Op deze website maken wij gebruik van Google Analytics en StatCounter om uw gebruik van onze websites te analyseren, zodat we functionaliteiten daarop kunnen aanpassen. Ook gebruiken we externe cookies (Youtube) om social media integratie op onze websites mogelijk te maken. (Details...)Als u wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Kies hier welke cookies u wenst toe te staan:

Accepteren instellingen

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Trends In Autoleasing

Menu
Sluiten

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

Deel de trends: Twitter LinkedIn Facebook Email

Controleer uw 'Postvak in' of spam map om uw aanmelding te bevestigen.

  • Calendar
  • Home
  • Nieuws
    • Laatste nieuws
    • Uitgelicht
    • Leaseauto’s – drives
    • Video’s
  • Agenda
  • Spotlights!
  • Marktcijfers
  • Word partner!
Photo

Welkom in het post-bijtellingstijdperk

woensdag 30 september, 2015
Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email

Hoe gaat het autolandschap er uitzien als de vlaktax er vanaf 2017 komt? Wat worden de leasetoppers? En welke (kosten)consequenties heeft het voor fleetowners? TrendsinAutoleasing pakt de glazen bol en geeft een doorkijkje naar het post-bijtellingstijdperk.

Niets lijkt de komst van Autobrief 2 in de weg te staan; vanaf 2017 gaat de bijtelling fors op de schop om uiteindelijk in 2019 uit te monden in een vlaktax 22%. Alleen voor volledig elektrische auto’s geldt 4 procent en dat over een maximum van 50.000 euro. Die laatste maatregel wordt door ‘boze tongen’ ook wel de Tesla-tax genoemd: de BOVAG en RAI zouden hiervoor gestreden hebben om het nieuwkomer Tesla moeilijker te maken. Andere maatregel: plug-in hybrides worden niet meer gedeeltelijk vrijgesteld van MRB en de BPM wordt met 12 procent afgebouwd. Het fiscale speelveld lijkt tot 2020 vast te liggen.

Geslachtofferd

Alain Snel van AutoDisk

Alain Snel van AutoDisk

De inkt van de (uitgelekte) plannen was van de zomer nog maar net droog of diverse partijen in de mobiliteitsbranche spuwden hun gal. De één waarschuwde werkgevers dat hun CO2-footprint met sprongen zal stijgen want er is straks geen enkele prikkel meer voor leaserijders om voor een zuinige auto te gaan. Een ander denkt dat de leasemarkt wel eens met 10% in elkaar zou zakken. En leaserijders? Die worden geslachtofferd.

Tegelijkertijd zijn er ook positieve ontwikkelingen te verwachten van Autobrief 2. Op zich niet verwonderlijk, want veel punten komen uit de adviezen van de zogenaamde ‘brede coalitie’ van autopartijen en milieuclubs. Maar er wordt vooral ook de nodige onzin beweerd, zegt Alain Snel van AutoDisk. Hij doelt op het bericht van de zomer waarin de ANWB het einde van de ultra zuinige auto voorspelt. “Dat is natuurlijk onzin. De bijtellingsgrenzen veranderen, maar daar staat tegenover dat de autoprijzen zeer CO2-gevoelig gaan worden. Ultra-zuinig = ultra-laag CO2 = ultra-laag CO2-heffing en dus een lage consumentenprijs. De prijs – en dus de CO2-uitstoot – gaat bij hogere bijtellingstarieven juist een zeer belangrijke rol spelen. Mensen die nu gewend zijn een zeer lage bijtelling te betalen zullen dat in de toekomst willen blijven doen, neem ik aan. Dan moeten ze per definitie dus kiezen voor een ultra-zuinige leaseauto”, aldus Snel.

Verdergaande vergroening

De financiële gevolgen van Autobrief 2 voor leaserijders én hun werkgevers zullen in hoge mate afhankelijk zijn van de inspanningen van de autofabrikanten om nog meer CO2-grammen af te snoepen van hun modellen. Als de CO2-uitstoot niet zal afnemen, zullen de prijzen van auto’s fors gaan stijgen, tot wel 40 procent.

Als de CO2-uitstoot niet zal afnemen, zullen de prijzen van auto’s fors gaan stijgen, tot wel 40 procent.

