Multitankcard (MTC) is met afstand de meest gebruikte brandstofpas in de mid- en grootzakelijke markt; 38,7% maakt gebruik van deze kaart. Shell doet het als merkgebonden pas opmerkelijk goed en neemt, na Travelcard, de derde plaats in. Maar uitdagers staan op de stoep.
Het een en ander blijkt uit onderzoek van Fleet Profile voor TrendsinAutoleasing. De resultaten van het onderzoek zijn gebaseerd op ruim 6.000 recente interviews met fleetmanagers en wagenparkbeheerders binnen de TOP 15.000 organisaties in Nederland. De interviews vertegenwoordigen een potentieel van ruim 325.000 brandstofpassen van zakelijke rijders en eigen vervoerders.
Ruim 1 op de 3 organisaties binnen de afgebakende doelgroep maakt gebruik van 1 of meerdere MTC brandstofpassen. Daarmee komt MTC bijna drie keer vaker voor dan nummer 2: Travelcard (exclusief labels zoals MKB Brandstof & ANWB tankpas).
Bijna 10% van de respondenten geeft aan gebruik te maken van eigen betaalfaciliteiten in de vorm van bijvoorbeeld een zakelijke creditcard. Bijna 6% van de respondenten heeft een (exclusieve) samenwerking met een lokale pomphouder.
Meerdere leveranciers
Kijken we naar het marktaandeel van de passen, dan loopt MTC met 45% verder uit als koploper. Maar de tweede is Shell met een aandeel van 21% gevolgd door Travelcard met 16,3%. Die goede positie van Shell is volgens Fleet Profile te verklaren doordat Shell het vooral goed doet bij de grote fleetowners van meer dan 100 voertuigen. “Het feit dat Travelcard wordt ingehaald op marktaandeel wordt verklaard door het gegeven dat bijvoorbeeld de MKB Brandstofpas, één van de labels van Travelcard, voornamelijk in het kleinere segment van parken met minder dan 10 voertuigen wordt gebruikt. Dit segment is niet vertegenwoordigd in de resultaten van dit onderzoek”, aldus Rob Groenen van Fleet Profile.
Andere uitkomst van het onderzoek: naarmate de omvang van het wagenpark groeit, is er vaker sprake van meerdere leveranciers voor de brandstofpassen. Van de organisaties met meer dan één leverancier (14%)heeft ruim 90% een wagenpark dat bestaat uit verschillende type voertuigen. Bijvoorbeeld personenauto’s en busjes (LCV’s). Opmerkelijk is dat in de zorgsector het aantal organisaties met meer dan één leverancier substantieel groot is (31%).
Transparantie in kosten
Volgens Fleet Profile heeft de universele brandstofpas niet alleen de berijder maar ook de wagenparkbeheerder en financiële administratie de afgelopen jaren veel voordelen opgeleverd. Het heeft voornamelijk geleid tot transparantie in kosten en tankgedrag. Groenen: “Het verder meetbaar maken van tankgedrag en beïnvloeding van berijdersgedrag is volop in ontwikkeling met een toekomstvisie op bijvoorbeeld ‘the connected car’ en de groei van telematicaoplossingen in relatie tot zakelijke mobiliteit.”
Daarbij is de traditionele (universele) tankpas steeds vaker een pas waarmee ook andere vormen van mobiliteit kan worden gefaciliteerd. Denk hierbij aan elektrisch laden, OV en bijvoorbeeld (zakelijk) parkeren. De technologie achter de universele pas stelt wagenparkbeheerders ook steeds meer in staat om slimmer om te gaan met tank- & reisgedrag. Zo is het tegenwoordig mogelijk om bijvoorbeeld in te stellen dat er niet getankt kan worden aan relatief dure snelwegstations.
Die uitbreiding van het dienstenpakket is ook noodzakelijk, denkt Rob Groenen. Want de partijen worden uitgedaagd door (relatief) nieuwe spelers op de markt zoals XXImo, Radiuz en MobilityMixx. Groenen: “De opkomst van de mobiliteitspas is anno 2015 een feit. Traditionele partijen moeten blijven innoveren.”
Klik hier voor het rapport in PDF
Categorie: Brandstof- & mobiliteitskaarten