Jasper Peddemors is sinds deze zomer General Manager Sales bij Hyundai Motor Nederland. Aan hem de taak onder andere de zakelijke registraties verder vlot te trekken. Grote troef daarbij: in alle segmenten is Hyundai met een EV vertegenwoordigd. Zelfs in het segment van de zevenzitters met ‘vaandeldrager’ IONIQ 9. En de concept THREE, net onthuld op de Duitse autobeurs IAA, zorgt voor een aanbod in een groot groeisegment. Fleet & Lease | TrendsinAutoleasing kreeg Peddemors te spreken.
Je bent redelijk nieuw binnen de Hyundai-organisatie; hoe was je eerste indruk?
“Dat het echt een indrukwekkend groot en professioneel concern is. Het derde automotive concern van de wereld, met eigen staalfabrieken en scheepsrederij voor transporten van auto’s. Bovendien zeer innovatief en ondernemend met inhouse R&D ontwikkeling. Dat proef je door de hele organisatie heen.”
Je komt in een tijd waarbij Hyundai meer zichtbaar wil zijn op de zakelijke markt. Wat zijn de troeven van het merk?
“Dat is allereerst het Europese design dat aanspreekt. Tel daarbij op de geavanceerde technologie, bijna 50 jaar ervaring in Nederland, en inmiddels een aanbod voor de zakelijk rijder met N Line Business en Pure modellen. De kwaliteit van producten overtuigt en de elektrische modellen hebben een betrouwbaar rijbereik.”
Wat wordt jullie strategie om de zakelijke rijder verder te verleiden?
“We zijn ons team aan het opschalen qua personen en ervaring: we hebben onlangs Abdel Chahbari aan ons team toegevoegd, hij brengt 25 jaar ervaring met zich mee in de automotive en is dus een goede versterking om in de zakelijke markt ons succes verder uit te bouwen. Ons team bezoekt frequent fleetowners en leasemaatschappijen. Cruciaal in ons professionele dealernetwerk dat een betrouwbare partners is voor fleetowners. Belangrijk is de lange termijn visie: de zakelijke rijder heeft immers langdurige leasecontracten, daar passen betrouwbare lange termijnafspraken bij. Met de Business en Pure edities spreken we de User Chooser zeer goed aan door aantrekkelijke fiscale waarden.”
We zitten momenteel in een eindejaarsprint wat betreft elektrische modellen vanwege de stijging van de bijtelling straks. Wat verwacht je van de verkopen?
“Als voorloper op het gebied van EV’s zetten we ons hele, brede pallet aan modellen in. Van een INSTER tot IONIQ 9. Die brede keuze werkt momenteel echt in ons voordeel.”
Hoe belangrijk is die onlangs geïntroduceerde IONIQ 9 in de hele modellenmix?
“Als je kijkt naar onze modellenmix, dan zie je dat de EV-instapper INSTER een groot succes is en in grote getale wordt verkocht. De IONIQ 9 heeft in het totaalplaatje een andere rol, daar worden er minder van verkocht, maar onderschat het model niet. Het is een enorme – letterlijk en figuurlijk! – vaandeldrager die laat zien wat ons merk in huis heeft: een grote, aerodynamische, stille en comfortabele 6 of 7-zitter die lichtvoetig en prettig rijdt met een indrukwekkend bereik.”
Voor de zakelijke markt zijn jullie gestart met speciale Business-uitvoeringen. Kan je al wat zeggen over het succes daarvan? En breiden jullie dit concept verder uit?
“We zijn erg tevreden over de aantallen inkomende leads en de eerste orderintake. Al is in de zakelijke markt het structurele succes zichtbaar op de langere termijn. We hebben te maken met uitlopende (lease) contracten. Door het succes van de (N line) Business edities hebben we het gamma nu uitgebreid met de PURE editions.
Op de IAA afgelopen september stond een nieuwe concept van Hyundai. Kan je daar wat meer over zeggen? Wat wordt zijn rol op de zakelijke markt?
Deze auto, de concept THREE, is een duidelijke voorbode van een IONIQ model dat we in een groot groeisegment zullen lanceren. Het zal voor de zakelijke markt een zeer belangrijk model worden, en ook hier geldt: een Europees design en Europese productie met de geavanceerde technologie die ons Koreaanse merk met zich meebrengt.”
Wat verwacht je van de verdere ontwikkeling van elektrische mobiliteit in Nederland voor het komende jaar? Wat zijn de kansen & uitdagingen?
“De kansen zitten hem in het onderscheidende van Hyundai, bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit, specificaties en betrouwbare actieradius. Bovendien zijn we in ieder hoofdsegment met een EV aanwezig. En de vergroening gaat door, helemaal in de zakelijke markt. Door strikte regelgeving – de overheid gaat bedrijven steeds meer beoordelen op CO2-uitstoot – maar ook vanwege een intrinsieke ‘groene motivatie’ van bedrijven. Tegelijkertijd liggen de uitdagingen bij diezelfde overheid: de regelgeving is onduidelijk. En het helpt natuurlijk niet nu de bijtelling omhooggaat en subsidies stoppen.”
Categorie: Leasetoppers
Gerelateerde links:
- Hyundai sterkst stijgend op merkwaarde ranglijst
- Hyundai onthult op IAA Mobility 2025 in München Concept THREE
- Hyundai: 3,3 miljoen geëlektrificeerde modellen in 2030
- Hyundai komt voor het eerst met Business-uitvoeringen
- Top-10 leasemarkt klimt naar bijna 83% marktaandeel
- AUMACON voorspelt licht hogere autoverkopen in 2026








