectief is daarin belangrijker dan ooit.”

Het snel veranderende wagenpark zorgt voor de nodige uitdagingen bij schadeherstellers, stelde Reinderts al eerder in een interview met Fleet & Lease | TrendsinAutoleasing.nl. Bovendien past het huidige calculatiemodel niet meer. Dat een deuk tegenwoordig niet zomaar een deuk is, herkent menig marktpartij wel. Achter een deuk kan immers complexe techniek schuilgaan in moderne, al dan niet elektrische auto’s. Maar het stellen van een goede diagnose gebaseerd op de juiste technische informatie – als die er al is – wordt niet altijd vergoed. Daarbij nemen de kosten voor schadeherstel sowieso toe.

Edward Reinderts, manager Operations & Commercie van ABS

Al die uitdagingen – een balanceerakt tussen technologische vooruitgang en de druk om diensten betaalbaar te houden – worden voortvarend door ‘het collectief’ opgepikt, benadrukt Reinderts. Ook heeft ABS de nodige kapitaalkrachtige leden, die soms meerdere vestigingen hebben. Een soort mini-ketens binnen het ABS-netwerk als het ware. “Ook voor deze ketens moeten we natuurlijk als coöperatie relevant blijven. Daarop richt ons strategisch plan zich ook. Want bedenk: de uitdagingen zijn talrijk – branchebreed bovendien. Neem bijvoorbeeld de krapte op de arbeidsmarkt. Maar ook: de vergrijzing onder onze ondernemers. Niet altijd is er een logische opvolger. Daar moet je eigenlijk al bijtijds voorbereidingen voor treffen, maar dat ligt niet altijd in de aard van de ondernemer.”

“Beste werkgever, beste coöperatie, beste keten”

Binnen ABS zijn er tegenwoordig consultants actief die de ondernemers op meerdere vlakken met raad en daad bijstaan. Die zijn erbij gekomen naast het bestaande Service Center die de ondernemers helpt met bijvoorbeeld factoring, HR zaken, juridisch advies, duurzaamheid en ICT-systemen. Waarbij Reinderts opmerkt dat we niet moeten vergeten dat de coöperatie – het geheel dus – de grote klanten leveren als verzekeraars en leasemaatschappijen. Klanten die behoefte hebben aan één partij waarmee ze landelijk afspraken kunnen maken. Reinderts: “Maar ook op dat vlak moet je relevant blijven. Daarom ook onze inzet om de beste keten te zijn. Want je kan wel overal vestigingen hebben, waar leasemaatschappijen en verzekeraars natuurlijk naar op zoek zijn – maar je moet dan wel over de kennis en de mankracht beschikken. Dat is in ons belang maar natuurlijk ook dat van de klant.”

Dat zijn best pittige gesprekken, de lat ligt hoog. Maar het brengt ook een ongelooflijke dynamiek los

Met andere woorden: ABS wil ook de beste werkgever in de branche zijn, aldus Reinderts. “Beste werkgever, beste coöperatie, beste keten. En dat met de beste klanten. Daarover zijn we momenteel met al onze leden in gesprek. Dat zijn best pittige gesprekken, de lat ligt hoog. Maar het brengt ook een ongelooflijke dynamiek los. Wat ABS nu al uniek maakt, is dat we veel familiebedrijven in onze keten huisvesten. Uitermate succesvolle familiebedrijven waarin de menselijke maat geldt. Dat ‘familiegevoel’ willen we in de hele keten doorvoeren. Ook al zijn we gezamenlijk een grote speler voor leasemaatschappijen en verzekeraars. Die twee werelden – van de grote corporate klanten tot het schadeherstelfamiliebedrijf onderdeel van onze keten – willen we meer met elkaar in balans brengen.”

Geen dure coöperatie

Overigens heeft de wervingscampagne al snel de eerste resultaten opgeleverd. Van tevoren is in kaart gebracht in welke gebieden er nog vestigingen bij kunnen. Daar is een soort hitlist van gemeenten uitgekomen. Vanuit het netwerk zelf was er al snel animo deze gemeenten in te vullen. Enkele potentiële overnamekandidaten hebben zich inmiddels ook gemeld. Daar zit rijp en groen bij, zegt Reinderts. Bovendien zijn er ook wat eisen voor een bedrijf om zich te mogen aansluiten. Maar zelfstandige schadeherstelbedrijven hebben het moeilijk tegenwoordig. “Alleen al als je kijkt naar de eisen met betrekking tot duurzaamheid; dat is gewoon fors. Wij bieden daarin alle ondersteuning, net als op het gebied van IT en facturatie. Je krijgt als aangesloten bedrijf heel wat ondersteuning waarbij we ook nog eens geen dure coöperatie zijn. Dat rekensommetje is doorgaans snel gemaakt.”

We herstellen nu ongeveer 100.000 EV’s per jaar. Dat zijn voor ons eigenlijk ‘gewone’ auto’s geworden

Momenteel zijn binnen de ABS-keten de eerste vier bedrijven die aan de nieuwe BOVAG-Plusnorm voldoen. Anderen zullen spoedig volgen. Sinds kort heeft ABS een eigen ‘econoom’ in dienst die de leden bijstaat in de dagelijkse business en hoe deze te verbeteren. Reinderts wijst op het gegeven dat klanten zoals leasemaatschappijen en verzekeraars steeds meer aanvullende eisen stellen op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, toekomstbestendigheid en compliance. “Dat kan je eigenlijk alleen als keten goed faciliteren.”

Herstelcapaciteit

Herstelcapaciteit. Dat is tegenwoordig het begrip waar het om draait richting klanten, zegt Reinderts. Dus niet om het aantal stenen gebouwen. Technologie kan helpen die capaciteit mooi te spreiden over het hele netwerk. Of de elektrische auto nog grote impact heeft op de organisatie? Reinderts: “We herstellen nu ongeveer 100.000 EV’s per jaar. We waren de eersten die Tesla’s deden. Voor ons zijn het wat dat betreft ‘gewone’ auto’s geworden. Al streven we nog naar meer tariefdifferentiatie voor complexe reparatie van veiligheidskritische schades, zoals omschreven in de BOVAG-Plusnorm. Het is nog even de vraag hoe de nieuwe, Aziatische modellen de hele aftersales gaan vormgeven. Maar bij ons gaat het voornamelijk om herstelcapaciteit en hoe die zeker te stellen ook na 2030.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Schadeherstel
Labels: ABS Autoherstel

Gerelateerde links:

  • Nico Stolk verlaat ABS Autoherstel
  • Aon gaat ook in Nederland samenwerken met Fixico
  • Innovam start bedrijfsschool autoschadehersteller
  • KwikFit en Decathlon samen in e-bike onderhoud en reparatie
  • Athlon ziet een stijging in technische storingen
  • Groeiontwikkeling universele garageformules stagneert
  • Past het huidige schademodel nog wel in deze tijden?
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design