De staatssecretaris gaat met zijn Autobrief 2 uit van een verdergaande vergroening. Van die trend gaan de VNA en BOVAG ook uit, hoewel er genoeg ‘kenners’ zijn in de markt die menen dat de grootste stappen in de vergroening al zijn gedaan. Snel hoort niet tot die laatste groep. “Ik denk dat de vergroening nog door zal zetten, aangezien autofabrikanten daartoe verplicht worden vanuit Europese regelgeving. Er zal veel gedaan worden om tot een nog lagere uitstoot te komen. Bovendien worden de technieken die sinds de invoering van deze regelgeving ontwikkeld zijn en worden, nu pas volwaardig uitgeleverd. Nieuwe modellen die op de markt komen hebben steeds weer een verbeterde score met betrekking tot de uitstoot.”

Snelladen een serieus alternatief

Toch waarschuwt menig partij juist werkgevers voor extra kosten omdat de focus op lage bijtellingauto’s er bij leaserijders grotendeels af zal gaan. Financieel bewuste werknemers zullen kiezen voor de

Marco van Dijke, Business Development Manager Fleet Support & YOR24

Marco van Dijke, Business Development Manager Fleet Support & YOR24

goedkoopste auto in plaats van de meest economische, zegt bijvoorbeeld Marco van Dijke van Fleet Support. Hij ziet wat dat betreft kansen voor merken als Kia en Hyundai. “Wanneer financiële stimulering van zuinige auto’s ontbreekt en de economie aantrekt, zal er voor velen geen prikkel meer zijn voor het kiezen van een zuinige auto. Zonder maatregelen van de bedrijven zelf, heeft dat effect op zowel de kosten als op de duurzaamheidsdoelstellingen van bedrijven”, aldus Van Dijke.

Een van de maatregelen volgens Fleet Support kan zijn om de leasebudgetten te bepalen inclusief een voorschot op basis van een reëel brandstofverbruik. Maar ook raadt Van Dijke fleetowners aan de elektrische auto serieus te gaan nemen. Sowieso zal er meer vraag komen vanuit werknemers vanwege de 4% bijtelling. Daarnaast zal het aanbod van EV’s vanaf 2017 en 2018 gevarieerder zijn, velen met een actieradius van 300 km of meer en voor een prijs onder de 40.000 euro.

Cashoptie

Fleetowners zullen zich echter eerst in de EV-materie moeten vastbijten, want volgens Van Dijke ontbreekt er veel kennis op dit vlak. “De kansen en valkuilen van het leasen van volledig elektrische auto’s zijn werkgevers nog niet duidelijk. Die grote vraag naar elektrische auto’s zorgt er ook voor dat de druk op het beschikbaar stellen van laadvoorzieningen toeneemt, waardoor snelladen een serieus alternatief zal worden. Het wordt dus zinvol voor organisaties om afspraken te maken met de leveranciers van laadvoorzieningen”.

Last nut not least zullen minder werknemers kiezen voor een leaseauto maar gaan voor een cashoptie of mobiliteitsbudget

Last nut not least zullen minder werknemers kiezen voor een leaseauto maar gaan voor een cashoptie of mobiliteitsbudget. Van Dijke: “Dat zorgt voor een grotere administratieve druk van medewerkers en de organisatie.  Het is dus zaak hiervoor tijdig goede processen in te richten.”

“Die prikkels werken!”

Dat de leasemarkt zal krimpen naar aanleiding van Autobrief 2, daar is ook LeasePlan van overtuigd. De leasemaatschappij deed afgelopen zomer, kort na het uitlekken van Autobrief 2, een persbericht de deur uit dat stelde dat de leasemarkt tot wel 10% zou gaan inzakken. Dat was gebaseerd op een peiling gedaan onder de eigen berijders. Of de soep daadwerkelijk zo heet wordt gegeten als opgediend, moet nog maar blijken. Maar Martijn Versteegen van LeasePlan vermoedt wel sterke effecten van Autobrief 2. “Eerder zagen we dat natuurlijk ook al bij de introductie van de verschillende bijtellingsklassen in 2011. Het keuzegedrag werd fors beïnvloedt. Die prikkels werken!”

Martijn Versteegen, marketingdirecteur van LeasePlan Nederland

Martijn Versteegen, marketingdirecteur van LeasePlan Nederland

Overigens wordt de vereenvoudiging van het fiscale bijtellingsbeleid naar twee bijtellingscategorieën wel goed ontvangen door de leaserijders van LeasePlan. Ook Versteegen ervaart deze ontwikkeling als positief want het is een stap in de richting naar betalen naar gebruik, waar de leasemaatschappij al jaren voor pleit. Hoewel op dit vlak het Kabinet nu wel een kans heeft laten liggen. “Het invoeren van betalen naar gebruik zelf is nog een stap te ver, maar had wel meegenomen kunnen worden als vergezicht aan de horizon. Uit het onderzoek blijkt opvallend genoeg dat een meerderheid (53%) van de leaserijders inmiddels positief staat tegenover het invoeren van betalen naar (privé)gebruik. Dit zou ook in hun ogen leiden tot een meer realistische bijtelling”, aldus Versteegen.

