Kleine fleetowners profiteren vanwege hun beperkte omvang nauwelijks van schaalvoordelen, ook niet via hun leasemaatschappij. Daar wil de coöperatie FleetCollective verandering in brengen. In eerste instantie op het gebied van verzekeringen en schademanagement. Het kan zo maar 25% besparing opleveren. Een eerste collectief moet begin 2016 van start gaan.
Grote leasemaatschappijen en fleetowners regelen hun verzekeringen allemaal zelf, treden in feite op als eigen verzekeraar. Ze nemen het risico op cascoverzekeringen zelf en nemen een groot eigen risico op de wettelijke verplichte WA-verzekering. Daarmee besparen ze fors op de kosten. Waaronder de 21% assurantiebelasting die ze in die constructie niet hoeven af te dragen. Aan de klanten rekenen ze echter marktconforme tarieven.
De marges op verzekeringen zijn dus fors, zegt Hans Blink, een van de initiatiefnemers van FleetCollective. Blink stond jarenlang zelf aan het roer van verschillende leasemaatschappijen, dus hij weet hoe het werkt. “Daarnaast kopen leasemaatschappijen door hun grote volume ook schade in bij de grote ketens. Daar weten ze ook flinke kortingen te bedingen als ze de schade sturen naar de betreffende keten. Ook op de regreskosten, de niet-eigenschuld schades, pakt men marge. Die bedragen worden bruto uitgekeerd terwijl je voor netto minder repareert. Al die voordelen komen niet altijd en zeker niet ten volle ten gunste van leaseklanten, in ieder geval niet van de kleinere fleetowners.”
Goedkeuring van de fiscus
Dat kan dus anders, was het idee van Blink en zijn mede-initiatiefnemers Jan van Delft (o.a. ex ceo TerbergLeasing en VW/AUDI DC) en Frits Schulte (o.a. ex directeur Volkswagen Verzekering Service). Hoe ook kleinere fleetowners met een park van bijvoorbeeld 20 voertuigen hiervan laten profiteren? Dat idee lijkt simpel, maar de uitvoering ervan was dat zeker niet, zegt Blink. “Ruim zeven maanden hebben we onderhandeld met de belastingdienst om ook het voordeel met betrekking tot de assurantiebelasting voor een groep van fleetowners te laten gelden. Daar hebben we nu een constructie voor gevonden, met goedkeuring van de fiscus”, aldus Blink.
Ruim zeven maanden hebben we onderhandeld met de belastingdienst
FleetCollective richt zich in eerste instantie op niet-leasende klanten. De bedoeling is coöperaties te vormen van zo’n 1000 tot 1200 voertuigen groot. Daarbij richt het collectief zich op fleetowners met een park van tussen de 10 en 200 voertuigen. Blink wil de coöperaties regionaal oprichten, want MKB-bedrijven hebben de focus nu eenmaal meer op de eigen regio. Iedere fleetowner brengt zijn park in de coöperatie, hoewel de voertuigen gewoon op naam van het bedrijf blijven staan. Het besparen begint dan al meteen, op de verzekeringspremie. Maar ook schades worden gestuurd naar een schadeketen waardoor er goedkopere tarieven kunnen worden bedongen. “Fleetowners zullen daar geen moeite mee hebben omdat ze het direct in de portemonnee merken. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een leasemaatschappij, waar schadesturing niet altijd op prijs wordt gesteld.”
1,8 miljoen zakelijke voertuigen
Blink benadrukt dat alles in de coöperatie zo transparant mogelijk is opgebouwd. De winst die de coöperatie maakt, wordt na rato verdeeld onder de deelnemers. FleetCollective zelf vraag een fee voor de dienstverlening. Die wordt omgeslagen per auto. “Het werkt heel simpel, je moet het vooral niet moeilijker maken dan het is”, aldus Blink. Volgens hem is het potentieel groot: van de 1,8 miljoen zakelijke voertuigen (geel en grijze kentekens) wordt iets meer dan de helft geleasd. De andere helft is dus de doelgroep van FleetCollective. Of daarmee leasing voor die MKB-groep (nog) minder interessant wordt? “Kleinere fleetowners doen al veel in eigen beheer, hun perceptie is dat het goedkoper is. Met alle technische middelen van tegenwoordig, al dan niet met een echt fleet-managementpakket, is wagenparkbeheer ook niet meer zo moeilijk. Vroeger gingen bedrijven leasen vanwege het financierings- en het gemakscomponent. Dat geldt tegenwoordig minder, unbundling is dan ook een steeds groter thema aan het worden. Daar kunnen wellicht kleinere fleetowners ook hun voordelen mee doen.”
Hoe de coöperaties zich zullen gaan ontwikkelen, laat Blink op zich afkomen. Op verzekering en schade valt met de constructie flink te besparen. Maar misschien dat de ondernemers in het collectief straks ook besluiten de voertuigen bij een dealergroep te bestellen. Blink: “Daarbij zal ik ze zeker niet tegenhouden. Dergelijke zaken moet je laten ontstaan. Dat is uiteindelijk veel krachtiger dan het op te leggen.”
Categorie: Verzekeringen