Via de app op de smartphone direct een onderhoudsbeurt inplannen bij de dealer, nadat je een link hebt doorgemaild gekregen van de leasemaatschappij. Waarbij de dealer al meteen een huurauto kan klaarzetten. Tegelijkertijd heeft het leasebedrijf zicht op de werkplaatsbezetting bij dealerbedrijven. Hoe planningssoftware een steeds belangrijkere schakel inneemt in mobiliteit.
De autoriteit op het gebied van planningssoftware is JDS bedrijfsautomatisering met het product Plan-IT. Vorig jaar is het internationaal is doorgebroken bij (grote) dealermaatschappijen in België (waaronder D’Ieteren) en Duitsland. Onlangs is ook dealergoep Wensink overgegaan op Plan-IT, waardoor er in het land de nodige Mercedes-dealers mee werken. Maar inmiddels schuiven ook telematicabedrijven aan en leasemaatschappijen. Want werkplaatsplanning biedt niet alleen toegevoegde waarde voor het dealerbedrijf. Het blijkt een kleine maar onmisbare schakel in de gehele mobiliteitsketen, zegt accountmanager Leon Wonnink Van JDS.
Vestiging-overstijgend
Maar het verbeteren van de werkplaatsbezetting blijft toch de voornaamste core van het pakket, benadrukt Wonnink. Terwijl dealermanagementsystemen (DMS) doorgaans ook beschikken over werkplaatssoftware, blijkt Plan-IT in gebruik en in het omhoog brengen van de bezetting cruciaal. “Bij een groot deel van onze klanten hebben we de productiviteit in de werkplaats weten te verhogen tussen de 2 en 6 procent. Dan heb je het pakket gemiddeld al tussen de 3 en 5 maanden terugverdiend”.
Winst wordt onder andere behaald doordat het systeem ‘vestiging-overstijgend’ kijkt. Is de eigen werkplaats vol, kan er een plekje worden gevonden bij een andere vestiging. Ook winstgevend is dat Plan-IT kan worden afgestemd op de monteur. Terwijl andere planningssoftware volgens Wonnink veelal niet meer is dan een “vergaarbak” waar aantal monteurs en aantal beschikbare werkplaatsplekken bijeen worden gestopt, kun je bij Plan-IT precies de juiste monteur voor de juiste klus inschakelen. “Niet dat je de duurbetaalde specialist apk’s laat doen”, aldus Wonnink.
Zo kan de leasemaatschappij sturen op goed presterende dealer- en garagebedrijven
Maar de software moet ook rust brengen aan de receptie. De administratieve processen worden namelijk flink vereenvoudigd waardoor een receptionist(e) op de maandagochtend niet eerst telefonisch afspraken moet plaatsen terwijl er tien klanten aan de balie staan. Voor menig dealerbedrijf een vertrouwd beeld, en wellicht ook voor de nodige (lease)klanten. Al die werkorders worden bij Plan-IT automatisch ingevoerd. Wonnink: “Je kunt gemakkelijk spreiding aanbrengen in aanname en teruggave van auto’s. Bedenk dat een klant zich bij een dealerbedrijf echt klant moet voelen, anders rent die naar de universeel. Overigens krijgt de klant als zijn of haar auto klaar is, een SMS’je. Ook dat gebeurt volledig automatisch.”
Leasemaatschappijen faciliteren
Inmiddels zijn er dus ook gesprekken met leasemaatschappijen. JDS beschikt namelijk over een belangrijke bron van informatie: werkplaatsbezetting bij ruim een derde van alle dealers in Nederland. Het softwarebedrijf wil leasemaatschappijen faciliteren zodat bijvoorbeeld leaserijders zelf een afspraak kunnen maken voor een onderhoudsbeurt. Dan stuurt de leasemaatschappij een bericht naar de berijders met een link waarmee een afspraak direct kan worden ingepland. Gaat het contact met de dealer naar tevredenheid? Dan kan de leasemaatschappij een rating geven aan de dealer of het garagebedrijf. Zo kan de leasemaatschappij sturen op goed presterende dealer- en garagebedrijven. Informatie waar de leasemaatschappij weer wat aan heeft. Wonnink: “Je kunt met de software alle kanten op. Voor de zomer is er een pilot gedraaid met de zogenaamde ‘last minute deal’. Dan zet je de laatste plekjes beschikbaar in je werkplaats een dag van te voren in de aanbieding. Het levert een betere bezetting op en blijere klanten.”
Categorie: Technologie / Innovatie