Wat maakt een auto tot een goede huurauto? Om daarachter te komen, trok TrendsinAutoleasing naar Amsterdam CS naar de recent geopende vestiging van Enterprise Rent-a-Car. Directeur Thomas Wolters en Ard Zweet van ‘hofleverancier’ Mazda over sexappeal, vooroordelen en de ‘3-minutenregel’.
Hoe het ideale huurautopark eruit ziet? Als er iemand antwoord kan geven op deze vraag is het wel Thomas Wolters, autoverhuurman pur sang. Hij bracht in 1997 het Duitse Sixt succesvol naar de Benelux. Ruim 14 jaar lang zwaaide hij er de scepter. Nu doet hij weer hetzelfde maar dan met het Amerikaanse label Enterprise, ‘s werelds grootste autoverhuurder. Met een park drie keer zo groot als de nummer twee op de lijst; “dat bedrijf met het gele jasje”, aldus Wolters gekscherend. Hertz dus.
Aan hem dus de vraag hoe het ideale park er uit moet zien. Hij laat daarover geen misverstand bestaan: “In een ideale wereld zou het huurwagenpark uit één model bestaan. Liefst in de kleur blauw. De inkoop van de auto’s en het hele ROB-verhaal kan je dan tot in de puntjes (kosten)efficiënt regelen. Maar wellicht belangrijk: het maakt een einde aan de discussies met klanten over auto’s.”
Geven en nemen
Dat de praktijk anders is, moeten we echter prijzen, benadrukt Wolters tegelijkertijd. Je hebt diversiteit nodig, zo zit de wereld gelukkig in elkaar. En alleen al voor de Nederlandse fiscale wetgeving heb je verschillende auto’s nodig in de diverse bijtellingklassen. “En de één wil nu eenmaal alleen een automaat terwijl de andere daarvan gruwelt; helemaal als het een diesel is.”
“Geven en nemen is de basis voor een goede samenwerking, maar in de autobranche van tegenwoordig is dat heel bijzonder”
Maar die diversiteit maakt het voor een autoverhuurder natuurlijk ook lastig. Een park samenstellen draait niet alleen om de wensen van de klant, maar de auto’s moeten ook passen in een financieel plaatje, ze moeten op tijd geleverd en weer opgehaald worden, onderhoud, reparatie en eventuele schades moeten vooral snel worden verholpen en – daar is Wolters vooral op gebrand – er moet de nodige flexibiliteit zijn in de toestroom van auto’s mocht het tij tegen of juist mee zitten. Die flexibiliteit garandeert volgens Wolters continuïteit in de samenwerking. “Geven en nemen is de basis voor een goede samenwerking, maar in de autobranche van tegenwoordig is dat heel bijzonder. Talrijk zijn de voorbeelden waar je van het ene op het andere moment wordt afgeschoten waardoor jaren van investeringen in rook opgaan”.
Constante stroom
Ook voor Ard Zweet, fleetsalesmanager van Mazda Motor Nederland, was continuïteit een belangrijk uitgangspunt om in zee te gaan et Enterprise. Mazda verkeert in de luxe positie dat het niet
kampt met een overproductie waardoor het grote aantallen auto’s moet wegzetten. Voor Zweet, die in de eigen organisatie best wat mensen heeft moeten overtuigen om het ‘schaarse’ aanbod deels in te zetten voor een huurvloot, gaat het voornamelijk om een groot, gevarieerd publiek kennis te laten maken met Mazda. Waarbij de huurder echt verrast moet worden als deze in de auto stapt; de Mazda’s, waaronder opmerkelijk veel CX-5, zijn dan ook van alle luxe voorzien. Enterprise rust ze daarbovenop nog uit met een 4G wifi router.
Zweet: “Een goede bezettingsgraad waardoor de auto’s kilometers rijden, was voor ons ook reden om met Enterprise in zee te gaan. Conform de afspraken krijgen we de auto’s na 8 maanden terug in de afgesproken staat en met een bepaald aantal kilometers. Daarmee voorzien we onze dealers weer van een constante stroom van jonge occasions waar tegenwoordig veel vraag naar is”.
“Het is het autoverhuurproduct van 2015. Dan is het ook handig om een merk van 2015 erbij te hebben”
Enterprise, dat nu bijna twee jaar op de Nederlandse bestaat en die momenteel een sterke groei doormaakt, heeft meerdere merken in huis, maar van de ongeveer 1000 auto’s is het merendeel een Mazda. Dat de auto’s bevallen is door Wolters proefondervindelijk vastgesteld. Waarbij hij de ‘3-minutenregel’ hanteert. “Een transactie duurt bij ons hooguit 3 minuten. Als ik dan vervolgens de auto moet gaan uitleggen en misschien zelfs waarom we dit model hebben, dan helpt dat ons niet. Mazda-huurauto’s zijn zeer makkelijk verteerbaar, de auto heeft een bepaald sexappeal. Dat is heel anders als je bijvoorbeeld auto’s moet verhuren waar bepaalde vooroordelen over bestaan.”
Kolossaal anders
Het van oorsprong Amerikaanse Enterprise is 60 jaar oud en het is by far de grootste mobiliteitsaanbieder van de wereld. In Nederland bestaat het nu een kleine twee jaar. Groei luidt nu het devies. Aan Wolters ook de taak een eigen imago te creëren en tegelijkertijd de heritage van de brand niet te verloochenen. Wolters: “Wij zien ons graag als de challenger van de autoverhuurmarkt. We doen zaken kolossaal anders: we kopen onze voertuigen anders in, we verkopen het anders, we ontvangen klanten anders. De begrippen waar het om draait: toegankelijkheid, transparantie, what you see is what you get. Het is het autoverhuurproduct van 2015. Dan is het ook handig om een merk van 2015 erbij te hebben. Mazda is bovendien verrassend rebels, dat zijn wij als autoverhuurder ook.”
Categorie: Huur & Deelauto's