Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

“Een huurauto moet vooral makkelijk verteerbaar zijn”

woensdag 23 september, 2015
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Wat maakt een auto tot een goede huurauto? Om daarachter te komen, trok TrendsinAutoleasing naar Amsterdam CS naar de recent geopende vestiging van Enterprise Rent-a-Car. Directeur Thomas Wolters en Ard Zweet van ‘hofleverancier’ Mazda over sexappeal, vooroordelen en de ‘3-minutenregel’.

Hoe het ideale huurautopark eruit ziet? Als er iemand antwoord kan geven op deze vraag is het wel Thomas Wolters, autoverhuurman pur sang. Hij bracht in 1997 het Duitse Sixt succesvol naar de Benelux. Ruim 14 jaar lang zwaaide hij er de scepter. Nu doet hij weer hetzelfde maar dan met het Amerikaanse label Enterprise, ‘s werelds grootste autoverhuurder. Met een park drie keer zo groot als de nummer twee op de lijst; “dat bedrijf met het gele jasje”, aldus Wolters gekscherend. Hertz dus.

Het nieuwe, moderne onderkomen bij Amsterdam CS

Het nieuwe, moderne onderkomen bij Amsterdam CS

Aan hem dus de vraag hoe het ideale park er uit moet zien. Hij laat daarover geen misverstand bestaan: “In een ideale wereld zou het huurwagenpark uit één model bestaan. Liefst in de kleur blauw. De inkoop van de auto’s en het hele ROB-verhaal kan je dan tot in de puntjes (kosten)efficiënt regelen. Maar wellicht belangrijk: het maakt een einde aan de discussies met klanten over auto’s.”

Geven en nemen

Dat de praktijk anders is, moeten we echter prijzen, benadrukt Wolters tegelijkertijd. Je hebt diversiteit nodig, zo zit de wereld gelukkig in elkaar. En alleen al voor de Nederlandse fiscale wetgeving heb je verschillende auto’s nodig in de diverse bijtellingklassen. “En de één wil nu eenmaal alleen een automaat terwijl de andere daarvan gruwelt; helemaal als het een diesel is.”

“Geven en nemen is de basis voor een goede samenwerking, maar in de autobranche van tegenwoordig is dat heel bijzonder”

Maar die diversiteit maakt het voor een autoverhuurder natuurlijk ook lastig. Een park samenstellen draait niet alleen om de wensen van de klant, maar de auto’s moeten ook passen in een financieel plaatje, ze moeten op tijd geleverd en weer opgehaald worden, onderhoud, reparatie en eventuele schades moeten vooral snel worden verholpen en – daar is Wolters vooral op gebrand – er moet de nodige flexibiliteit zijn in de toestroom van auto’s mocht het tij tegen of juist mee zitten. Die flexibiliteit garandeert volgens Wolters continuïteit in de samenwerking. “Geven en nemen is de basis voor een goede samenwerking, maar in de autobranche van tegenwoordig is dat heel bijzonder. Talrijk zijn de voorbeelden waar je van het ene op het andere moment wordt afgeschoten waardoor jaren van investeringen in rook opgaan”.

Constante stroom

Ook voor Ard Zweet, fleetsalesmanager van Mazda Motor Nederland, was continuïteit een belangrijk uitgangspunt om in zee te gaan et Enterprise. Mazda verkeert in de luxe positie dat het niet

De Mazda CX-5 met automaat: populair bij huurders

De Mazda CX-5 met automaat: populair bij huurders

kampt met een overproductie waardoor het grote aantallen auto’s moet wegzetten. Voor Zweet, die in de eigen organisatie best wat mensen heeft moeten overtuigen om het ‘schaarse’ aanbod deels in te zetten voor een huurvloot, gaat het voornamelijk om een groot, gevarieerd publiek kennis te laten maken met Mazda. Waarbij de huurder echt verrast moet worden als deze in de auto stapt; de Mazda’s, waaronder opmerkelijk veel CX-5, zijn dan ook van alle luxe voorzien. Enterprise rust ze daarbovenop nog uit met een 4G wifi router.

Zweet: “Een goede bezettingsgraad waardoor de auto’s kilometers  rijden, was voor ons ook reden om met Enterprise in zee te gaan. Conform de afspraken krijgen we de auto’s na 8 maanden terug in de afgesproken staat en met een bepaald aantal kilometers. Daarmee voorzien we onze dealers weer van een constante stroom van jonge occasions waar tegenwoordig veel vraag naar is”.

“Het is het autoverhuurproduct van 2015. Dan is het ook handig om een merk van 2015 erbij te hebben”

Enterprise, dat nu bijna twee jaar op de Nederlandse bestaat en die momenteel een sterke groei doormaakt, heeft meerdere merken in huis, maar van de ongeveer 1000 auto’s is het merendeel een Mazda. Dat de auto’s bevallen is door Wolters proefondervindelijk vastgesteld. Waarbij hij de ‘3-minutenregel’ hanteert.  “Een transactie duurt bij ons hooguit 3 minuten. Als ik dan vervolgens de auto moet gaan uitleggen en misschien zelfs waarom we dit model hebben, dan helpt dat ons niet. Mazda-huurauto’s zijn zeer makkelijk verteerbaar, de auto heeft een bepaald sexappeal. Dat is heel anders als je bijvoorbeeld auto’s moet verhuren waar bepaalde vooroordelen over bestaan.”

Kolossaal anders

Het van oorsprong Amerikaanse Enterprise is 60 jaar oud en het is by far de grootste mobiliteitsaanbieder van de wereld. In Nederland bestaat het nu een kleine twee jaar. Groei luidt nu het devies. Aan Wolters ook de taak een eigen imago te creëren en tegelijkertijd de heritage van de brand niet te verloochenen. Wolters: “Wij zien ons graag als de challenger van de autoverhuurmarkt. We doen zaken kolossaal anders: we kopen onze voertuigen anders in, we verkopen het anders, we ontvangen klanten anders. De begrippen waar het om draait: toegankelijkheid, transparantie, what you see is what you get. Het is het autoverhuurproduct van 2015. Dan is het ook handig om een merk van 2015 erbij te hebben. Mazda is bovendien verrassend rebels, dat zijn wij als autoverhuurder ook.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Huur & Deelauto's
Labels: Enterprise rent-a-car, Mazda

Gerelateerde links:

  • Enterprise zet sterker in op zakelijke markt
  • Hertz neemt 50 Jaguars XE in gebruik
  • “Alle seinen op groen voor deelauto”
  • Dit jaar 200 Europese vestigingen erbij voor Budget
  • “Gebrek aan kennis staat doorbraak zakelijk autodelen in de weg”
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design