‘Discussies’ tussen werkgever en werknemer

Dat de privéleaseauto en het mobiliteitsbudget vanaf 2017 meer in de belangstellingen zullen gaan staan, daarover is menigeen het eens. Volgens Frank van Klink, directeur van XLLease, zal de vlaktax de acceptatie vergroten van het mobiliteitsbudget onder de huidige zakelijke leaserijders. Het budget zal dan gebruikt kunnen worden voor een privéleaseauto. Maar de hoofdmoot blijft ook na 2017 gewoon leasen.

Veel leaserijders zullen er wel degelijk op achteruit gaan, soms tot wel 200 euro per maand

Van Klink: “Waarbij de autokeuze van de berijder meer een eigen keuze wordt. De concurrentie op netto catalogusprijs zal bovendien van een andere dimensie worden bij verdere afbouw van de BPM.” Van Klink voorziet overigens wel veel ‘discussies’ tussen werkgever en werknemer over de gevolgen van Autobrief 2 op de netto-inkomsten. Want veel leaserijders zullen er wel degelijk op achteruit gaan, soms tot wel 200 euro per maand. En werkgevers zullen waarschijnlijk gebaat zijn bij een wagenpark met minder keuzes dus minder merken, minder vrije privé-kilometers, vaker een eigen bijdrage en brandstofbespaarprogramma´s.

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) laat zich over de gevolgen van Autobrief 2 voor zakelijke rijders in niet mis te verstande woorden uit: zij worden geslachtofferd. Zowel door de overheid als de branche. Het

Frank van Klink van XLLease in een van zijn videocolumns

Frank van Klink van XLLease in een van zijn videocolumns. kijk in onze videorubriek

merendeel van de zakelijke rijders rijdt inmiddels, vanwege eerdere fiscale pikkels, in de lagere bijtellingscategorieën van 14 en 20%. Ook het aandeel plug-in hybride rijders is de laatste tijd fors toegenomen. In de nieuwe plannen wordt echter alleen volledig elektrische auto’s beloond met een lage bijtelling. “Dat de lagere bijtellingscategorieën hebben bijgedragen aan een zakelijk rijdend park met zuinigere, schonere auto’s met veel minder CO2-uitstoot is opeens niet meer relevant, omdat de autoverkopende partijen het ‘marktverstorend’ vinden”, aldus de VZR in haar brandbrief van afgelopen zomer.

Zakenauto van het Jaar in 2018

Elektrische auto’s zullen ongetwijfeld straks in populariteit toenemen, hoewel een dergelijke auto zeker niet voor iedereen geschikt of weggelegd is. Toen zien zowel Van Dijke als Snel in een elektrische auto een grote kanshebber op de titel Zakenauto van het Jaar in 2018. Terwijl Van Klink kansen ziet voor Skoda en Mazda, maar ook van de Koreanen (Kia en Hyundai, want veel auto voor weinig geld) zien Van Dijke en Snel de Tesla Model 3 straks op het podium staan. Snel: “De Tesla 3 krijgt een flinke range, is betaalbaar, zit in het premium segment, kent een lage RO en hoge restwaarde en heeft uiteraard een ultra-lage bijtelling. En als het goed is, zal hij tegen 2018 net een jaar op de markt zijn. Zo niet, dan zal hij de prijs voor beste nieuwkomer in de wacht slepen.”


Delen: Twitter LinkedIn Facebook Email
Categorie: Fiscaal
Labels: AutoDisk, Fleet Support, LeasePlan, XLLease

Gerelateerde links:

  • LangerLageBijtelling.nl toont netto besparing
  • Wie gaat de rekening betalen van Autobrief 2?
  • Afkoopsom blijft als ‘eigen bijdrage’ aftrekbaar
  • Wel of geen bijtelling bij priveleaseauto?
  • Athlon met speciale lage bijtelling ‘Editions’
  • Ook Ford komt met ‘fiscale’ omruilactie
  • Nieuwe Prius moet vooral op snelweg zuiniger zijn
Meer achtergrond-artikelen
De Nieuwe Fleet & Lease:

Onze partners:

  • DuurzameMobiliteit.nu

    DuurzameMobiliteit.nu

    Zustertitel van TrendsinAutoleasing.nl. Hét podium waarop we fleetowners – van klein tot groot – gericht wegwijs maken in het op- (of dóórzetten) van hun (elektrische) duurzame mobiliteitsbeleid.

