Schadeherstelketen ABS start een wervingscampagne voor het aantrekken van nieuwe leden. Het maakt onderdeel uit van het strategische plan 2030. De ambitie daarin is groot, zegt Edward Reinderts, manager Operations & Commercie. Waarbij het niet zozeer gaat om de grootste te worden, maar wel de beste schadeherstelketen. “In deze uitdagende tijden gaat het erom relevant te blijven voor je partners en klanten. De kracht van het collectief is daarin belangrijker dan ooit.”
Het snel veranderende wagenpark zorgt voor de nodige uitdagingen bij schadeherstellers, stelde Reinderts al eerder in een interview met Fleet & Lease | TrendsinAutoleasing.nl. Bovendien past het huidige calculatiemodel niet meer. Dat een deuk tegenwoordig niet zomaar een deuk is, herkent menig marktpartij wel. Achter een deuk kan immers complexe techniek schuilgaan in moderne, al dan niet elektrische auto’s. Maar het stellen van een goede diagnose gebaseerd op de juiste technische informatie – als die er al is – wordt niet altijd vergoed. Daarbij nemen de kosten voor schadeherstel sowieso toe.
Al die uitdagingen – een balanceerakt tussen technologische vooruitgang en de druk om diensten betaalbaar te houden – worden voortvarend door ‘het collectief’ opgepikt, benadrukt Reinderts. Ook heeft ABS de nodige kapitaalkrachtige leden, die soms meerdere vestigingen hebben. Een soort mini-ketens binnen het ABS-netwerk als het ware. “Ook voor deze ketens moeten we natuurlijk als coöperatie relevant blijven. Daarop richt ons strategisch plan zich ook. Want bedenk: de uitdagingen zijn talrijk – branchebreed bovendien. Neem bijvoorbeeld de krapte op de arbeidsmarkt. Maar ook: de vergrijzing onder onze ondernemers. Niet altijd is er een logische opvolger. Daar moet je eigenlijk al bijtijds voorbereidingen voor treffen, maar dat ligt niet altijd in de aard van de ondernemer.”
“Beste werkgever, beste coöperatie, beste keten”
Binnen ABS zijn er tegenwoordig consultants actief die de ondernemers op meerdere vlakken met raad en daad bijstaan. Die zijn erbij gekomen naast het bestaande Service Center die de ondernemers helpt met bijvoorbeeld factoring, HR zaken, juridisch advies, duurzaamheid en ICT-systemen. Waarbij Reinderts opmerkt dat we niet moeten vergeten dat de coöperatie – het geheel dus – de grote klanten leveren als verzekeraars en leasemaatschappijen. Klanten die behoefte hebben aan één partij waarmee ze landelijk afspraken kunnen maken. Reinderts: “Maar ook op dat vlak moet je relevant blijven. Daarom ook onze inzet om de beste keten te zijn. Want je kan wel overal vestigingen hebben, waar leasemaatschappijen en verzekeraars natuurlijk naar op zoek zijn – maar je moet dan wel over de kennis en de mankracht beschikken. Dat is in ons belang maar natuurlijk ook dat van de klant.”
Dat zijn best pittige gesprekken, de lat ligt hoog. Maar het brengt ook een ongelooflijke dynamiek los
Met andere woorden: ABS wil ook de beste werkgever in de branche zijn, aldus Reinderts. “Beste werkgever, beste coöperatie, beste keten. En dat met de beste klanten. Daarover zijn we momenteel met al onze leden in gesprek. Dat zijn best pittige gesprekken, de lat ligt hoog. Maar het brengt ook een ongelooflijke dynamiek los. Wat ABS nu al uniek maakt, is dat we veel familiebedrijven in onze keten huisvesten. Uitermate succesvolle familiebedrijven waarin de menselijke maat geldt. Dat ‘familiegevoel’ willen we in de hele keten doorvoeren. Ook al zijn we gezamenlijk een grote speler voor leasemaatschappijen en verzekeraars. Die twee werelden – van de grote corporate klanten tot het schadeherstelfamiliebedrijf onderdeel van onze keten – willen we meer met elkaar in balans brengen.”
Geen dure coöperatie
Overigens heeft de wervingscampagne al snel de eerste resultaten opgeleverd. Van tevoren is in kaart gebracht in welke gebieden er nog vestigingen bij kunnen. Daar is een soort hitlist van gemeenten uitgekomen. Vanuit het netwerk zelf was er al snel animo deze gemeenten in te vullen. Enkele potentiële overnamekandidaten hebben zich inmiddels ook gemeld. Daar zit rijp en groen bij, zegt Reinderts. Bovendien zijn er ook wat eisen voor een bedrijf om zich te mogen aansluiten. Maar zelfstandige schadeherstelbedrijven hebben het moeilijk tegenwoordig. “Alleen al als je kijkt naar de eisen met betrekking tot duurzaamheid; dat is gewoon fors. Wij bieden daarin alle ondersteuning, net als op het gebied van IT en facturatie. Je krijgt als aangesloten bedrijf heel wat ondersteuning waarbij we ook nog eens geen dure coöperatie zijn. Dat rekensommetje is doorgaans snel gemaakt.”
We herstellen nu ongeveer 100.000 EV’s per jaar. Dat zijn voor ons eigenlijk ‘gewone’ auto’s geworden
Momenteel zijn binnen de ABS-keten de eerste vier bedrijven die aan de nieuwe BOVAG-Plusnorm voldoen. Anderen zullen spoedig volgen. Sinds kort heeft ABS een eigen ‘econoom’ in dienst die de leden bijstaat in de dagelijkse business en hoe deze te verbeteren. Reinderts wijst op het gegeven dat klanten zoals leasemaatschappijen en verzekeraars steeds meer aanvullende eisen stellen op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, toekomstbestendigheid en compliance. “Dat kan je eigenlijk alleen als keten goed faciliteren.”
Herstelcapaciteit
Herstelcapaciteit. Dat is tegenwoordig het begrip waar het om draait richting klanten, zegt Reinderts. Dus niet om het aantal stenen gebouwen. Technologie kan helpen die capaciteit mooi te spreiden over het hele netwerk. Of de elektrische auto nog grote impact heeft op de organisatie? Reinderts: “We herstellen nu ongeveer 100.000 EV’s per jaar. We waren de eersten die Tesla’s deden. Voor ons zijn het wat dat betreft ‘gewone’ auto’s geworden. Al streven we nog naar meer tariefdifferentiatie voor complexe reparatie van veiligheidskritische schades, zoals omschreven in de BOVAG-Plusnorm. Het is nog even de vraag hoe de nieuwe, Aziatische modellen de hele aftersales gaan vormgeven. Maar bij ons gaat het voornamelijk om herstelcapaciteit en hoe die zeker te stellen ook na 2030.”
Categorie: Schadeherstel
Gerelateerde links:
- Nico Stolk verlaat ABS Autoherstel
- Aon gaat ook in Nederland samenwerken met Fixico
- Innovam start bedrijfsschool autoschadehersteller
- KwikFit en Decathlon samen in e-bike onderhoud en reparatie
- Athlon ziet een stijging in technische storingen
- Groeiontwikkeling universele garageformules stagneert
- Past het huidige schademodel nog wel in deze tijden?