  • Hankook Tire

    Hankook Tire

    Hankook Tire investeert in het toekomstige mobiliteitslandschap voor elektrische, groene voertuigen

  • DKV

    DKV

    Met de DKV Card +Charge kunt u buiten snel en simpel opladen ook cashfree conventionele brandstof tanken in Europa's grootste netwerk van onafhankelijke tank- en servicestations

  • Sortimo

    Sortimo

    Dankzij een op maat ontworpen bedrijfswageninrichting wordt gereedschap en materiaal altijd veilig en georganiseerd opgeborgen en getransporteerd

  • Eurocars

    Eurocars

    Eurocars is inmiddels uitgegroeid tot Nederlands grootste universele BOVAG mobiliteitsbedrijf. Met 4 vestigingen in Nederland voorzien we de klant in zijn mobiliteitsbehoefte.

  • Openlane

    Openlane

    Vraagt u zich af hoe u uw wagenpark voor de beste marktprijs kunt verkopen zonder de automarkt en prijsdynamiek te kennen? OPENLANE is uw partner voor remarketing van wagenparken!

  • smart

    smart

    Elektrische mobiliteit maakt je bedrijf toekomstbestendig, en smart heeft nog meer toegevoegde waarde

  • bott

    bott

    Een goed ontworpen bedrijfswageninrichting is van essentieel belang om het potentieel van elektrische bedrijfswagens volledig te benutten

  • BMW

    BMW

    Kiest u ervoor om uw BMW te leasen dan kiest u voor zorgeloos rijplezier

  • Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Verkeersveiligheid Groep Nederland

    Wij zijn een kennis- en opleidingsinstituut dat met behulp van training, consultancy en online trainingsapplicaties een bijdrage levert aan verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit

  • Wagenpartners

    Wagenpartners

    WagenPartners, onafhankelijk specialist in wagenparkbeheer. De perfecte balans tussen regie, organisatie en het dagelijkse beheer van je wagenpark

  • Hyundai

    Hyundai

    De nieuwe Hyundai INSTER. Tijdelijk met € 2.000 Smart bonus. Vanaf € 22.295 of netto € 120,- bijtelling per maand

  • Fleetport

    Fleetport

    Als expert in poolbeheer en hikertransport biedt Fleetport uw bedrijf efficiënte oplossingen voor het inzetten en vervoeren van leaseauto’s

  • Fleet Support

    Fleet Support

    Fleet Support is bedenker en marktleider van professioneel wagenparkbeheer voor tientallen grote en middelgrote organisaties

  • Alliantie Stop Verkeersongevallen

    Alliantie Stop Verkeersongevallen

    De Alliantie Stop Verkeersongevallen zet zich in om jaarlijks 10.000 verkeersongevallen te voorkomen. Doet jouw organisatie ook mee?

  • Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease

    Van den Udenhout Lease biedt complete, flexibele mobiliteitsoplossingen voor zowel zakelijk als privé gebruik. Of je nu een auto, bedrijfswagen, elektrische fiets (e-bike), mobiliteitspas of maatwerkoplossing nodig hebt

  • ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel

    ABS Autoherstel is, met meer dan 80 vestigingen, een van de de grootste en best gekwalificeerde schadeherstelketens van Nederland

  • BCA

    BCA

    Wij brengen occasion vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunen de remarketing processen van onze klanten, zodat zowel de verkopende als de kopende partij de beste deal kan sluiten

  • Smappee

    Smappee

    Smappee speelt met zijn slimme laadpalen in op de toenemende elektrificatie van mobiliteit en de daarmee gepaard gaande energieproblematiek.

  • AUTO1.com

    AUTO1.com

    AUTO1.com is Europa's grootste b2b platform voor gebruikte auto's. Wij ondersteunen de groei van uw bedrijf met onze digitale aankoop- en verkoopoplossingen, uitmuntende Europa-brede transportoplossingen en toegewijde accountmanagers.

© TrendsInAutoleasing.nl 2014-2025 Disclaimer Privacybeleid Cookie instellingen Contact Design by TricksWeb Design